“I flere skoleklasser er næsten alle elever muslimer” – ny herrefolksmentalitet breder sig

Arkivfoto fra Tyskland
Getting your Trinity Audio player ready...

Lørdag i forrige uge indtraf der noget helt usædvanligt i den tyske by Düsseldorf: 7.000 palæstinensiske migranter demonstrerede i gaderne til støtte for Palæstinas kamp mod Israel.

 

De efterlod ingen tvivl om, at de så deres demonstration som en støtte til palæstinensernes aktuelle kamp mod Israel. Det skabte bekymring hos byens overborgmester, Stephan Keller, der frygtede politiske konflikter i gaderne.

 

Stephan Keller havde forsøgt at forhindre den propalæstinensiske demonstration. Han sagde, at en sådan protest var en ”uønsket provokation”.

 

Borgmester bange for sammenstød

Borgmesteren var givetvis bange for, at en sådan demonstration netop nu kunne løbe ud af kontrol og medføre direkte konfrontationer i den aktuelle spændte situation.

 

De propalæstinensiske demonstranter reagerede med aggression og trusler mod borgmesterens forsøg på at forhindre en regulær demonstration til fordel for palæstinenserne.

 

Demonstranterne råbte blandt andet: ”Hver tredje elev er allerede én af os!” De henviste dermed til, at de var børn af muslimske – og i vidt omfang palæstinensiske – forældre.

 

Den slet skjulte trussel fra de unge palæstinensere var, at de følte sig stærke og ville reagere, hvis deres holdninger ikke blev tilgodeset. Med andre ord: De kunne få hadet til Israel til at blomstre yderligere i deres skoler.

 

Stadig flere elever er muslimer

De unge muslimer har noget at have deres trusler i. Formanden for den tyske lærerforening, Stefan Düll, siger til avisen BILD:

 

”I storbyerne gælder det allerede, at stadig flere elever i vores skoler er muslimer.”

 

Düll påpeger, at der allerede findes skoler, hvor der næsten kun er muslimske elever. Han siger: ”Vi må forholde os til, hvilken baggrund eleverne har, og hvad der foregår derhjemme. Men det er også noget af en ”blackbox”.

 

Med andre ord: Lærerne ved ofte ikke, hvad der sker i elevernes hjem, og hvilke værdier der bliver formidlet dér.”

 

En del af eleverne er præget af dybe kulturkløfter og kultursammenstød. De udspiller sig først og fremmest på gaden. Men gradvis mærkes kultursammenstødene også kraftigere i skolen.

 

Lærer truet med tæsk, da han ville fjerne palæstinensisk flag

For bare få dage siden blev en lærer i Berlin således udsat for et korporligt angreb, fordi han ville tage et palæstinensisk flag fra en elev.

 

Med lærerformand Dülls ord:

 

Der er fare for, at den slags hetz, som kan høres på gaden, også skyller ind i klasselokalerne.

 

Lærerformand Stefan Düll er sikkert fuld af gode intentioner. Men man fornemmer allerede, hvordan afmagten begynder at snige sig ind hos de skolefolk, som oplever stadig voldsommere kultursammenstød.

 

Det handler ikke kun om indholdet i undervisningen. Det handler i høj grad også om de værdier, som styrer elevernes adfærd i øvrigt. For eksempel i form af angreb på jødiske elever – en voksende trussel i den aktuelle politiske situation.

 

Muslimske æresbegreber

Muslimske æresbegreber er begyndt at få en stadig større rolle i skolerne. Det skaber kultursammenstød og et generelt mere voldeligt klima.

 

Den Korte Avis berettede således for nylig om en skoleelev med muslimsk baggrund, der følte sig så krænket over ’manglende respekt’ fra en anden elev, at han overfaldt denne på det voldsomste.

 

Imens råbte han på hjemmelavet tysk: ”Du har fornærmet muslim!” Offeret fik også at vide, at han var “søn af en hore”.

 

Eksemplet er langt fra enestående. Muslimsk voldskultur og muslimske æresbegreber vinder i stadigt højere grad indpas i det danske og andre europæiske samfund.

 

Jødehad

Og det begynder tidligere og tidligere. Den tyske regerings særligt ansvarlige for jødiske forhold (Felix Klein, hedder han), kræver handling:

 

”Vi må ikke længere tillade, at børn for livstid bliver præget af deres forældres Israel- og jødehad.” Klein kræver, at Israels ret til at eksistere må være en integreret del af det værdigrundlag, som indvandrerbørn bliver opdraget i.

 

Engang var fokus for denne debat i Tyskland, at man skulle fjerne resterne af nazistisk tankegang fra det tyske samfund.

 

I dag må fokus nok så meget ligge et andet sted: Det er helt afgørende at sætte ind over for antijødiske tendenser i visse muslimske miljøer.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…