Af Kirsten Damgaard, kulturpsykolog
Antropolog Katja Kvale skriver efter Folketinget har fravalgt at gøre undervisning i Den vigtigste begivenhed i nyere dansk historie, Muhammedkrisen til obligatorisk pensum i danske skoler :
“Hvis ikke vi skal miste os selv, skal vi med Folketingets rygdækning udvise demokratisk frygtløshed ved at stå klippefast på såvel blasfemisk magtkritik som undervisning i egen historie og egne værdier – ikke mindst for demokratisk sindede muslimers og vores fælles fremtids skyld.” (Slavegørelsen. Weekendavisen 11.maj 2023):
Dannelse forudsætter debat
Jeg er enige med Katja Kvale i hendes analyser og vurderingen når det gælder, hvad vi bør gøre indenfor rigets grænser. Dannelse af de kommende generationer forudsætter debat, argumentation og ubehagelige oplevelser. Frihed forudsætter også magt- og religionskritik.
Forslagsstillerne har nok også tænkt “Safety in numbers”, at når enhver lærer kan blive pålagt at undervise i Muhammedtegningerne. Så er der større sikkerhed for den enkelte underviser. For ingen enkelt lærer kan så påduttes at være personlig modstander af islamiske værdier. Når alle er forpligtede giver det ikke mening, at radikale muslimer udvælger nogle personer til dødelig hævnaktion, kan ræsonnementet være. Men det er en fejlslutning. Ifølge islamisk teologi, er enhver, der har kendskab til den rette lære (arab. Din , altså islam) forpligtet til at følge denne lære! Og en underviser i Muhammedkrisen har selvfølgelig tilegnet sig denne indsigt og ved at islam anser sig for at være den endegyldige, fuldendte og naturlige lære. Ergo, hvis læreren ikke efter sin opnåede viden tilslutter sig islam, er han absolut skyldig! Og det bliver alle hans etnisk danske elever faktisk også, når først de har fattet hvad islam går ud på!
Danskere i fare i udlandet
Vi har imidlertid et forhøjet trusselsniveau ifølge PET, som tjenesten dog er ganske kompetente til at tackle herhjemme.
Udenrigs stiller det sig anderledes an. Der er hundrede-og-sytten forskellige islamistiske oprørsgrupper ude i verden, foruden hævngerrige enkeltpersoner. Alle vi gerne bevise hvor dekadent Vesten er, og hvor idealistiske og modige de selv er. Islamisk terror har i årevis bevist, at de også går efter, hvad der i vor optik er uskyldige personer. Folk som i almindelighed vel ikke har særligt kendskab til islam: julemarkeder, marthonløb, diskoteker, lufthavne etc. Ergo vil enhver dansk forretningsmand, sømand, turist, diplomat, u-landsarbejder – fortsæt selv listen – sættes i yderligere fare. Det gælder i uanede år fremover , i nærmest et hvilket som helst sted i verden, såfremt Muhammedkrisen (især med billedvisning) gøres til pensum.
Den farlige drøftelse
Mange fundamentalistiske muslimer vil dog også blive rasende ophidset blot ved omtale af og diskussion af tegningerne. De følger nemlig det islamiske dogme om at det forkerte, ikke må eksistere, ikke skal huskes,ikke forstås. Bøsser, statuer, tanker, frihedsret osv. skal fjernes. Selve drøftelsen af hvorfor noget anses for forkert fx i en undervisningssituation, kan være en synd.
Frihed contra Voldens Veto er et stort dilemma. Det bliver ikke mindre af at vestlige landes muslimske befolkninger, og dermed andelen “ideologisk erobringslystne islamister ” som Katja Kvale betegner dem øges.