Hollywood woke-propaganda for fuld udblæsning: Det gælder om at så tvivl om kernefamiliens betydning

Getting your Trinity Audio player ready...

Som propaganda ***** 5 stjerner ud af 6  

Samlet vurdering: ** 2 stjerner ud af 6 

 

Will Gluck (født 1978) er både instruktør, manuskriptforfatter og producer. Han er kendt for bl.a. ”Easy A” (2010), ”Friends with Benefits” (2011) og ”Peter Rabbit” (2018). 

 

Hans seneste film hedder ANYONE BUT YOU, der placerer sig i genren romantisk komedie – grænsende til farce.  

 

Handling 
Bea (Sydney Sweeney) og Ben (Glen Powell) mødes tilfældigt på en café, hvor Ben træder til som frelsende engel i et vigtigt ærinde: Fremskaffelse af en nøgle til toilettet til en meget trængende Bea. 

 

De bliver øjeblikkeligt tiltrukket af hinanden, og det i en grad så de på stedet beslutter sig for at fortsætte på en egentlig date. Dagen og senere natten udvikler sig nærmest mirakuløst – er det simpelthen jackpot med en sjæleven på et benhårdt dating-marked? – men på grund af to misforståelser, hvor de hver især må tage en grim fejl på deres kappe, bliver den gryende kærlighed forvandlet til had. 

 

Et par år går, og de ser først hinanden igen, da skæbnen vil, at de skal til det samme bryllup i Australien. Beas søster skal giftes med Bens bedste veninde. 

 

Bølgerne går højt mellem de to tidligere turtelduer, og det stormfulde gensyn får yderligere komplikationer, da såvel Beas som Bens ex-kærester viser sig at være blandt bryllupsgæsterne.
Bea og Ben må imidlertid tage sig alvorligt sammen, så deres uvenskab ikke skal ødelægge den gode stemning. Strategien bliver at agere forelsket par, og det er ikke nemt, når den anden indtager rollen som dødsfjende. 

 

Det bliver ikke nemmere, da de kærlige følelser på tværs af alle odds begynder at vokse frem igen. For hvad er ægte, og hvad er skuespil? Kan trådene redes ud, eller har Ben og Bea én gang for alle forspildt deres livs chance for at finde den eneste ene?   

 

Vurdering  

På papiret ser hovedtemaet had-kærlighed rigtig godt ud. Og fordi plottet har et vidunderligt kæmpestort landsted beliggende ned til vandet med privat strand og havudsigt tæt på Sydney-operaen som ramme for brylluppet, kan biografgængeren i knapt to timer vælte sig i æstetik: Smukke mennesker raden rundt, både de unge, de yngre og de ældre, hvor fx Ben i øvrigt på lange stræk er så uforskammet charmerende, kvik-i-replikken og fysisk tiltrækkende, at det er plat umuligt at tro på, at nogen kvinde nogen sinde skulle finde på at forlade ham. 

 

Æstetikken omfatter også elegant og stilfuld påklædning – når skønhederne da ikke lige optræder næsten nøgne! –  samt dekorative måltider i form af delikate retter, der tilsyneladende laver sig selv og marcherer direkte ind på det veldækkede bord med blomsteropsatser.   

 

Så hvis man er til i 101 minutter at slå hjernen fra og bade sig i glamour, der intet som i INTET har med virkeligheden at gøre, så er ANYONE BUT YOU lige filmen til en eskapistisk juledag. Og hvem har ikke med ujævne mellemrum trang til at slå hjernen fra i dagens krigshærgede verden? 

 

Er en anelse troværdighed i såvel manus som personportrættering forudsætning for køb af bif-billet, så glem alt om denne film, der er gået så meget woke, at det hviner.  

 

Manus rummer mindre end 10 overbevisende replikker, og at de to MEGET attraktive mænd i forældreparrene til brud-og-brud har holdt fast i deres jævnaldrende hustruer tæller som et plus i min bog, men ikke på pålideligheds-skalaen. 

 

Lad os tage et kig på Hollywood-manualen beregnet på at indoktrinere seerne godt og grundigt. Sådan har det altid været, men propagandaen er i dag så massiv og fuld af løgn, at stadig flere (især mænd) med rette vender ryggen til. 

 

Det gælder tilsyneladende om at så solid tvivl og usikkerhed om betydningen af den heteroseksuelle, biologisk funderede, (kultur)kristne kernefamilie med far-mor-og-børn. Endskønt det er hinsides enhver tvivl, at denne ramme i vores del af verden er den optimale for børn at vokse op i. Selvfølgelig i det omfang familien ikke er dysfunktionel! 

 

Her kommer manualen: 

Homoseksuelle / lesbiske: Tjek. 

Oven i købet er det brudeparret, so ’I now pronounce you man and wife’ – nå, nej: married’. Så ka’ vi lære det, ka’ vi. Ud med de kristne ritualer, ja med kristendommen og religion sådan i det hele taget, og længe leve materialismen.  

Den ene brud ’hvid” – den anden ’brun’. Multikulti som idealet: Tjek. 

X antal asiater: Tjek. 

X antal brune / sorte: Tjek. 

Sorte og brune med krøllet hår i ’etniske’ frisurer: Tjek. 

Hvide mænd latterliggjort og udstillet som svage: Tjek. 

 

Seks eksempler på sidstnævnte ud af adskilligt flere: 

  1. Vi skal bildes ind, at Ben-six-pack ikke er i stand til at svømme et par hundrede meter fra stranden ud til en båd, så han må bjærges ombord af stærke, handlekraftige, barmfagre Bea. 
  2. Ben er SÅ bange for at flyve, at han på 1. klasse må lukke sig inde i sin egen lille boble med natmaske og høretelefoner. 
  3. Ben er hysterisk bange for edderkopper og opfører et vanvittigt show, da et lidt større eksemplar af slagsen finder vej ind i hans badeshorts. 
  4. Ben er hysterisk bange for højder. 
  5. Bens ex-kærestes nye ’boyfriend’ fremstilles som barbar. Godt nok en fager muskelmand, men stupid, udannet og bralrende. En elefant i en glasbutik. 
  6. Beas far (Dermot Mulroney), tilhørende overklassen og i sin høje alder stadig en meget tiltrækkende mand, skal af Ben lære at springe på hovedet i svømmepølen frem for at lave ynkelige maveplaskere. Come on! 

 

Suk, siger jeg bare. Jo, der er også humor i filmen og enkelte sjove episoder og optrin, ret skal være ret, men woke-manualen lægger sig blytungt om det samlede værk. 

 

Det er ret oplagt at sammenligne ”Love, Actually” med ”Anyone But You”. Den første film har 20 år på bagen og også her stikker den politiske korrekthed alias propaganda snuden frem (et homoseksuelt par, forskellige etniciteter repræsenteret, hvide mænd i latterlige situationer mv.), men kvalitetsforskellen på de to film er tårnhøj. 

 

I ”Love, Actually” går humor, timing og charme som oftest op i en højere enhed – til trods for et utal af pletter på troværdigheden – fordi manus her er tilsat bittersød realisme og ægte eksistentielle kvaler. 

 

”Anyone But You” falder gumpetungt til jorden med sit mix af tåkrummende dialoger og scener, der alt for ofte minder om reklameindslag og musikvideoer. 

Længde: 103 minutter 

  • Medvirkende: Sydney Sweeney, Glen Powell, Alexandra Shipp, Bryan Blown, Dermot Mulroney m.fl. 
  • Instruktør: Will Gluck 
  • Manus: Will Gluck, Ilana Wolpert 
  • Premieredato: mandag d. 25. december   

ANYONE BUT YOU – Official Teaser Trailer (HD) (youtube.com)

 

Del på Facebook