Getting your Trinity Audio player ready...
|
***** 5 stjerner ud af 6
VEJEN HJEM er instrueret af Charlotte Sieling (f. 1960). Hun er også manuskriptforfatter på filmen i et samarbejde med Nagieb Khaja og Jesper Fink.
Charlotte Sieling er bl.a. kendt for spillefilmene ”Over gaden under vandet” (2009), ”Mesteren” (2017) og ”Margrete den første” (2021). Sieling har desuden instrueret afsnit til både danske og internationale TV-serier, bl.a. ”Rejseholdet” (2000-2004) og ”Krøniken” (2004-2007).
Den altdominerende hovedrolle spilles af Nikolaj Lie Kaas, som har haft en stor karriere inden for både film, teater og TV-serier. Han debuterede i ”Drengene fra Sankt Petri” (1991), spillede hovedrollen i ”Dirch” (2011), vicekriminalkommissæren Carl Mørck i de fire seneste Afdeling Q-film og har haft roller i Anders Thomas Jensens film ”Retfærdighedens ryttere” (2020), ”Mænd og høns” (2015), ”Adams æbler” (2005), ”De grønne slagtere” (2003) og ”Blinkende lygter” (2000).
HANDLING
Åbningsscenen blænder op for en varebil i fuld fart på en støvet og solhed grus-landevej i det, der skal vise sig at være Tyrkiet. Bilen stopper op, og de 7-8 passagerer bliver gennet ud af chaufføren med anvisningen: Grænsen til Syrien er lige på den anden side. Løb…. Løb….
Blandt mændene, der lader sig smugle ind i Syrien, er Christian, (Nikolaj Lie Kaas), den eneste hvide mand i gruppen.
Lige-på-den-anden-side skal vise sig at være en lang og strabadserende vandretur over bjergkammen, før Christian når frem til bestemmelsesstedet – en lejr for Syriens-krigere.
Christian har begivet sig ud på en livsfarlig rejse i det krigshærgede land i en søgen efter sin søn, den knap 18-årige Adam (Albert Rudbeck Lindhardt), der er blevet radikaliseret i Danmark.
Christian vil – koste hvad det vil – genforenes med sønnen og have ham med hjem til Danmark.
Vil redningsmissionen lykkes?
VURDERING
Hold da op! Hvilken fantastisk positiv overraskelse at se VEJEN HJEM, der ikke mindst løfter sig ved manuskriptets nuancerede og komplekse budskab.
Bag manus – og idé – står Nagieb Khaja, der har arbejdet som både krigskorrespondent og dokumentarist. I de seneste 15 år har han beskæftiget sig med konflikter i Syrien og Afghanistan og har i den forbindelse fået adgang til ledere i jihadist-grupper inden for Al-Qaeda og Taleban.
At der ligger solid viden om islam, jihad og rettroende versus ikke-rettroende muslimer bag manus står klart fra første færd.
Handlingsbeskrivelsen ovenfor er i denne omgang lidt sparsom, fordi filmen lever på suspense og overraskelsesmomenter.
Også min vurdering bliver kortfattet, fordi biografgængeren skal have fornøjelsen af at opleve filmen uden at vide for meget i forvejen. Derfor undlader jeg at præcisere de adskillige eksempler på, at instruktøren har truffet begavede valg med både klipning, kameraføring, herunder vinkler, og på, at selv om vi har at gøre med et storstilet og blodigt drama, bliver det aldrig til melodrama.
Afsløres kan dog, at de centrale temaer er afmagt, skyldfølelse, svigt, kærlighed, opofrelse og tilgivelse. Samt fanatisme og hjernevask!
Der er ikke en eneste kvinderolle i VEJEN HJEM. Adams mor, Anna, kommer alene til orde i mobilsamtaler med Christian, men vi ser aldrig hendes ansigt.
Et ekstra plus i disse woke-tider, hvor den ene film efter den anden er dedikeret til utålelige super-feminister, der – typiske let påklædt – ubesværet kaster rundt med mænd, der er tre gange deres egen størrelse og er oh-så-stærke på alle fronter.
Med nul kvinder giver Charlotte Sieling – i samarbejde med sine medforfattere og gode skuespillere i hovedrollerne – fingeren til Hollywood-manual og politisk korrekthed til fordel for en bevægende og bemærkelsesværdig film.
Længde: 96 minutter
- Medvirkende: Nikolaj Lie Kaas, Albert Rudbeck Lindhardt, Arian Kashef, Harki Bhambra m.fl.
- Instruktør: Charlotte Sieling
- Manus: Nagieb Khaja, Jesper Fink og Charlotte Sieling efter idé af Nagieb Khaja
- Premieredato: torsdag d. 28. november