Lærerne lever ofte ikke selv op til den disciplin, de burde lære eleverne

Langt de fleste folkeskoleelever siger, at de er glade for at gå i skole – 85 procent.

 

Men kradser man lidt i overfladen er der meget alvorlige problemer.

 

Lærerne kommer ikke selv til tiden

Folkeskolen skal forberede børn til at fungere som voksne i samfundet og især på et arbejdsmarkedet.

 

Har man et job, er det alfa og omega, at man nødt til at udvise disciplin, det er for eksempel vigtigt at møde til tiden hver dag. Gør man ikke det, har man svært ved at blive ansat og svært ved at beholde sit job.

 

Eleverne burde altså lære disciplin i folkeskolen. Så det går dem godt i skolen og senere hen i livet.

 

Men de lærer det ofte ikke.

 

Der er som regel ingen sanktioner, når eleverne kommer for sent eller pjække.

 

 

Tværtimod kommer lærerne selv for sent.

 

Det er kun 15 procent af eleverne, som svarer, at lærerne “meget tit” møder præcist til undervisningen. Resten svarer at det sker i mindre grad. (Politiken)

 

Læs også
Ny S-minister løber fra sit ansvar for, at indvandrerbørn lærer dansk sprog og danske værdier

Det er dybt skræmmende. Det går ud over undervisningen, som kommer senere i gang. Og det er et dårligt “forbillede” for børnene.

 

Tilmed bliver problemet af fejet af formanden for forældrerorganisationen “Skole og forældre” Mette With-Hgensen som formanden for danmarks lærerforening Anders Bondo-Christensen. Det er ikke noget problem og det har intet med elevernes trivsel at gøre! (Politiken 21.4)

 

Tallene stammer fra en stor undersøgelse om elevernes trivlese gennemført af Undervisningsministeriet.

 

eleverne plages af uro og støj

Undersøgelsen viser også, at mange lærere ikke formår at holde ro i en klasse.

 

Det betyder, at mange elever har svært ved at høre, hvad læreren siger. Det svarer hver femte elev.

 

Men den megen uro og støj går også ud over evnen til at koncentrere sig, noget der er helt afgørende for at man kan tilegne sig stoffet og blive fagligt dygtig.

Læs også
Skole i indvandretæt Göteborg slår alarm – børn ned til 7-8 år kontrollere deres kammerater

 

Hver tredje elev siger, at han eller hun har svært ved at koncentrere sig.

 

Desuden bliver over halvdelen bliver drillet og mobbet.

 

Undersøgelsen er visen en udvikling, der er en enorm fallit for det danske samfund. Da man fra slutningen af 1960’erne begyndte at slække på disciplinen i skolen opstod disse problemer med slendrian, støj, uro og manglende koncentration. Lig siden er der blevet snakker og snakket og lavet den ene undersøgelse efter den anden. Men problemerne er bare blevet værre.

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…