Voldsom værdikamp i Danmark: ”Du har ytringsfrihed, og vi har frihed til at skære din hals over”

Tilfældigt gadebillede fra København (Modelfoto Steen Raaschou)

Fredag eftermiddag blev den franske skolelærer Samuel Paty halshugget af en ung islamist, fordi han havde brugt Muhammed-tegningerne i sin undervisning. Det skete i en forstad til Paris.

 

Paty brugte tegningerne til at diskutere ytringsfrihed med eleverne. Men bare det at inddrage disse tegninger i undervisningen udløste voldsomme angreb fra lokale islamistiske kredse. Faderen til en elev på skolen førte an i disse angreb.

 

Man udråbte tegningerne til en krænkelse af islam og kørte en heftig mobilisering mod Paty i det lokale muslimske miljø. Det inspirerede en ung muslim til at skære halsen over på skolelæreren.

 

Blandt de lokale muslimer er der ikke megen anger eller beklagelse at spore over den forfærdende blodige handling. En udbredt holdning synes her at være, at skolelæreren fik, som han havde fortjent.

 

I Tyskland har en islamist dræbt en tilfældig fredelig mand på gaden. Også en magtdemonstration.

 

Dybt uansvarlig udlændingepolitik

De uhyggelige begivenheder i Frankrig og Tyskland har deres baggrund i den dybt uansvarlige udlændingepolitik, der har været ført gennem årene.

 

Man har åbnet dørene for mørkets kræfter. Man har lukket fanatiske fjender af det frie samfund ind og uden videre givet dem permanent ophold. I stedet for at håndhæve klare regler for, hvordan man opfører sig i samfund som vores, har man gjort alt for at behage dem.

 

Imens har man ladet antallet af muslimske migranter vokse til et omfang, som gør dem til en stadig stærkere magtfaktor.

 

Islamisterne har opdaget, hvor stærke de bliver med store muslimske befolkningsgrupper i ryggen. Derfor begynder de i stigende grad at kræve, at de frie samfund viger tilbage og bøjer sig for deres islamiske krav.

 

Det er til fulde blevet demonstreret i forbindelse med mordet på skolelærer Samuel Paty.

 

Vandene deler sig i Danmark

Mordet har udløst chok og vrede.  Det får nu de demokratiske samfund til at slå igen. Især Frankrig, hvor mordet blev begået, lægger nu en hårdere linje mod islamisterne. Man begynder at tage konfrontationerne – blandt andet når det gælder ytringsfriheden.

 

Men islamisterne føler sig magtfulde nok til at optrappe deres angreb på ytringsfriheden og på vores samfundsorden i det hele taget.

 

Det får vandene til at dele sig i det danske samfund og i dansk politik.

 

Det er da klar tale

En stribe politikere har understreget, at brugen af Muhammed-tegningerne i undervisning og andre steder er en ufravigelig del af ytringsfriheden i Danmark.

 

Dansk Folkepartis Pia Kjærsgaard, der helst så, at tegningerne blev en obligatorisk del af skoleundervisningen, siger:

 

”Det er så væsentligt for alt det, vi kæmper for i Danmark og Vesten. Det er ikke bare en historiefortælling, det er også vores ytringsfrihed.”

 

Venstres Inger Støjberg siger til TV2: ”Nogen forsøger at slå hul på fundamentet, og det skal vi ikke acceptere. Vi har en forpligtelse til at stå fast på det frie samfund.”

 

Det udløste følgende kommentar fra en repræsentant for mørkets kræfter: ”Du har ytringsfrihed, og vi har friheden til at skære din hals over.”

 

Det er da klar tale.

 

Ifølge TV2 har Inger Støjbergs Facebook-opslag om sagen udløst flere end fire tusind kommentarer. Heraf en del af den ekstremt aggressive slags.

 

Hvor er Pernille Rosenkrantz-Theil?

Socialdemokratiets udlændingeordfører, Rasmus Stoklund, finder det i Jyllands-Posten ”ubærligt”, hvis man undlader at bringe tegningerne af frygt for at krænke muslimer.

 

Foreløbig er der ikke en lyd fra Stoklunds partifælle Pernille Rosenkrantz-Theil, som ellers er undervisningsminister.

 

Venstres Ellen Trane Nørby kalder det ”helt uacceptabelt”, at lærere ikke kan bruge Muhammed-tegningerne og lignende tegninger i deres undervisning om ytringsfrihed uden at modtage trusler.

 

Formand for Skolelederforeningen: Vi må ikke gøre muslimerne vrede og kede af det

Det siger hun som reaktion på udtalelser fra formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal. Torsdag mente han i Jyllands-Posten, at det ikke er skolens opgave at gøre forældre vrede eller elever kede af det ved at vise Muhammed-tegninger i undervisningen.

 

Hjortdals udtalelser er rystende. Han er parat til at bøje sig for islamisternes pres og give afkald på at vise  Muhammed-tegningerne i forbindelse med en debat om ytringsfrihed i skolerne.

 

Disse tegninger er ellers ekstremt velegnede til at sætte eleverne ind i det store kultursammenstød omkring ytringsfriheden.

 

På den ene side står den danske og europæiske vægt på ytringsfriheden som fundament for et frit og demokratisk samfund. På den anden side den islamiske holdning, der er stærkt fjendtlig over for det frie ord.

 

Her går man til angreb på ytringsfriheden, hvis den bruges til at bringe kritik af islam og profeten Muhammed frem. Som de aktuelle begivenheder i Frankrig har vist, kan det indbefatte bestialske drab på dem, der gør brug af denne ytringsfrihed til at ”krænke” Profeten og islam.

 

En dansk lektor har fået denne islamiske opfattelse at mærke på meget ubehagelig vis. Hun ville bruge Muhammed-tegningerne i sin undervisning og dermed vise opbakning til den myrdede lærer i Frankrig. Men hun modtog så mange trusler, at hun måtte opgive.

 

Total kulturel kapitulation

Skolelederforeningens leder, Claus Hjortdal, blander to ting sammen i sin modstand mod, at Muhammed-tegningerne bruges i undervisningen.

 

Hans ene argument drejer sig om risikoen for, at det kan udløse vold og måske drab på en lærer.

 

Men han har så også det andet argument, og her går det virkelig galt: Ifølge Hjortdal er det ikke skolens opgave at gøre (muslimske) forældre vrede eller elever kede af det ved at vise Muhammed-tegninger i undervisningen.

 

Det kan kun forstås sådan, at man skal bøje sig over for den muslimske fjendtlighed mod vores ytringsfrihed, for ellers bliver forældrene vrede og eleverne kede af det.

 

Dette er total kulturel kapitulation. Man skal give afkald på en fundamental frihedsrettighed i vores samfund, fordi man ellers gør muslimer ”vrede” og ”kede af det”. I stedet bør man bøje sig for de islamiske regler.

 

Mere principløs kan holdningen ikke blive. Og det altså fra en formand for Skolelederforeningen.

 

Fuld forståelse for lektor

Det er helt legitimt, at lærere og skoleledere i konkrete situationer vurderer, at det vil være for risikofyldt at bruge tegningerne.

 

Vi andre skal ikke rende rundt og kræve, at en lærer skal sætte livet på spil, når vi ikke selv har noget i klemme. Derfor må man også have fuld forståelse for den lektor, der afstod fra at bruge tegningerne efter modbydelige trusler.

 

Men der må ikke herske nogen som helst tvivl om, at der skal sættes hårdt ind for at bekæmpe truslerne og sikre ytringsfriheden. Blandt andet friheden til at bruge tegningerne.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…