Menneskesmuglerne tjener millioner: Rige asylansøgere efterlades på åbent hav i herreløse fragtskibe

Asylansøgere på spøgelsesskibet Blue Sky M (Foto: Video fra MailOnline)

Inden for blot den seneste uge har den italienske kystvagt opbragt to herreløse fragtskibe med tilsammen 1.129 asylansøgere ombord. De befandt sig alle i yderste livsfare, efter at besætningen havde forladt skibene i rum sø.

 

 

Således blev søofficerer fra den italienske kystvagt nytårsaftensdag via helikopter firet ned på det rumænsk ejede, 81 meter lange fragtskib, Blue Sky M, bygget i 1976.

 

 

Skibet, der sejlede under moldavisk flag, var blevet forladt af sin besætning og havde med 796 syriske flygtninge ombord direkte kurs mod grundstødning på den italienske kyst, som skibet var 45 minutters sejlads fra at ramme.

 

 

Asylansøgerne ombord beretter ifølge …. , at skibets besætning havde bestået af 10 – 12 mand, alle bevæbnede, og som havde forladt skibet i redningsbådene.

 

 

De syriske asylansøgere var kommet med fly til Tyrkiet

I torsdags, den 1. januar, måtte den italienske kystvagt atter undsætte et besætningsløst skib. Denne gang det 73 meter lange fragtskib, Ezadeen, bygget i 1966 til kreaturtransport.

 

Skibet, der er indregistreret i Sierra Leone og er libanesisk ejet, havde 359 asylansøgere ombord, og var i lighed med Blue Sky M blevet forladt af sin besætning i rum sø.

 

 

Ifølge det tyske dagblad, Frankfurter Allgemeine, var de syriske asylansøgere ankommet til Tyrkiet med fly og derefter gået ombord i skibet i en tyrkisk by.

Læs også
Tyskerne er blevet mere kritiske over for asylansøgere – de stoler ikke på dem

 

 

”Det, vi i øjeblikket er vidne til, er åbningen af en ny flygtningerute, hvor smuglere, der har købt gamle skrotmodne skibe, afsejler fra Tyrkiet,” siger talsmanden for EU’s grænseagentur i området, Frontex, Izabella Cooper, til britiske BBC.

 

 

Har betalt op mod 50.000 kroner for en ”billet”

Om morgenen den 3. januar lagde ”Ezadeen” til kaj i den syditalienske havneby Corigliano Cosenza-provinsen.

 

 

Ifølge provinsens guvernør, Gianfranco Tomao, havde hver af de 359 asylansøgere ombord på skibet betalt mellem 4.000 og 8.000 dollar, eller mellem cirka 25.000 og 50.000 kroner, for den livsfarlige overfart, skriver Frankfurter Allgemeine.

 

 

Læs også
Stramninger var hårdt påkrævet: På blot fire år har asylansøgere kostet samfundet over tretten milliarder kroner

Sætter man gennemsnitsbetalingen per asylansøger på 35.000 kroner, har transporten indbragt menneskesmuglerne 12,6 millioner kroner i ”billetindtægter”.

 

 

På ”Blue Sky M” var der 796 asylansøgere, der blev efterladt i rum sø, og har prisniveauet for transporten her været det samme som på ”Ezadeen”, har menneskesmuglerne bag Blue Sky M haft ”billetindtægter” på næsten 28 millioner kroner.

 

 

At de tilsyneladende har råd til at betale bekræftes af Cosenza-provinsens politichef, som konstaterer, at det er velhavende flygtninge, der lander med fragtskibene.

 

 

”Vi har bemærket en ændring omkring de syriske flygtninge ombord. De er socialt set velstillede. De er klædt i bedre tøj, de er bedre organiserede og, hvis jeg må sige det på den måde, mindre desperate end de flygtninge, vi normalt ser,” siger han til BBC.

 

 

Læs også
Ny debat eksploderer: Asylansøgere kan lyve, som det passer dem, uden at blive straffet

Fortjenesten er enorm, for skibene fås til spotpris

Ifølge eksperter har menneskesmuglerne tjent millionbeløb på alene de to fragtskibe, der blev efterladt i rum sø.

 

 

”Folkene bag det forladte skib ”Blue Sky M” har tjent langt over én million dollar (cirka 6,2 millioner kroner) på blot denne ene tur, så der har været rigeligt til at betale både besætning og skibe til at hente besætningen (når det skulle forlade skibet i rum sø, red.)” siger Joel Willliam, Den Internationale Organisation for Flygtninge, til engelsksprogede italienske udgave af The Local

 

 

Han bakkes ifølge The Local op af redaktøren for den maritime avis Lloyds List, David Olsen, som oplyser, at gamle fragtskibe af den type, der her er tale om kan fås for under én million dollar, altså under seks millioner kroner, hvilket stort set svare til, hvad en attraktiv ejerlejlighed eller stor villa kan løbe op i.

 

 

”Der er tale om skibe, der er 40 – 50 år gamle, og som det ikke engang er værd at sejle til Indien for at blive ophugget,” siger David Olsen

 

Læs også
Asylansøger anholdt for voldtægt af 16-årig pige – antallet af asylansøgere dømt for voldtægt er steget markant gennem de sidste fem år

 

Det tredje tilfælde

Strategien med at laste et gammelt fragtskib med mange hundrede asylansøgere og sende det afsted fra en tyrkisk havn og derpå lade besætningen forlade skibet, når det nærmer sig den italienske kyst, er helt ny.

 

 

Med henvisning til undsætningen af flygtningene på ”Enzadeen” den 1. januar udtalte Giovanni Pettorio, admiral i den italienske kystvagt, ifølge avisen La Repubblica’s engelske version, at:

 

 

”Det her er det tredje tilfælde i løbet af de seneste uger med skibe, der er blevet overladt til deres egen skæbne med hundreder af mennesker ombord.”

 

 

Gennem de sidste 14 måneder har den italienske kystvagt ifølge The Local reddet omkring 170.000 flygtninge fra druknedøden.

Læs også
Italien lod ”Alexander Maersk” gå i havn – men nu skal migranterne stoppes, før de overhovedet kommer i bådene

 

 

De er primært kommet i små synkefærdige fiskerbåde fra Libyen, der har udviklet sig fra at være et totalitært regime til et lovløst område med en regering uden politi og militær, og hvor bander og menneskesmuglere sætter dagsordenen.

 

 

Og så ligger Europa og dermed også Danmark åben

Og medens asylansøgerne strømmer ind i Italien fra synkefærdige fiskekuttere Libyen og fra store fragtskibe fra Tyrkiet, ligger Europa og dermed også Danmark med sit attraktive sociale system takket være de nedlagte grænser åbent for en folkevandring, der er ved at komme helt ud af kontrol.

 

 

Det er adgangen til det grænseløse EU, der er guleroden. Uden den gulerod ville eksempelvis rige syrere måske betænke sig en ekstra gang, inden de betalte menneskesmuglere en mindre formue og satte livet på spil, hvis de vidste, at de aldrig nåede længere end til Italien.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…