Voldelige elever har taget magten i svenske skoler – “lærerne tør knap nok gå forbi dem på trapperne”

Arkiv/skærmprint

Man fortvivler i stigende grad over forholdene i Sverige.

 

Andelen af ikke-vestlige har for længst passeret 20 procent.

 

Og samtidig er de svenske myndigheder ude af stand til at håndtere den dominanskultur, som mange arabere og afrikanere har bragt med sig.

 

Det synes helt underordnet, om der er tale om indvandrere eller om efterkommere, født og opvokset i Sverige.

 

Herhjemmefra ved vi i øvrigt, at efterkommerne er langt mere kriminelle end indvandrerne.

 

Håndtering af voldelige skoleelever

På Hjulsta Skole, en grundskole i Stockholm, har man i et halvt år benyttet sig af en metode til håndtering af konflikter med elever. (samnytt.se)

 

Metoden har det besynderlige navn ”lågaffektivt bemötande”, som vel kan oversættes til noget i retning af ”imødegåelse ved hjælp af et lavt niveau af affekt”. Vi kender ordet affekt, som jo betyder at handle impulsivt og uden tanke på konsekvenserne.

 

Metoden, som skulle forestille at kunne dæmpe truende og voldelige elever ned, udgøres af følgende komponenter:

 

  1. Reagér roligt og behersket.
  2. Undgå øjenkontakt ved risiko for konflikt.
  3. Undgå berøring, når en elev er ophidset.
  4. Respektér den personlige sfære.
  5. Hvis du føler behov for at gå fremad mod eleven, gå da to skridt tilbage.
  6. Stil dig aldrig direkte over for eleven.
  7. Undgå at markere dig, f.eks. ved at spænde dine muskler.
  8. Sæt dig, gerne på gulvet. Så optager du mindre plads i elevens bevidsthed.
  9. Tal roligt i indledningen af forløbet. Hvis eleven mister selvbeherskelsen, skal du helt undlade at tale.
  10. Giv dig. At give sig handler ikke om at give sig hver gang, eleven vil noget andet end os. Ofte handler det om at redde situationen.
  11. Afled opmærksomheden, humor er et effektivt middel.

 

Man gnider sig lige en gang i øjnene og læser det så igen.

 

Læs også
Den stramme asylpolitik stiller Danmark i en langt bedre situation end Sverige

Har man for eksempel at gøre med en voldelig arabisk elev, må man ikke se ham i øjnene, mens man går to skridt tilbage, hvorpå man sætter sig på gulvet.

 

Man er på dette tidspunkt holdt op med at tale, og det er jo ærgerligt nok, når man ellers havde en god vittighed på tungen.

 

Arme svenskere, arme Sverige.

 

Så langt har de drevet det ud, at de har tilladt et enormt antal mennesker fra dysfunktionelle kulturer at komme til Sverige.

 

Når det indlysende derpå sker, at gæsterne alt for ofte optræder truende og voldeligt i en lang række sammenhænge, tyr de svenske myndigheder til de mest tåbelige konfliktteorier, de kan opstøve.

 

I dette tilfælde har anvendelsen af metoden i et halvt år ført til, at antallet af trussels- og voldsepisoder er eksploderet. Skolen overvejer derfor en anden metode.

 

Læs også
Belgien islamiseres, og muslimer bliver mere radikale – myndighederne bortforklarer islams rolle

Irene Ziverts, der er sikkerhdsrepræsentant, fortæller, at mange er bange for de elever som efterhånden har taget magten.

 

“Selv skolens lærere er bange for eleverne. Eleverne har taget magten, og lærerne tør knap nok gå forbi dem på trapperne. Det er uholdbart. Jeg har ikke før set så mange ting ske på så kort tid på en skole – og det bare vokser og vokser.”

 

Gad vide, hvad de svenskere hitter på næste gang?

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…