Stop lægesnyd: 7 veje til mindre snyd

Modelfoto (Colourbox)

Af Niels Jørgen Langkilde, formand Patientforeningen

 

TV 2 har igen afsløret en læge i at snyde. Der bl.a. er skrevet fiktive regninger for opgaver, der aldrig er udført. 7,5 mio. kr. blev det til, og han vil ikke betale alle pengene tilbage.

 

Der er mindst 42 andre kendte sager fra de seneste år.

 

Patientforeningen ser følgende veje for at komme videre og undgå snyd i fremtiden:

 

  1. Snyd med patientjournalerne skal meldes til politiet.

 

  1. Mere kontrol. Lad patienterne løse det problem. Når patienten har været til lægen, bør patienten fremover kvittere for en regning med det gule sygesikringskort. Det er enkelt og effektivt.

 

  1. Navne på læger, der snyder, skal offentliggørelse, så patienterne kender lægerne, inden de vælger læge. Pizza-ejere og mange andre erhvervsdrivende må leve med at blive vurderet offentligt. Det må læger også.

 

  1. Patientforeningen anbefaler de berørte patienter selv tjekke deres journaler og anmelde eventuelle fejl.

 

  1. Myndighederne bør ligeledes gennemgå de berørte journaler og få fejlene rettet.

 

  1. Kontrolsystemet har ikke virket efter hensigten. IT-kontrol-systemerne skal opdateres og kontrollanter skal reagere hurtigere på usædvanlige faktureringer.

 

  1. Der bør overvejes at forenkle faktureringssystemet. Mange læger fejlkoder – også ubevidst. Måske skal der afregnes på tid, for det er i bund og grund lægens tid, som samfundet køber til patienterne. Timepris med tillæg for brug af teknik, bandager mv.

 

Vi har et problem, som kræver en god og solid løsning. Patienterne er ikke tjent med, at de sparsomme midler bliver brugt til snyd og svindel. Regionerne, lægerne, patientforeningerne og lovgiverne bør sættes sig sammen og få det løst med ideerne fra denne 7-punkts plan.

Mag. art. Niels Jørgen Langkilde, fhv. MF, Formand, Patientforeningen

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…