Thisted Bryghus har en særlig service til deres kunder. Man kan få lavet etiketter med ens eget firmanavn, logo, osv.
Det har flere partier som Socialdemokratiet og SF tidligere benyttet sig af.
Nye Borgerlige besluttede sig for at gøre det samme. Man fik lavet en Vermund Øl med et foto af partiets formand, Pernille Vermund.
Lørdag formiddag lagde Pernille Vermund to fotos af denne Vermund Øl på Instagram.
Så brød helvede løs.
“Vrede kunder” protesterede
Der kom en såkaldt shitstorm på Twitter fra folk, der skulle forestille at være vrede kunder hos bryggeriet.
Ifølge Nordjyske blev billederne efterfølgende delt på Twitter og flittigt kommenteret. En hel del af kommentarerne var trusler om, at man nu ville fravælge Thisted Bryghus, angiveligt på grund af etiketten med Vermund.
Reaktionerne skræmte tilsyneladende den administrerende direktør for Thisted Bryghus, Aage Svenningsen. Han trak tilsagnet om at producere Vermund Øl tilbage.
Svenningsen skrev blandt andet på Facebook:
“Det er vigtigt at pointere, at Thisted Bryghus ikke blander os i politik. Vi er partipolitisk uafhængige og tager afstand fra enhver form for racisme. Vi kan godt forstå, at nogle af vores højt skattede kunder reagerer lige nu, og at nogle er sure. Til det kan vi kun lægge os fladt ned og beklage.
Havde vi vidst, at den her sag ville give os så mange ridser i lakken, havde vi aldrig produceret øl til hverken Nye Borgerlige – eller andre politiske partier. Det kommer vi heller ikke til at gøre fremtiden.”
Den holdning fra bryggeriets side varede dog ikke længe. Efter mindre end et døgn ændrede man igen holdning. Nu var man alligevel parat til at give Nye Borgerlige den samme behandling, som man havde givet andre partier. Så Thisted Bryghus vendte endnu engang 180 grader.
Hvad var der sket i mellemtiden?
Ny shitstorm
Bryghuset var såmænd blevet ramt af en ny shitstorm på nettet. Denne gang kom den fra folk, der var forargede over, at bryggeriet havde diskrimineret Nye Borgerlige, fordi nogle mennesker havde forbundet partiet med “racisme” – uden nogen form for dokumentation.
Så let var det for folk med højrøstede, ekstreme og udokumenterede synspunkter at få Thisted Bryghus’ direktør med på deres vogn. Pinligt.
Pernille Vermund skrev selv på Bryghusets Facebookside
“Hvor er det trist, at vi i Danmark er nået hertil; at en shitstorm på sociale medier kan tvinge en privat virksomhed til at bøje af for en lille gruppe af intolerante mennesker, der ikke kan rumme andre holdninger end deres egne. Og hvor er jeg oprigtigt ked af, at Nye Borgerlige bliver omtalt i et opslag, som handler om racisme.
Der er INGEN partier i Folketinget, som anskuer mennesker ud fra deres race, hud- eller hårfarve. I Nye Borgerlige tager vi dyb afstand fra racisme. Det samme gør alle andre partier i Folketinget.”
Andre politikere som socialdemokraten Rasmus Stoklund tog også kraftigt afstand fra Thisted Bryghus’s afvisning af Nye Borgerlige.
Desuden havde et konkurrerende bryghus i Nibe meldt sig: De ville gerne producere Vermund Øl. (TV2 News)
Nibe Bryghus har nu overtaget produktionen af Vermund Øl, siger Pernille Vermund til EkstraBladet i dag.
Og så vendte Bryghuset igen 180 grader.
Nu ville de alligevel gerne lave en øl med portræt af Pernille Vermund.
Det fremgår af en pressemeddelelse, som bestyrelsen for Thisted Bryghus udsendte søndag middag.
Bestyrelsen skar igennem
Her stod der blandt andet, at opslaget på Facebook var et »forhastet og forkert opslag«, og beslutningen om at stoppe tilbuddet om konceptet med såkaldte »private labels« er ikke gældende.
»Bestyrelsen forventer klart, at Thisted Bryghus både nu og for fremtiden betjener alle mulige kunder, uanset politisk observans,« står der i pressemeddelelsen.
Det var selvfølgelig pinligt for direktøren. Men hatten af for virksomhedens bestyrelse, der skar igennem, så det ikke kunne misforstås.
Racisme-beskyldninger
Måske kan direktørens uheldige reaktion til en vis grad tilskrives manglende viden. Nogle erhvervsfolk lever i naiv uvidenhed om, hvordan især venstreekstreme kræfter massivt bruger nettet til at lave kampagner mod mennesker og organisationer, der ikke deler deres ekstreme synspunkter.
Kampagnen mod Nye Borgerlige er et led i et større mønster hos disse kræfter. Når de vil miskreditere gode mennesker og virksomheder, benytter de især ét våben: beskyldninger om racisme.
Disse kredse har hængt mange ordentlige mennesker ud som “racister”. Det er et effektivt våben over for folk, der ikke er vant til at skulle gennemskue den slags politiske metoder.
Det er jo modbydeligt at blive beskyldt for racisme. Og for en virksomhed er det helt uholdbart at blive forbundet med den slags.
Så hvis man vil forsøge at presse en virksomhed til at vende ryggen til for eksempel et parti som Nye Borgerlige, så beskylder man simpelt hen partiet for racisme. Uden dokumentation.
Og så satser disse kræfter på, at virksomheden for en sikkerheds skyld kapper forbindelsen til det pågældende parti.
For den part, der udsættes for sådan noget, er det afgørende, at der er kræfter i samfundet, som værner om almindelig anstændighed og fairness.
Det var der i dette tilfælde i form af bestyrelsen for Thisted Bryghus.
Rygrad
Dette handler ikke kun om Nye Borgerlige eller Thisted Bryghus. Det er en principiel sag. Man skal simpelt hen ikke have lov til at slippe af sted med at chikanere personer, partier eller andre med modbydelige beskyldninger – og så kalde det “debat”.
Der er brug for rygrad til at afvise den slags metoder. Thisted Bryghus har vist rygrad i denne sag.
Opdateret 25.10…