Merete Riisager: Her er de politiske beslutninger, der har efterladt børnene i et tomrum uden ro, retning og holdepunkter

Arkivfoto fra skole / You Tube
TV2 har bragt udsendelser, der viser en skoleklasse i nærmest opløsning. Det fik Merete Riisager til at skrive følgende på Facebook. Merete Riisager er tidligere undervisningsminister.
Hvem vil tage børnene i forsvar?
Jeg burde ikke blande mig i debatten om det forstyrrede skolerum, men jeg kan ikke lade være. Det gør ondt at se på, og det er rigtige menneskeskæbner, det handler om.
Når så mange børn lider af angst, mistrivsel, ensomhed osv. er det ingen tilfældighed.
Børnenes sted er blevet dekonstrueret og nedlagt. Tilbage er et forstyrret rum. Der er ingen ro, ingen retning og intet holdepunkt. Ingen grund under fødderne og intet fællesskab. Det må være som at bebo et hus, hvor vinduerne står på vid gab, regnen pisker ind, alle elektriske apparater kører på fuld knald og alarmen er gået.
Hvordan er det sket?
Det er ikke ‘en beslutning, der har ført os derhen.
Men en lang række beslutninger har langsomt dekonstrueret børnenes rum, så der nu kun står en tom skal tilbage, hvor kun de heldigste kan finde et hjørne, hvor de kan finde ly.
– Afskaffelse af klasselæreren
– Krav om bevægelse i timerne
– Krav om inklusion
– Krav om “åben skole”
– Højere krav til abstraktion og analyse
– Krav om gruppearbejde selv for små børn
– Krav om forskellige fagpersoner
– Stort ansvar for egen læring
– Digitalisering uden omtanke
– Stort omfang af projektarbejde
– Konstant strøm af nye metoder
– Komplekse og uigennemskuelige prøver
– Devaluering af lærerens myndighedsrolle
– …
De voksne har så mange vigtige ting for. Børnene skal redde klimaet, afskaffe sult og kunne aflægge tværfaglige fremlæggelser før de er i stand til at pakke en taske og selv cykle til sport. Skolegangen er brolagt med garanterede nederlag. Alt i den bedste mening.
Senest eksemplificeret i Høje Taastrup Kommune, der vil indføre 100 % projektundervisning. Hver gang, det har været afprøvet fører det til utilstrækkelighed, uro, stress og nederlag (prøv eksempelvis at spørge forældre i Gentofte Kommune, hvor man lavede et lignende eksperiment for ca. 20 år siden). Men nu skal det så prøves igen.
Skolen burde være et trygt rum for undervisning, dannelse og fællesskab. Men skolen står uskarpt og formålet er blevet borte.
Hvem vil genskabe skolens rum på børnenes præmisser?
Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…