Selv for os ældre er teknologiske fremskridt en lettelse i hverdagen. Især når fortrolighed med brug er opnået til betaling, beskedmodtagelse fra offentlige myndigheder mv. Men systemændringer kan betyde en sand lidelseshistorie.
I 2021 forlød det, at NemID, inden for et halvt års tid, skulle erstattes af MitID. Sagen omtaltes som en fremragende nyskabelse, der ville gøre liv og hverdag endnu lettere for alt og alle. Men i begyndelsen af 2022 kom så en melding om indkøringsvanskeligheder, men at man roligt kunne begive sig ud i det nye elektroniske eventyr. Og jeg ville prøve at være på forkant.
Det var en dårlig ide, selvom jeg fik installeret MitID-Appen og opfandt nye koder. Men hverken nye eller gamle virkede, så jeg måtte ringe til MitID-supporten. Jeg skulle have et nyt, midlertidigt password, som ville ankomme i løbet af et par dage. De nye tegn var svære at læse, men jeg nåede ikke til ende i operationen. Nu korresponderede bogstaver og tal på nøglekortet ikke. Gode råd var dyre. Eller som én sagde: ”Nu er gode dyr rådne!” – Jeg ringede til NemID-support, der spurgte, om jeg havde talt med MitID-support!
Næste dag skulle jeg bankoverføre et beløb. Men så virkede mit password ikke, og der lukkedes for adgang. Dagen efter fik banken den gamle kode til at virke. Men korrespondanceproblemerne mellem NemID og MitID bestod. Hele 3 gange fik jeg nye, midlertidige koder, men succesen udeblev.
Nu har jeg ladet sagen hvile tre måneder. Efter 6½ timers brug på ingenting. Og forbindelsen til kommune, Udbetaling Danmark og andre mangler endnu. Sidste nye er, at man bedes have tålmodighed, da problemerne består. Så man skal afvente, at det bliver éns tur. Så kontaktes man af MitID.
Den 10. maj fik jeg brev fra NemID og troede, at nu var min trængselstid til ende. Men i brevet stod kun, at min adgang til NemID var spærret, fordi jeg havde indtastet forkerte adgangskoder. Men at jeg blot kunne bestille en ny, midlertidig kode på en bestemt mailadresse. – Det gider jeg så ikke.