Værd at vide om rustbeskyttelse af din bil

Vi rådgiver ofte vores medlemmer om rustbeskyttelse. Her er samlet en række af de spørgsmål, vi ofte svarer på. Bliv klogere på bilens værdi efter en undervognsbehandling og om det kan betale sig at rustbeskytte.

 

Se nogle af de spørgsmål vores medlemmer ofte stiller om rustbeskyttelse og undervognsbehandling.

 

1. Får jeg mere for bilen, hvis den er rustbeskyttet?
Ikke nødvendigvis, men bilen vil holde længere, og der bliver måske færre udgifter til reparationer, der er rustrelaterede. Det kan også være et godt salgsargument – især hvis du vil sælge din bil privat.

 

2. Hvor ofte skal bilen rustbeskyttes?
Alle biler bør rustbeskyttelse fra de er helt nye, da de ofte ikke er produceret til det danske klima.

 

Dit kørselsmønster og klimaet er afgørende for, hvor ofte din bil skal rustbeskyttes. Kører du meget, i salt og sne eller meget på grusveje, vil din bil sandsynligvis have behov for hyppigere rustbehandling end, hvis du kørte mindre.

 

FDM anbefaler, at du hvert andet år får en uvildig til at vurdere om din bil trænger til rustbehandling, før du sender den til undervognsbehandling. Du kan fx få lavet en vedligeholdelsestest hos FDM, inden bilen skal til service. Så får du klarhed over både, hvad der skal laves på bilen til service, og hvorvidt bilen trænger til rustbehandling eller kan vente yderligere et år.

 

Læs mere: Vedligeholdelsestest hos FDM

3. Er der nogle biler, der kræver mere rustbeskyttelse end andre?
De seneste år er der kommet mange biler på markedet til omkring 100.000 kr. De billige biler er sjældent rustbeskyttet særlig godt fra fabrikkens side. Generelt er det FDMs anbefaling, at alle nye biler bliver rustbeskyttet.

 

Se mere: Biler skal rustbeskyttes fra ny

 

4. Er der nogle bilmærker, der ikke behøver rustbeskyttelse – fx galvaniserede biler?
Alle biler har godt af at blive rustbeskyttet- også biler der er galvaniserede. Det er dog korrekt, at galvaniserede biler er bedre forbehandlet end fx biler i 100.000 kr.’s klassen, men ønsker man at forlænge bilens levetid, anbefaler FDM, at bilen bliver rustbeskyttet.

 

Jo tidligere bilen bliver rustbeskyttet, des bedre er det for bilen. Undersøgelser fra det svenske Korrossionsinstitut viser, at galvanisering kombineret med et rustbeskyttelsesprodukt er det bedste værn mod rust.

Læs også: Når bilen skal rustbeskyttes

5. Kan det betale sig at rustbeskytte bilen?
Rustbeskyttelse er altid godt for bilen, men ikke nødvendigvis din biløkonomi. Hvis du har købt en ny bil, og planlægger at skifte den indenfor 2-3 år vil det være den kommende ejer, der får glæde af bilens rustbeskyttelse.

 

Det er dog ikke altid sikkert, at man kan vurdere, hvor længe man beholder bilen, og derfor kan det vise sig at være en god investering at have rustbeskyttet bilen fra start. På den lange bane vil en god undervognsbehandling i bilens første leveår betyde færre udgifter til rustrelaterede skader fx bremserør mv.

 

Læs også
To kvinder og to børn i chok: En sten ramte deres bil, da de kørte under en bro på motorvejen

Bestil FDM rustbeskyttelse

6. Jeg har købt en brugt bil. Skal den rustbeskyttes?
Hvis du har købt en brugt bil, der ikke er blevet rustbeskyttet for nylig, vil FDM anbefale dig, at du får den rustbehandlet. Erfaringerne viser, at brugtbilkøbere beholder bilerne længere en nybilskøbere. Ved at rustbehandle kan du mindske udgifterne til rustrelaterede skader.

 

Har du købt en bil, der er rustbehandlet, anbefaler FDM, at du får en uvildig til at vurdere om din bil trænger til rustbeskyttelse, før du sender den til behandling.

7. Kan man rustbeskytte for tit?
På et tidspunkt bliver bilen så gammel, at det ikke længere giver mening at rustbeskytte bilen. FDM anbefaler, at du får en uvildig til at vurdere om din bil trænger til rustbeskyttelse, før du sender den til behandling.

 

Se også: Rustkontrol hos FDM

 

8. Skal man rustbeskytte hvert andet år?
Det er individuelt, hvor ofte en bil har behov for rustbeskyttelse. Det er blandt andet bilens alder og brug, der er afgørende.

 

Du kan fx få lavet en vedligeholdelsestest hos FDM, inden bilen skal til service. Så får du klarhed over både, hvad der skal laves på bilen til service, og hvorvidt bilen trænger til rustbehandling eller det kan vente yderligere et år. Du kan også nøjes med at få foretaget en rustkontrol, hvor behovet for undervognsbehandling undersøges.

 

Se videoen og find ud af om bilen skal rustbeskyttes

 

Læs mere: Hvad er en rustkontrol?

Læs også
Terroristerne i London sprang ud af bilen og råbte ”Dette er for Allah” – så stak de en ung kvinde 10-15 gange

9. Kan alle biler rustbeskyttes?
Ja, alle biler kan rustbeskyttes. Man bør dog altid læse garantibestemmelserne i servicehæftet vedr. rust, inden bilen sendes til rustbeskyttelse. I nogle tilfælde kan du få det indtryk, at garantien bortfalder, hvis du efterbehandler bilen.

 

Det er FDMs holdning, at en bilimportør skal kunne bevise, at en eventuel gennemtæring skyldes, at bilen er efterbehandlet med rustbeskyttelsesmiddel og ikke er omfattet af gennemtæringsgarantien. Det er FDMs klare opfattelse, at alle biler har behov for rustbeskyttelse – også i garantiperioden. Rustgarantien dækker kun eventuelle gennemtæringer og ikke for eksempel overfladisk rust.

 

10. Skal jeg rustbeskytte forår og sommer?
Moderne rustbeskyttelsescentre har gode tørrefaciliteter. Derfor kan man rustbeskytte effektivt hele året rundt. Men traditionen tro er der meget stort pres på centrene i efterårsmånederne, inden der sættes ind med saltning af vejene. Denne pressede situation kan uvægerligt føre til, at arbejdet måske ikke bliver udført tilstrækkeligt omhyggeligt.

 

Det kan derfor være en fordel at få undervognsbehandlingen udført i forårs- og sommermånederne, hvor presset på centrene ikke er så stort. Samtidig opnår man den fordel, at rustbeskyttelsesproduktet bedre kan fordele sig til de fjerneste kroge af karrosseriet, når udendørstemperaturen er høj.

 

11. Kan jeg skifte fra et rustbeskyttelsesprodukt til et andet?
De gængse rustbeskyttelsesprodukter afviger ikke væsentligt fra hinanden i deres egenskaber. Erfaringsmæssigt giver det ikke problemer, hvis man af forskellige årsager ønsker at skifte til et andet produkt end det produkt som bilen tidligere er behandlet med.

 

Resultatet vil afhænge af, hvor grundigt undervogne bliver rengjort, og hvor godt den forgående behandling er udført.

 

Rustbeskyttelse med din FDM medlemskab

Som medlem af FDM har du flere muligheder for at finde rustbeskyttelse til bilen med særlige FDM fordele.

 

Læs også
Hans bil brød i brand på vejen – så fandt han på en helt vanvittig metode til at slukke branden

FDM rustbehandling

Du indleverer din bil på et af FDMs testcentre, hvor vi sørger for, at bilen sendes til rustbeskyttelse på udvalgte rustcentre. Når bilen kommer retur, tjekker vi den for dig, før du får den retur. Så er du sikker på, at bilen har fået den rette behandling.

 

Bestil her: FDM rustbeskyttelse

 

Rabat på fordelsværksted

FDM har aftale med rustcentre rundt om i landet, hvor du får op til 15 pct. rabat på rustbeskyttelse. Rustcentrene er desuden en del af en kontrolordning.

 

Hent her: FDM rabat hos Dinitrol

Hent her: FDM rabat hos SUVO

 

Vælg stikprøveordning

Læs også
Afrikansk udseende mand sagde: ”Give me your keys, or I will kill you” – så blev offeret slået, sparket og truet med våben til at udlevere sin bil

Der er i dag en lang række rustbeskyttelsescentre, der er tilknyttet stikprøvekontrol. Det betyder, at din bil kan tages ud til kontrol, hvor udførelsen af rustebeskyttelsen tjekkes. Hvis en af ovenstående medlemsordninger ikke passer dit behov, bør du vælge et rustcenter som er en del af stikprøvekontrolordningen og bruger godkendt sprøjteskema.

 

FDM

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…