Hvad der er formålet med folkeskolen, er udtryk for, ”hvilke væsentlige værdier, der skønnes at have almindelig tilslutning i befolkningen. Folkeskolens formålsparagraf bliver dermed samfundets trosbekendelse til fælles værdier”.
Dette blev formuleret af undervisningsminister Knud Heinesen, og har siden været et udmærket pejlemærke for, hvad begrebet danskhed indebærer og hvilke værdier man minimum skal have inkorporeret i sit daglige virke, nemlig åndsfrihed, ligeværd og demokrati for at være dansk. Her er ikke tale om farven på passet, men holdningen i sindet.
Islamiske skoler er et korrektiv
Derfor har der de sidste mange år konstant eksisteret 20-25 muslimske/arabiske friskoler her i landet, ligesom der er der søgt etableret muslimske gymnasier. De skal ligesom koranskolen være et korrektiv til samfundets trosbekendelse. Et gymnasium havde angiveligt på samme tid både en muslimsk og basisdemokratisk profil. Det er ikke overraskende at institutionen skriver sådan om sin indstilling, når den danske stat bedes støtte med bevillinger og lønninger.
I Pakistan havde undervisningsministeriet omkring årtusindskiftet, udover islamisk dannelse selvfølgelig, også et humanistisk mål med skolesystemet – på papiret i hvert fald. Forfatteren Rushy Rashid har omtalt sine forældres opdragelse af hende og hendes søskende her i Danmark, som meget ”et modbillede af, hvad vi lærte i skolen” (1996). Det gælder åbenbart stadig i for høj grad i muslimske kredse for integrationsminister Mattias Tesfaye vil lancere tiltag mod negativ social kontrol. Kort sagt pigerne har ikke nok frihed.
Dannelse opnår især i hjemmet
Det er en gammel sandhed, at demokrati ikke kan fungere uden en stor veluddannet og dannet middelklasse. Dannelse – i vestlig forståelse – er en forudsætning for medborgerskab, hvor minoriteter ikke undertrykkes og diversitet på andre områder end kerneværdier er mulig.
Dannelse til ordentlighed foregår hovedsagelig via hjemmet ( den gode sociale arv ) og dernæst via individets egen ræsonneren, når det møder modstridende værdier fx i undervisningssituationer. Muslimske mænd bør også betragte kvinder som ligestillede frie medborgere, i stedet for at dominere dem. Men straf afskrækker ikke den i egne øjne retfærdige muslim. Trusler, vold og æresmord udføres af herfødte. Jeg ser frem til at høre hvordan Tesfaye med politiske virkemidler, vil ændre dannelsesidealet hos mange muslimer til at blive mere dansk.