NY FILM: ’Antifa’ KALDER sig anti-fascistisk, men ER i virkeligheden selv problemet

*** tre stjerner ud af seks 

 

Bag filmen UND MORGEN DIE GANZE WELT – ’I morgen hele verden’ – står Julia von Heinz. I et interview udtaler instruktøren, at hun oprindeligt havde planlagt en dokumentar med veteraner i ’Antifa’ [forkortelse for anti-fascister], som er en del af hendes vennekreds. 

 

I stedet er det blevet til en spillefilm, der kredser om temaet: Hvor langt kan man gå i kampen mod had og fascisme?  

 

Handling
Stedet er Tyskland, og historien foregår nu og her. Der er godt gang i den med en række voldelige, racistiske optøjer, som medlemmer af ’Antifa’ planlægger at give modstand.  En af dem er den 20-årige Luisa (Mala Emde), der studerer jura og er rundet af en solid og kærlig borgerlig familie med blåt blod i årerne.  

 

Via sin veninde, Batte (Luisa-Céline Gaffron), bliver hun optaget i et kollektiv, der organiserer modaktioner, når politiske modstandere går på gaden, fx ny-nazister og Alternative für Deutschland. 

 

Allerede ved den første demonstration går det galt. Hvad der var planlagt som en fredelig manifestation, udvikler sig voldeligt, og Luisa kommer til skade. Det lykkes hende at få fingre i en mobiltelefon, der tilhører modparten, og den skal komme til at spille en vigtig rolle i det videre forløb. 

 

I kollektivet møder Luisa den karismatiske Alfa (Noah Saavedra), der konstant presser på for, at gruppen skal gribe til mere voldelige aktioner. Hun bliver forelsket og vælger at følge hans kurs – og i en grad, så at hun på et tidspunkt bliver den mest radikaliserede i den lille gruppe på tre, der kommer til at udgøre en militant inderkerne. 

 

Men hvor går grænsen for, hvor langt man skal gå for sin sag? Og er “hårdt mod hårdt” og vold det rigtige modsvar til fascisme og fremmedhad? 

 

Tæt på at være propaganda
Filmen lanceres som ’Et stærkt drama om søgen efter mening i den yderste venstrefløjs anti-fascistiske grupperinger’. Og det hævdes, at tvivlen nager Luisa. Det lyder jo smukt, men er det overhovedet ikke. 

 

Efter bl.a. at have læst Andy Ngo: ”Unmasked. Inside Antifa’s Radical Plan to Destroy Democracy” (2021) og fulgt med i de såkaldte anti-fascisters virke i en række amerikanske storbyer, kan sympatien for en film, der er tæt på at være propaganda for bevægelsen, være på et meget lille sted.  

 

Det er muligt og sandsynligt, at en række af de unge ofte socialt privilegerede Antifa-aktivister blot er nyttige idioter, der ikke aner, hvad de er en del af – jeg var selv en nyttig idiot i 70’erne på Københavns Universitet – men det ændrer ikke på, at deres voldelige adfærd er dybt destruktiv og generelt samfunds- og ordens-nedbrydende. 

 

Når filmen alligevel får tre stjerner, er det pga. veteranen Dietmar (Andreas Lust), der i sin fremskredne alder har lagt revolutionen på hylden og med sin rolle løfter sløret for konsekvenserne af et engagement, hvor volden er fast bestanddel. Her kommer der nogle nuancer på et i forvejen interessant tema.  

 

Men at kalde Antifa for anti-fascister er rent orwellsk nysprog. Det svarer til at kalde Krigsministeriet for Fredsministeriet. 

Længde:  111 minutter 

  • Medvirkende: Mala Emde, Noah Saavedra, Tonio Schneider, Andreas Lust m.fl. 
  • Instruktør: Julia von Heinz
  • Manus: Julia von Heinz & John Quester 
  • Censur: 15 år 
  • Premieredato: d. 7. oktober 

Und Morgen Die Ganze Welt — Angel Films

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…