Der var ordentlig gang i det arabiske bryllup trods faren for Corona – så brasede politiet ind

Skærmprint fra video på Facebook (der nu er fjernet) via Uriasposten.dk

Coronasmitten i Danmark er særlig udbredt i områder, hvor der er mange indvandrere med ikke-vestlig baggrund. Dette mønster træder således tydeligt frem på Københavns Vestegn.

 

Det samme mønster finder man i stribevis af andre lande i Europa. Også i et land som Israel finder man en omfattende coronasmitte, som især rammer den arabiske del af befolkningen.

 

Hvorfor er det sådan?

 

En bortforklaring

Politisk korrekte læger og debattører herhjemme forklarer det jævnligt med, at ikke-vestlige indvandrere ofte har jobs, hvor de er i kontakt med mange mennesker. For eksempel bus- og taxachauffører.

 

Det kan godt være en del af forklaringen. Men det er langt fra hele forklaringen. Ja, man kan ligefrem sige, at det ofte bliver brugt som en bortforklaring.

 

Den udbredte coronasmitte blandt ikke-vestlige indvandrere, ikke mindst fra Mellemøsten, synes i høj grad at have noget med kulturen at gøre.

 

Arabiske bryllupper fungerer som superspredere

Denne sammenhæng finder man ikke bare i indvandrermiljøerne i Danmark. Den findes også i den arabiske verden.

 

Her oplever man gang på gang, at bryllupper og andre store familiebegivenheder fungerer som såkaldte superspredningsbegivenheder i forhold til corona. De sætter voldsomt gang i smitten.

 

I mange mellemøstlige lande fortsætter familier med at samles til de store fester såsom bryllupper. Politiet griber jævnligt ind med ret hårdhændede midler for at stoppe disse fester. Men de bliver ved med at finde sted.

 

Selv når en familie under indtryk af corona lægger op til at begrænse festlighederne, kan storfamilie- og klankulturen gøre disse festligheder svære at styre.

 

En arabisk mand fra Vestbredden siger om sit eget bryllup, der blev stoppet af politiet:

 

”Man planlægger et lille bryllup, men så dukker alle slægtninge og venner op. Det er vores tradition.”

 

Store bryllupper giver høj status

Fra de palæstinensiske områder til De Forenede Arabiske Emirater slår myndighederne til mod de store, traditionelle bryllupper, som bliver ved med at finde sted, selv om de fungerer som massive smittespredere. Mange af festdeltagerne gør intet for at beskytte sig selv og andre.

 

I den autoritære og strengt regulerede muslimske verden giver ægteskabet unge mennesker en mulighed for at få et eget liv. Blandt andet er det adgangsbillet til et sexliv (for kvinderne betyder det dog en ny form for undertrykkelse).

 

Samtidig giver et stort bryllup høj status. Og status er helt afgørende i denne æreskultur.

 

Indvandrerfester vækker forargelse

De mange indvandrere, der er strømmet til blandt andet Danmark, bringer denne orientering mod storfamilie, klan og status med sig.

 

Derfor ser man i indvandrermiljøerne bryllupsfester, begravelser og lignende store familie- og klanbegivenheder, der finder sted trods corona. Deltagertallet kan komme op omkring 500 personer.

 

Flere store fester i indvandrermiljøer har for nylig vakt forargelse i Danmark. Således en tyrkisk fest i Skovlunde, hvor der blev danset tæt.

 

Lever i deres egen verden

De særlige problemer med coronasmitten i indvandrermiljøer drejer sig altså langt fra kun om, at der er mange bus- og taxachauffører i disse miljøer.

 

De er i høj grad kulturelt betingede. Det samme kulturmønster indebærer, at medlemmer af storfamilier ofte bor og lever tæt op ad hinanden. Med dertil hørende smitterisiko.

 

Kulturbaggrunden viser sig ikke kun i, at man afholder store familiebegivenheder i disse indvandrermiljøer. Den viser sig i det hele taget i den stærke tendens til at skabe parallelsamfund.

 

Medlemmerne af disse muslimske parallelsamfund forholder sig i mange tilfælde ikke særlig meget til, hvad der foregår i det danske samfund.

 

Mange af dem føler ikke de store forpligtelser over for det danske samfund. De lever i deres egen verden med deres egne normer og værdier. Hvad enten de nu er muslimske fundamentalister, bandemedlemmer eller bare del af et muslimsk miljø, der lukker sig om sig selv.

 

En betydelig del af dem har problemer med det danske sprog. Mange af dem følger dårligt med i, hvad der sker i det danske samfund. Herunder oplysninger og debatter om corona. De gør, som de plejer.

 

Og nej: Det gælder ikke alle. Men det gælder mange.

 

Samfundssind

De bliver således ikke en del af den stærke danske tradition for samfundssind. Altså traditionen for, at man føler ansvar for samfundshelheden og for sine medborgere – også de mange, man ikke kender.

 

Samfundssindet er en fuldstændig afgørende forudsætning for, at så mange danskere har optrådt så ansvarligt under coronakrisen.

 

Dette samfundssind betyder også, at danskerne har høj tillid til hinanden. Man forventer, at ens medborgere tager hensyn og ansvar, ligesom man selv gør det. Blandet andet ansvaret for ikke at sende smitte rundt.

 

Den danske ansvars- og tillidskultur er ret enestående i international sammenhæng. Men den støder sammen med centrale mellemøstlige kulturtræk.

 

Det har en række konsekvenser. Blandt andet i forhold til coronasmitten.

 

https://www.welt.de/politik/ausland/article216667788/Superspreader-Events-Feiern-bis-die-Polizei-kommt-arabische-Hochzeiten-in-Corona-Zeiten.html

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…