Økonomien i superligaklubberne – sådan tjener klubberne penge

Det er ikke nogen hemmelighed, at det kan være mere end almindeligt svært at tjene penge for fodboldklubberne i den bedste danske fodboldrække. Tag blot de forsvarende mestre fra Brøndby IF. Ovenpå mesterskabssæsonen præsenterede de et årsregnskab med et tab på mere end 25 mio. kr. Et tab, der delvist kunne forklares med nedgang i indtægter grundet corona, men alligevel ikke helt. For ser vi nærmere på klubbens forventninger til det kommende år, regnes der med et tab på mellem 15 og 35 mio. kr.

 

Det er svært at tjene penge på fodbold – ikke mindst for de mange aktionærer, der ejer brøndby aktier eller aktier i en anden dansk fodboldklub. Derfor er det meget vigtigt, at klubberne har styr på deres indtægtskilder og forstår at optimere dem, så der kommer flest mulige penge i kassen. Men hvordan tjener klubberne overhovedet deres penge?

Sponsorater

En vigtig indtægtskilde for de danske fodboldklubber er sponsorater. Sponsorater kan opnås på flere måder, men de typiske er i form af trøje- og bandesponsorer. Der findes imidlertid også muligheder for en lang række andre sponsorater, f.eks. stadionsponsorater, kampsponsorater, boldsponsorater… ja nærmest kun fantasien sætter grænser for de sponsorater, som en fodboldklub kan tilbyde. Sponsorater er en vigtig indtægtskilde hos fodboldklubberne, og det er derfor også afgørende, at sponsorerne bliver plejet med fodboldbilletter, arrangementer og andet.

TV-penge

Der er mange millioner på spil, når TV-pengene i Superligaen skal uddeles. Her fik Brøndby IF f.eks. for nyligt 10 mio. kr. efter 11. spillerunde på trods af en skuffende placering som nr. 8 i ligaen pt. TV-pengene beregnes dog ikke udelukkende efter sportslige præstationer, men også på baggrund af, hvornår kampene vises, og hvor mange der ser dem. Der uddeles TV-penge tre gange per sæson, og dette er en vigtig indtægtskilde for klubberne.

Entre

Flere og flere ser fodbold på TV, og det betyder også, at klubberne får sværere og sværere ved at opretholde de samme entreindtægter som tidligere. Dette kompenseres på sin vis ved hjælp af TV-pengene, men det er værd at have med i regnestykket, at TV-pengene potentielt set kommer med en bagside af medaljen.

Spillersalg

Danske klubber er nødsaget til at tjene penge på spillersalg for at kunne få økonomien til at løbe rundt. Derfor ser vi ofte, at spillere bliver solgt til større klubber eller til udlandet – ikke nødvendigvis fordi, at spilleren ikke passer ind i klubben, men langt oftere fordi der er tale om livsnødvendige pengebeløb for den sælgende klub. Spillersalg er derfor den fjerde og sidste indtægtskilde nævnt i denne omgang – men kan potentielt set være den, der giver de største indtægter, når de store spillersalg opstår.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…