For ca. tre uger siden kunne jeg ikke længere komme ind på min computer. Koden fungerede ikke længere – stjålet – men hvordan? Jeg ved det ikke.
Kort tid efter bliver jeg ringet op fra nær og fjern (alle som jeg var i kontakt med), der kunne fortælle, at de havde modtaget en mail fra min mailadresse, hvori der stod, at jeg opholdt mig i Leeds i England, men ikke kunne komme hjem, da mine papirer var stjålet, inklusiv mit kort og rede penge. Derfor: Overfør straks 1450 pund til mig, så jeg kan tage det næste fly hjem. Vigtigt – det haster. Efterfølgende skal jeg nok betale pengene tilbage.
Teksten var sprogligt dårligt formuleret, så mine venner og bekendte var ikke i tvivl om, at der var tale om et identititetstyveri. Ingen ’sprang’ på og overførte penge, men ubehageligt var det.
Da der var tale om et forsøg på tyveri kontaktede jeg politiet, der optog rapport og kunne fortælle om et stigende antal henvendelser i samme retning. I øvrigt flere med netop byen Leeds inddraget. Politiet ville undersøge, om der var tale om et mønster. Indtil dato har jeg ikke hørt nyt.
Den lokale dato-specialistforretning henvendte sig til Google Com, der åbenbart arbejder meget langsomt, for Google Com har indtil nu ikke reageret, dvs. vendt tilbage. Forretningen mener, det skyldes, at der er tale om en service, som ikke koster noget…
Jeg har været nødt til at få en ny mailadresse og kode og kan kun ærgre mig over det skete.
Spørgsmålet er, hvornår det sker igen.
En af mine gode venner har netop været ude for det samme. Problemet synes at øges i omfang. Endelig er der et forsikringsspørgsmål, som jeg p.t. mangler at få afklaret: Dækker tyveriforsikringen udgiften til dato-specialistforretningen?
Knud Erik Andersen er ekstern lektor ved AAU