Indien fjerner det periodiske system og evolutionslæren fra skolebøger

Skærmprint fra Youtube
Getting your Trinity Audio player ready...

Det videnskabelige tidsskrift ”Nature”, der udkommer ugentlig, kan den 31. maj 2023 berette, at Indien skærer beskrivelser af det periodiske system og udviklingslæren fra i det pensum, som skoleelever under 16 år fremover skal undervises i.

 

I Indien vil børn under 16, der vender tilbage til et nyt skoleår, ikke længere blive undervist i Darwins evolutionslære, det periodiske system af grundstoffer eller energikilder.

 

Nyheden om, at udviklingen ville blive skåret ud af læseplanen for studerende i alderen 15-16, blev kendt i sidste måned, da tusindvis af mennesker underskrev en underskriftsindsamling i protest.

 

Men af officielle læsevejledninger fremgår det alligevel, at kapitler om det periodiske system sammen med andre grundlæggende emner såsom energikilder og miljømæssig bæredygtighed vil blive fjernet fra læseplanerne. Yngre elever vil ikke længere blive undervist i visse forurenings- og klimarelaterede emner, og der skæres i biologi, kemi, geografi, matematik og fysik for ældre skoleelever.

 

Samlet set påvirker ændringerne omkring 134 millioner 11-18-årige i Indiens skoler. Omfanget af, hvad der har ændret sig, blev tydeligere i sidste måned, da National Council of Educational Research and Training (NCERT) – det offentlige organ, der udvikler det indiske skolepensum og lærebøger – udgav lærebøger for det nye akademiske år, der startede i maj.

 

Forskere og lærere på naturvidenskabelige uddannelser, er chokerede. “Enhver, der forsøger at undervise i biologi uden at beskæftige sig med evolution, underviser ikke i biologi, som vi i øjeblikket forstår det,” siger Jonathan Osborne, en videnskabelig uddannelsesforsker ved Stanford University i Californien. “Det er så grundlæggende for biologi.” Det periodiske system forklarer, hvordan livets byggesten kombineres for at generere stoffer med vidt forskellige egenskaber, tilføjer han, og “er en af ​​kemikernes store intellektuelle bedrifter”.

 

Mythili Ramchand, en naturfagslærer, der underviser ved Tata Institute of Social Sciences i Mumbai, Indien, siger, at “alt relateret til vand, luftforurening, ressourcestyring er blevet fjernet. “Jeg kan ikke se, hvordan bevarelse af vand og luft [forurening] ikke i den nuværende situation er relevant for os”, tilføjer hun. Et kapitel om forskellige energikilder – fra fossile brændstoffer til vedvarende energi – er også blevet fjernet. “Det er lidt mærkeligt, helt ærligt, givet relevansen i dagens verden,” siger Jonathan Osborne.

 

Mere end 4.500 videnskabsmænd, lærere og videnskabsformidlere har skrevet under på en appel organiseret af Breakthrough Science Society, en kampagnegruppe baseret i Kolkata, Indien, for at genindsætte det skrottede indhold om evolution.

 

Det oplyses, at NCERT ikke har reageret på Natures spørgsmål om sagen.

 

Det er ikke kun i Indien, der stilles spørgsmål til relevansen af Darwins evolutionslære. En spørgeskemaundersøgelse i ti lande i 2009 viser dog, at de fleste personer accepterer Charles Darwins evolutionsteori.

 

Russere, amerikanere og egyptere er blandt de mest skeptiske. I Egypten svarede 62 procent, at de aldrig havde hørt om hverken Darwin eller evolutionsteorien. I Sydafrika var tallet 73 procent.

 

De allerfleste af de adspurgte var enige i, at det går an at tro på en gud og samtidig mene, at livet på jorden, os mennesker inkluderet, har udviklet sig over tid ved naturlig udvælgelse.

 

Inderne var i den pågældende undersøgelse mest enige (85 procent), mens kun 39 procent var enige i dette udsagn i Kina.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…