Ny film: En lejemorders historie, hvis forråelse smitter af på modtageren  

Getting your Trinity Audio player ready...

**** 4 stjerner ud af 6 

 

David Fincher (født 1962) er amerikansk filminstruktør og i dag så kendt, at han har fået sit eget opslag i Den Store Danske

Følgende oplysninger stammer derfra: 

 

Han indledte sin karriere i George Lucas’ firma for special effects og blev siden instruktør af tv-reklamer og musikvideoer for bl.a. Madonna, Rolling Stones, Sting, Michael Jackson og George Michael. 

 

I 1992 videreførte David Fincher Alien-serien med ”Alien 3”.  Hans store gennembrud kom med gyserfilmen ”Seven” (1995), der havde Brad Pitt og Morgan Freeman i hovedrollerne.

 

Siden har David Fincher bl.a. instrueret ”The Game” (1997), ”Fight Club” (1999), ligeledes med Brad Pitt i en central rolle, og ”Panic Room” (2002). I 2008 fulgteThe Curious Case of Benjamin Button” (’Benjamin Buttons forunderlige liv’), hvor Brad Pitt i hovedrollen spillede over for Cate Blanchett.

 

I 2011 filmatiserede han den svenske forfatter Stieg Larssons krimi ”Mænd der hader kvinder” under titlen ”The Girl with the Dragon Tattoo”.

 

Og nu er det så THE KILLER, der står på programmet, med Michael Fassbender i den altdominerende hovedrolle. 

 

Handling
Første scene blænder op for en (unavngiven) mand (Michael Fassbender), der sidder på en stol på et loft og ser ud af et vindue over på en smuk etageejendom på den anden side af gaden. Denne bygning fungerer tilsyneladende som hotel med herskabelige lejligheder og værelser.

 

Hvad han laver oppe på kvisten, er i første omgang uklart. (Selv om titlen på filmen selvfølgelig giver et vink med en vognstang!) 

 

Han viser sig at være lejemorder, der er ved at køre træt i at vente dag efter dag på sit offer. Mens han bliver stadig mere utålmodig, indvies seeren via voice-over i hans kyniske og afstumpede tanker om livet, døden og selvet.  

 

Langt om længe dukker ’målet’ op, men til trods for minutiøse forberedelser fejler likvideringen.  

 

Lejemorderen flygter over hals og hoved og slipper væk fra politiet. Det er dog ikke kun held – han er effektiv, snarrådig og dygtig. Dygtig til at skjule sine spor. Dygtig til at foregribe og læse sine omgivelser. Dygtig til at sikre sig i form at baser (garager/ lagre) alle mulige steder på kontinentet med mængder af pas, valutaer, falske nummerplader og våben. 

 

Koldblodigt opererer han efter mottoet, der nærmest får karakter af et mantra: Hold dig til planen. Forudse. Lad være med at improvisere. 

 

Da han på sin flugt efter et par yderligere undvigemanøvrer – der med sikkerhed vil ryste fortsatte evt. forfølgere af – når frem til sin hovedbase, bliver han mødt af et syn, der kaster ham ud i en menneskejagt på de arbejdsgivere, der har ønsket at straffe ham for det fejlslagne attentat. 

Mere skal ikke afsløres her. 

 

Vurdering
David Fincher kan virkelig noget, der er få beskåret. Han kan holde sit publikum i et jerngreb, til trods for at nogle af scenerne er så grumme, at trangen til at kigge væk konstant kæmper med fascinationen af billederne på lærredet. I hvert fald hos mig! 27 år efter jeg så ”Seven” om de syv dødssynder – og jeg har ikke turdet se den siden – står visse sekvenser stadig knivskarpt.    

 

Instruktøren er en uhyre ferm filmmager, men mit syn på hans film, herunder ”The Killer”, er ambivalent. Et spændende plot, der – selvom det ikke er ganske realistisk – fungerer og holder biografgængeren fremme i skoene. En hovedperson, man begynder at identificere sig med til trods for hans profession – fordi næsten alt er set igennem lejemorderens øjne. Man får sympati for ham. Jeg vil vædde på, at jeg ikke var den eneste i biografsalen, der håbede, at han ville nakke XX. 

 

Netop den reaktion er værd at reflektere over. Ikke bare i forhold til ”The Killer”, men generelt over streamingtjenester som Netflix, HBO, Viaplay mv.


Min påstand er, at de film, serier og spil, der ligger på disse platforme, er bærere af propaganda, der sniger sig ind ad bagveje og masserer på modtagernes perception af omverdenen. Fx som i dette tilfælde med et ensidigt materialistisk og nihilistisk livssyn.

 

I både medier og undervisning fremstilles det i overvejende grad som om, videnskabelige fakta taler for et gudløst univers. Ateister hævder, at videnskaben understøtter ateismen, og at det kun er et spørgsmål om tid, før forskningen definitivt kan mane illusionen om Gud i jorden. De forholder sig sjældent eller aldrig til, at fx kvantefysikken modsiger dette materialistiske og ateistiske verdenssyn.

 

Specifikt i forhold til ”The Killer” føjes der ved til en forråelse af synet på at slå ihjel. Gennem den ovennævnte gradvise identifikation med lejemorderen.  

 

Det er bestemt ikke godt, men jeg ville lyve, hvis jeg benægtede, at jeg var godt underholdt i de to timer, filmen varede!  

Længde: 118 minutter 

  • Medvirkende: Michael Fassbender, Tilda Swinton, Charles Parnell m.fl. 
  • Instruktør: David Fincher  
  • Manus: Andrew Kevin Walker – baseret på den franske bogserie ”The Killer” fra 1998 forfattet af Alexis ”Matz” Nolent og illustreret af Luc Jacamon. 
  • Premieredato: d. 26. oktober i udvalgte biografer / d. 10 november på Netflix.        

THE KILLER | Official Teaser Trailer | Netflix – YouTube

 

Del på Facebook