Jaleh Tavakoli er flygtning fra Iran. Hun har i flere år været meget aktiv i kritikken af fundamentalistisk islam. Netop nu er der voldsomme demonstrationer i Iran. Demonstrationerne er reaktionen på en ung kvindes død. Hun blev anholdt af Irans moralpoliti, fordi hendes tørklæde sad for løst, så det ikke dækkede al hendes hår. Hun døde i politiets varetægt. Flere hunde er døde under demonstrationerne, og seks af de anholdte demonstranter er indtil videre dømt til døden af præstestyret.
I Danmark er der afholdt flere demonstrationer til støtte for de mange modige iranere, der går på gaden i kampen for frihed mod det islamiske præstestyre. Tavakoli er en af dem, der har taget initiativet til støttedemonstrationerne.
På den baggrund har Jaleh Tavakoli derfor stillet den radikale folketingspolitiker Samira Nawa en række spørgsmål om hendes holdning til præstestyret og oprørerne. De har været bragt på Facebook, desuden har Tavakoli sendt opslaget til Den Korte Avis, som hermed bringer det.
Opslaget har affødt mange reaktioner på Facebook. Blandt reaktionerne er også et svar fra Samira Nawa, som kan læses her længere nede efter Tavakolis indlæg:
Her er Jaleh Tavakolis opslag:
“#mustsee #imamreza #hazratemasoumeh #holyshrine #Iran, skriver Samira på Instragram – indhyllet tækkeligt i en sort chador. Præstestyrets yndlings tildæknings-klæde, for kvinder, der dækker hele kroppen. Året er 2018, og Nawa er i Qom, i Iran. For tredje gang er hun i byen på en shiitisk pilgrimsrejse.
Se billederne fra blandt andet pilgrimsrejsen.
Vil Samira Nawa støtte iranernes kamp imod præstestyret? Eller er hun tilhænger af præstestyret i Iran? Vil Samira Nawa kritisere styrets undertrykkende og menneskerettighedskrænkende love og domme (sharialov)?
Selv i de seneste tre måneder har Nawa stort set hverken skrevet eller sagt noget kritisk om præsterne i Iran. Præster der bruger netop hendes religion – den retning hun tilhører indenfor islam – til at lynche, voldtage, torturere, fængsle og henrette med i Iran. Hvorfor tager Nawa ikke afstand fra de forbrydelser der begåes i hendes religions navn?
Har hun ikke et moralsk ansvar? Jeg ville mene at hun også har et politisk ansvar, som medlem af folketinget.
Samira, du er politiker og du er en stolt muslim, endda stolt af Iran, så må du også kunne svare på hvilken islam du selv tilhører og hvilken islam du tager afstand fra. For alt hvad præstestyret gør i Iran, det gør de i din religions navn. Det må du som en erklæret shia-muslim kunne forholde dig til.
Kommer du i regimets moske på Vibevej, i Imam Ali Moskeen?
Hvorfor kan du reklamere for shia-islam, men aldrig kritisere din religion, den statslige shia-islam – som du tilhører og som slår ihjel i Iran? Eller tilhører du ikke den? Og hvorfor ikke, tager du afstand fra deres teologi? Hvilken teologi bekender du dig så til? Hvad er meningen kære Radikale?
Det er spørgsmål som danskerne, og dansk-iranerne, har krav på at kende svarene på. Jeg håber virkeligt at de danske medier vil følge op og kræve svar på disse meget relevante spørgsmål.
Nawa er folketingspolitiker, og spørgsmålene foroven er vedkommende spørgsmål, som vi måske aldrig får svar på. Hvorfor? Fordi Nawa er vant til at ignorere kritikere. Nawa ignorerer endda helt almindelige iranere, der helt stilfærdigt har bedt hende sætte fokus på Irans blodtørstige regime.
Nawa har aldrig for alvor kritiseret regimet i Iran. Og jeg har ledt – søgt på Facebook, på nettet og også på mediedatabasen Infomedia – også på ”alle år”.
Jeg har gennemgået hendes Facebook de seneste tre måneder – og siden at Mahsa Amini blev dræbt i september. Der findes kun ét opslag om kvinder på flugt, om en indsamling til Dansk Flygtningehjælp – hvor hun meget kort konstaterer at kvinder i Iran og Afghanistan kæmper for rettigheder.
Selv i et interview med Ellie Jokar som også er dansk-iraner – under valgkampen kommer hun ikke ind på præstestyrets undertrykkelse – når direkte adspurgt om kvindekampen i Iran- siger hun den korteste sætning i verden, om frihed og retten til at eksistere – alt imens bliver folk i Iran netop blev slået ihjel, også i de dage – på gaderne – for øjnene af os. Det er simpelthen ikke godt nok.
Hun kritiserer dog, rigtig ofte, Danmark for at træde på menneskerettighederne. Imens præsterne i Iran slipper. Hvorfor Samira?
Mange iranere har stemt på Radikale Venstre – og partiet og Samira Nawa skylder alle dansk-iranere svar på ovenstående spørgsmål.
Nawa nyder friheden i Danmark – til ikke at bære hijab (det islamiske tørklæde). Samira, du har et ansvar overfor kvinderne i Iran.
Har du hørt om de mange børn som er blevet dræbt, bare i de sidste tre måneder, har du hørt om tiårige Kian der blev skudt i brystet, imens familien kørte i en bil?”
Her slutter Jaleh Tavakolis opslag.
Blandt reaktionerne i tråden til opslaget er et svar fra Samira Nawa. Hun skriver:
Men Tavakoli er ligesom flere andre på Facebook mildest talt ikke tilfreds med dette svar. Flere skriver, at Samira Nawa efter deres mening fortsat ikke tager afstand fra præstestyret, og at hun ikke udtaler en tydelig støtte til de kvinder og andre, der demonstrere mod præstestyret.
Blandt andet skriver Tavakoli:
Samira Nawa Hvis du virkeligt er imod regimet – så går jeg ud fra at du så snart som muligt vil holde tale ved en af de næste demonstrationer – hvor du kan forklare at også du er imod det islamiske regime i Iran?
Og Samira Nawa svarer:
Tak for invitationen. Lad os tage kalendergymnastikken pr mail.
Den Korte Avis vil følge sagen.