Det er i dag 75 år siden modige mennesker kørte til de tyske koncentrationslejre for at hente danske koncentrationsfanger hjem til Danmark.
I de sidste måneder af 2. verdenskrig steg danske buschauffører, sygeplejersker, læger og civilkorpsfolk ombord på hvidmalede busser og satte kursen mod Tyskland.
De forlod frivilligt livet i Danmark for på kort tid at hente de cirka 6.000 danske politimænd, jøder, grænsegendarmer, modstandsfolk og såkaldte asociale, som var blevet deporteret til tyske kz-lejre. I alt reddede de hvide busser over 17.000 mennesker. Men oplevelserne fra kz-lejrene og et Tyskland i ruiner gav ar på sjælen, som mange frivillige bar med sig resten af livet.
Busaktionen reddede ialt 17.000 fanger ud af kz-lejrene i slutningen af 2. verdenskrig. Det var især fanger fra de nordiske lande. Men andre kom også med.
De Hvide Busser var hvidmalede rutebiler, busser m.m., som hentede danske og norske fanger hjem fra tyske kz-lejre. Det var flere tusinde fanger, der blev evakueret fra lejrene i de sidste måneder af 2. verdenskrig.
Den storstilede operation er også kendt som ”Bernadotte-aktionen”, fordi Grev Folke Bernadotte, som var vicepræsident i Svensk Røde Kors, spillede en afgørende rolle. Danske Hvide Busser og danske myndigheder deltog også i evakueringen. Det lyder umiddelbart mærkeligt, fordi Sverige var et neutralt land, og Danmark var besat af Tyskland. Men Danmark havde helt specielle forhold i det tysk-besatte Europa.
Hvad fik unge mænd og kvinder, nogle kun 16 år, til at melde sig til den farefulde færd? Var de helte? Eller del af en diskriminerende aktion, der primært reddede sine egne og først til sidst også hjalp udenlandske jøder og fanger af andre nationaliteter? Men hvem hjælper man, når man ikke kan hjælpe alle? Hvad havde du gjort? sådan spurgte Nationalmuseet i en udstilling om de hvide busser for fem år siden.
De svarede selv:
Begrebet ”medborgerskab” løber som en rød tråd gennem udstillingen, der med sin sceniske opbygning og sine filmiske virkemidler vækker historien om De Hvide Busser til live – lige fra deportationerne af danske fanger, hverdagen i kz-lejrene og planlægningen af redningsaktionen til de frivilliges afrejse, turene gennem Tyskland, jubelscenerne ved hjemkomsten til Danmark – og livet efter. Publikum kan vælge flere spor i udstillingen og på den måde opleve redningsaktionen med både fangernes og de frivilliges øjne.
Særudstillingens hovedgenstand er Danmarks eneste originale hvide bus, som normalt står i Frøslevlejrens Museum og er en ud af blot fem bevarede hvide busser på verdensplan. Derudover viser særudstillingen også en række hidtil ukendte genstande, billeder, tekster og breve, som er lånt af private og pårørende med relation til redningsaktionen. På den måde kommer glemte og ukendte stemmer til orde i særudstillingen, som derfor føjer helt nye kapitler til den dramatiske fortælling om ”De Hvide Busser”.