Vender du dig tit i din søvn? Tips til at få bedre sengevaner

Når mørket falder på, og børnene for længst er lagt i seng, ved du, at det snart er din tur til at sove. Du har en lang uge i vente og burde egentlig gå tidligere i seng. Om morgenen magter du næsten ikke at få benene ud af sengen efter en dårlig nats søvn. Lyder denne situation bekendt? Læs videre og få hjælp til at skabe nogle gode, langvarige sovevaner.

 

Hvordan du ligger om natten, påvirker din søvn

Vågner du med rygsmerter, eller er du øm andre steder i kroppen? Din liggeposition kan ikke blot påvirke din søvn men også din krop i længden.

 

Det er vigtigt at din rygrad ikke bliver bøjet, men ligger lige med madrassen. Dette kan undgås ved ikke at ligge på maven eller på siden. Hvis du er vant til at ligge på siden, kan du lægge en lille pude under din hofte. Husk også at støtte nakken og fødderne med en pude.

 

Overvej om du måske skal udskifte dele af din seng såsom puder eller madrassen. Det kan også være, at du skal på jagt efter en helt ny seng. I dette tilfælde skal du gerne kigge efter en madras som hverken er for hård eller for blød og en pude af høj kvalitet. Oftest er én rigtig god pude bedre end flere dårlige småpuder. Vi kan anbefale at læse en guide der dækker, hvilken seng som passer til dine behov.

Læg elektronikken væk og læs en bog

Det er næsten umuligt at undvære smartphonen eller tabletten i dag. Du skal jo lige sortere din indbakke og tjekke, at du har sat alarmen på. Det kan dog forstyrre din døgnrytme at bruge elektronik, inden du sover. Skærmlyset kan narre din hjerne til at tro at det er dag. Det betyder at du har svært ved at falde i søvn, da du vil opleve den samme ”vågnende” effekt, som hvis du skulle stå op.

 

Du behøver ikke at skrotte dine elektroniske enheder men prøv at lægge skærmen væk mindst 2 timer inden, du sover. Du kan i stedet prøve at læse en bog lige inden sengetid. Læsning øger din koncentrationsevne og giver masser af stof til eftertanke.

Hvil øjnene med Headspace

Hvis du ikke er helt indstillet på at lægge telefonen væk, kan du overveje at hente lydfiler såsom podcasts.

 

Vi kan også anbefale appen Headspace. Headspace er en gratis app, hvor skaberne har indtalt deres stemmer og snakker blidt om alt mellem himmel og jord. Hvis du ikke er til for meget fantasi og drømmehistorier, har de også videoer, hvor de snakker om følelsen af at have haft en stresset dag, eller når man er trist.

 

Du kan selvfølgelig også bruge appen om morgenen, hvor der er meditationsvideoer tilgængelige. Det gode ved Headspace er at du selvfølgelig ikke skal glo på en skærm, når du skal sove. Du skal bare vælge en podcast, lige inden du sover og vil høre lyden af en stemme, som luller dig i søvn.

 

Headspace udgør blot én af de mange soveapps på markedet. I princippet kan du falde i søvn til en Facebook video eller radioen. Det kan dog bare øge din søvnkvalitet at høre podcasts som specifikt tackler søvnproblemer. Du får mulighed for at følge råd til at sove bedre, f.eks. hvis de taler om at give slip på stressende tanker eller tælle får.

Undgå tung natmad – måske er du faktisk dehydreret?

Nogle mennesker finder det betryggende at spise lige inden, de går til køjs. Så længe det får én til at sove, er det en fin sovemetode. Man skal bare kunne fordøje det inden da, hvilket kan være svært, hvis man spiser fedtrig mad såsom rester fra aftensmaden.

 

Det kan give problemer for din søvn, hvis du går i seng overmæt. Til gengæld vil du også få svært ved at sove, hvis du går sulten i seng. Enten skal du spise aftensmad senere end klokken 6.00, hvis du går meget sent i seng, eller tidligere hvis du er hurtig til at gå i seng.

 

Snup et æble eller andet kulhydratfattigt mad hvis du elsker natmad. Du kan også drikke en kop kamillete, da både duften og smagen har en beroligende effekt. Koldt vand er ligeledes effektivt.

Tag et forfriskende bad om aftenen

Det kan være, at du allerede har taget et bad om morgenen eller sjældent bader om aftenen. Uanset hvad kan det ikke skade at prøve det inden, du går i seng. Mens vi går sommeren i møde, har det fordele for dit helbred at tage et koldt bad. Det kan jo være, at du også vågner midt om natten, fordi det er varmt? Hvis du tager et koldt bad, kan du gå i seng med en frisk fornemmelse i kroppen.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…