Politikere har brugt millioner af kroner på Facebookreklamer, men virker det? – Den Korte Avis har undersøgt sagen, og resultatet er forbløffende

Facebook er i stigende grad blevet internettets lygtepæle med valgplakater for politikere.

 

Men i modsætning til de traditionelle lygtepæle, er der ikke gratis at hænge sine budskaber op på nettets facebooksider.

 

Således har danske politikere og partier siden marts sidste år samlet set brugt lidt over otte millioner kroner på facebookreklamer.

 

Det fremgår af en opgørelse, som Berlingske har hentet hos Facebook.

 

Fire fremtrædende politikere – fra 600.000 kroner til nul kroner

Det er svært for ikke at sige umuligt at vurdere værdien af partiernes forbrug af annoncering på Facebook, men til gengæld kan effekten for de enkelte kandidaters forbrug af valgkroner på nettet give et fingerpeg.

 

Nemlig i form af antal personlige stemmer i forhold til investering i annoncer på Facebook, og her er der især fire toppolitikere, der markant skiller sig ud.

 

Det er den socialdemokratiske partileder Mette Frederiksen, Venstres Inger Støjberg, Nye Borgerliges partileder, Pernille Vermund og Liberal Alliances Alex Vanopslagh.

 

Mette Fredriksen brugte alt 613.385 kroner på annoncering på Facebook, og opnåede ved valget den 5. juni sidste år 43.489 personlige stemmer i Nordjyllands Storkreds, hvor hun var opstillet.

 

Inger Støjberg, derimod, brugte kun sølle 450 kroner på facebookannoncer, men inkasserede alligevel 28.420 personlige stemmer i Vestjyllands Storkreds, hvor hun var opstillet.

 

Pernille Vermund ofrede til gengæld ikke én eneste krone på annoncering på Facebook, men fik ikke desto mindre 13.391 personlige stemmer i Sydjyllands Storkreds, hvor hun var opstillet.

 

Alex Vanopslagh fra Liberal Alliance er en af de politikere, der siden marts sidste år har ofret mest på at reklamere på Facebook og med det ringeste resultat som følge.

 

Med en investering på i alt 92.492 kroner blev det til blot 3.337 personlige stemmer for Alex Vanopslagh i Vestjyllands Storkreds, hvor han var opstillet.

 

Det er under en tredjedel af, hvad Pernille Vermund opnåede for nul kroner og blot en ottendedel af, hvad Inger Støjberg opnåede for 450 kroner.

 

Partierne brugte lidt over tre millioner – kandidaterne omkring fem

Alt i alt har de politiske partier og de enkelte kandidater tilsammen siden marts sidste år som nævnt brugt lidt over otte millioner kroner til annoncering på Facebook.

 

Alene blandt partierne har Socialdemokratiet, Venstre og Konservative tilsammen brugt lidt over to og en halv million kroner på Facebook (Se link i bunden af artiklen)

 

Blandt partilederne står Mette Frederiksen, Søren Pape Poulsen og Pia Olsen Dyhr tilsammen for et forbrug på lidt over én million kroner til annoncering på netmediet.

 

Ud over Mette Frederiksens nævnte 613.385 kroner brugte Søren Pape Poulsen (KF) 283.663 kroner og Pia Olsen Dyhr (SF) 180.728 kroner.

 

Spørgsmålet er så, om det har været pengene værd? De to eksempler med Inger Støjberg, som brugte 450 kroner og Pernille Vermund, som brugte nul kroner, kan tyde på, at det er spild af penge for politikere at annoncere på Facebook

 

Spørg blot Alex Vanopslagh.

 

Forskere erkender: Vi kender ikke effekten af politikeres facebookannoncer

Det viser sig da også, at forskerne har svært ved at finde ud af, hvilken effekt det har, når partierne i stigende grad bruger sociale medier

 

Sammen med to kollegaer har Mark Blach-Ørsten i 2017 i det videnskabelige tidsskrift Journal of Information Technology and Politics 2017 udgivet et studie om politikeres brug af sociale medier.

 

Han siger til videnskab.dk:

 

”Effekten af at være på sociale medier, i forhold til om folk kan lide én som politiker eller stemmer på én, er enormt svært at måle.”

 

Kastes penge og kræfter ned i et stort sort hul?

Jakob Linaa Jensen, der er docent sociale medier ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, mener dog ikke, at man umiddelbart kan sige, at politikerne kaster penge og kræfter ned i et stort sort hul uden at vide, om det har en effekt.

 

Han er ikke i tvivl om, at det har en eller anden form for effekt, men vi kender den bare ikke præcist, erkender han.

 

”På baggrund af vores valgrapporter tror vi, at sociale medier spillede en rolle ved sidste valg (2019, red.)” siger Jakob Linaa Jensen til videnskab.dk og fortsætter:

 

”Der er en effekt, men vi ved bare ikke, hvor stor den er, og hvad den præcis består i, fordi det er så svært at undersøge.”

 

Tilbage står dog det faktum, at Socialdemokratiet siden marts sidste år har brugt 1.028.117 kroner plus Mette Frederiksens 613.385 kroner i annoncering på Facebook og endte med en lille tilbagegang ved valget i 2019 på 0,4 procent.

 

Her kan du se, hvor meget de enkelte partier og politikere har brugt på Facebook:

https://www.berlingske.dk/politik/se-hele-listen-her-saa-meget-har-dit-lokale-folketingsmedlem-brugt-paa

 

Her kan du se de personlige stemmetal:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/resultater/folketingsvalg

 

Læs også:

https://videnskab.dk/kultur-samfund/valgkampen-er-flyttet-ind-paa-de-sociale-medier

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…