Når man i Danmark vil importere en personbil, skal man være opmærksom på, at man har en række regler og vilkår forbundet med afgiftsbetaling og indregistrering. Og selvom det måske ikke skulle synes at være en større opgave, er det alligevel ikke helt så overskueligt, som man nogle gange kunne ønske. Og selv for en garvet bilforhandler kan det til tider være besværligt at gennemskue, hvad en registreringsafgift vil blive for en given import – eller hvordan reglerne overhovedet fungerer.
For private aktører er dette i særdeleshed et problem, man risikerer at løbe ind i, hvis man ikke har prøvet det før. Og det er en skam, da rigtig mange danskere faktisk ikke helt udelukker ideen om at skulle importere den næste bil i stedet for at købe den hos den lokale bilforhandler.
I artiklen her har vi derfor forsøgt at skitsere de mest almindelige udfordringer i forbindelse med import af bil – og hvordan man kan beregne bilafgiften på egen hånd allerede før køb.
Import af brugt eller ny bil
Når man snakker om import at bil fra udlandet, kan man overordnet set dele importreglerne op i to grupperinger; import at nye biler og import af brugte biler. For selvom der i bund og grund er tale om import af en bil i begge scenarier, er der stor forskel på, hvor meget man vil ende med at skulle betale i importafgift.
Dette skyldes hovedsagligt, at man i de to scenarier beregner den afgiftspligtige værdi på to forskellige måder. Og der kan faktisk være ret mange penge at spare, hvis man kan få tildelt den ene gruppering frem for den anden. For selvom det er fristende at købe en ny bil fra udlandet, er det faktisk ved køb af brugt bil, der kan være flest penge at spare – og er man dygtig til at finde de gode tilbud, kan man også gøre en god handel.
Dette skyldes, at afgiftsberegningen ved køb af brugt biler, der har kørt over 2.000 km., og som er mere end 4 år gamle, laves på baggrund af en vurdering af, hvad en bil af samme stand ville koste. Og kan man derfor finde en bil, der blot kræver en kærlig hånd, men hvis nuværende stand vil sænke prisen – ja, så har man mulighed for at spare en betragtelig del af afgiftssummen.
Import fra eller uden for EU
En anden vigtig faktor, der er afgørende for beregning af din afgiftssum, er, om bilen importeres fra EU eller et land, der ligger uden for EU. Og dette skyldes selvfølgelig, at der tillægges told og moms af fragtomkostningerne, hvis man køber sin bil i et land, der ikke er med i EU.
Der gælder enkelte undtagende faktorer, der kan fritage dig fra at skulle betale moms og told ved import af bil, men kan man ikke få en sådan fritagelse, vil man altså skulle svare 10 % i told og 25 % i moms for alle udgifter til fragt og forsikring, der måtte medfølge importen til Danmark.