Marius, der er blind, blev slået og mobbet i skolen – nu er han begyndt på en frisk

Privatfoto

I januar fortalte vi historien om Marius på 10 år, der oplevede en forfærdelig hverdag i et i specialtilbud i en folkeskole i Høje Taastrup.

 

Marius på 10 år blev født alt for tidligt og fik en hjerneblødning lige efter fødslen. I dag er han næsten blind, og han lærer langsommere end andre børn.

 

I skolen i Høje Taastrup var Marius utryg og bange, og han blev ofte udsat for chikane og vold fra meget voldsomme og aggressive elever i skolen.

 

Det var børn som også selv havde handicaps som autisme og ADHD, og som gjorde, at de undertiden reagerede uventet og voldsomt. Og det gik ud over Marius.

 

Han har oplevet at blive slået, sparket, få hældt maling og sæbevand i hovedet i skolen. Han har fået sit tøj klippet i stykker og han er blevet slået og tegnet på. Sådan var hverdagen for et halvt år siden for 10-årige blinde Marius.

 

Skiftedag

Derfor begyndte Marius midt i marts måned i en ny skole i Ishøj Kommune.

 

Første dag var en stor dag.

 

”Han har glædet sig så meget, at han har gået og sunget de sidste par dage om, hvor meget han har glædet sig til mandag. Der var sommerfugle i maven. Hos ham og mig. Vi skulle bare hilse på en times tid. Den gik hurtigt. Der blev grinet, klappet, danset og snakket. Han ville gerne være der hele dagen, sagde han og gik afsted med sine nye venner, som tog ham i hånden for at vise ham rundt. Han føler sig tryg. Og så kunne jeg køre hjem med et smil på læben, en tåre i øjenkrogen og en varm og god fornemmelse i maven. Det bliver godt er jeg sikker på,” skrev Marius’ mor Bettina Fog Holst Larsen på facebook efter Marius første skoledag.

 

Dette foto tog Marius’ mor på hans første skoledag. Foto: Privat

 

Positiv udvikling

Læs også
Ny S-minister løber fra sit ansvar for, at indvandrerbørn lærer dansk sprog og danske værdier

Skoleskiftet har haft stor betydning for Marius’ trivsel og læring. Hvor han før var bange og ked af det, når det handlede om skolen er han i dag tryg og glad.

 

De nye klassekammerater har forståelse for, at han har et handikap. De er empatiske og hensynsfulde, fortæller Bettina Fog Holst Larsen om den nye klasse, hvor der er en lille gruppe børn med indlæringsvanskeligheder.

 

Skoleskiftet har netop givet Marius mulighed for at modtage læring, som for hans vedkommende kræver tid og ro.

 

Her er ingen, der slår

”Han skal nu slet ikke koncentrere sig om at beskytte sig, eller være urolig for hvad der sker. Han har fag i skolen som fx sin tvillingebror. Han har et almindeligt skoleskema,” siger Bettina Fog Holst Larsen til Den Korte Avis. Hun fortsætter:

 

”Han er glad, når jeg afleverer ham, og når jeg henter ham. Og han fortæller, hvor glad han har været i løbet af dagen og hvad han oplever, prøver og tør. Han er blevet meget mere selvstændig og har udviklet sig markant socialt. Han er blevet sig selv igen, og det er tydeligt for alle som kender ham, at han har ændret sig,” forklarer en lykkelig mor.

 

Der gik ikke mange uger i den nye skole, før end Marius en dag selv havde sagt til sine lærere:

Læs også
Skole i indvandretæt Göteborg slår alarm – børn ned til 7-8 år kontrollere deres kammerater

 

”Her kan jeg godt lide at være. Der er ingen, der slår.”

 

Andre har det stadig svært

Det er gået godt for Marius, og det har været en kamp for familien mod kommunen.

 

”Det er dejligt for os som forældre – og for Marius’ brødre – at se og mærke, hvor godt han har det. Men det er trist, at vi (i samarbejde med PPR og den tidligere skole) ikke kunne sørge for ,at han hele tiden har haft det godt, og jeg kan godt være bekymret for de børn som stadig er forkert placeret i et tilbud, som slet ikke er det rigtige for dem,” siger Bettina Fog Holst Larsen.

 

Da Marius gik på skolen i Høje Taastrup, fik Bettina Fog Holst Larsen at vide, at børnene var blandet ud fra et pædagogisk hensyn. At alle skal kunne sammen og lære af hinanden. Hun havde hellere set, at man samlede de mindre voldsomme børn i en gruppe og havde de andre i en anden gruppe – for børnenes skyld.

 

”Mange børn og forældre oplever garanteret inklusion på samme måde, som vi gjorde det. Vi er nu heldigvis kommet videre, men jeg føler med de andre og opfordrer dem til at fortsætte kampen for at deres børn får den bedste skolegang.”

 

Læs også
De radikale siger nej til stopprøver i 0. klasse

Derfor er der er stiftet en forening, der skal hjælpe andre handikappede børn som Marius, der er kommet i klemme i skolesystemet. Her kan forældre søge støtte til forskellige ting som vil gøre en forskel i deres barns liv.

 

Det er Marius, der lægger navn til den frivillige forening. Du kan læse mere om den på facebook ”Foreningen Børn med Handicap Marius Fog Holst Larsen

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…