Bullshit-prisen går til A.P. Møller – Mærsk 

Google Maps

A.P. Møller – Mærsk A/S offentliggjorde den 19. august halvårsrapporten for 2020 – Interim Report for the 2nd Quarter 2020. Det fremgik, at Mærsk for hele 2020 ventede at opnå et driftsoverskud før af- og nedskrivninger samt renter og skat på mellem 37 og 44 milliarder kroner:

 

” Despite the uncertainties related to COVID-19, A.P. Moller – Maersk reinstates its full-year guidance for 2020 and now expects EBITDA to be between USD 6.0bn-7.0bn, before restructuring and integration costs”.

 

Maersk har angiveligt formået at reducere omkostningerne med 16 pct. i 2. kvartal som I kombination med en stigning i fragtraterne på 4,5 pct. har udlignet et fald på 16 pct. i fragtmængder.

 

Maersk tog for 2 uger siden forbehold for en eventuel 2. bølge af Covid-19, for fragtrater, brændstofpriser og andre eksterne faktorer:

 

“The outlook and guidance for 2020 is subject to significant uncertainties related to the COVID-19 pandemic and does not take into consideration a material second lockdown phase. The guidance is also subject to uncertainties related to freight rates, bunkerprices and other external factors”.

 

Udsigt til overskud efter flere års underskud 

Hvis forventningerne holder stik, og hvis af- og nedskrivninger samt renter og skat i 2020 er af samme størrelse som i 2019, er der efter underskud i 2017, 2018 og 2019 udsigt til et positivt årsresultat – i bedste fald på op mod 6 mia. kroner.

 

Efter offentliggørelsen af halvårsmeddelelsen steg kursen på Maersk-aktier med over 7 pct. i København.

 

”Organisatoriske ændringer” 

Den 1. september 2020 meddelte Mærsk, at transport- og logistikvirksomheden nu skal igennem en række organisatoriske ændringer og besparelser, der kan berøre 27.000 af de i alt 83.000 ansatte i virksomheden.

 

Rederiet Safmarine og speditionsfirmaet Damco ophører som selvstændige enheder og bliver i stedet lagt ind under Mærsk-navnet. Samtidig bliver det tyske rederi Hamburg Süd, som Mærsk købte i 2017, knyttet tættere til Esplanaden.

 

Gør sig fortjent til Bullshit-prisen 

I Esplanadens pressemeddelelse camoufleres besparelserne i A.P. Møller – Mærsk A/S af formuleringer, der gør direktør Vincent Clerc fortjent til årets bullshit-pris:

 

“Our customers are at the heart of our vision. Their evolving supply chain needs are increasing the demand for multiple modes of transport and to meet these needs, we’re bringing our company’s expertise and capabilities even closer together”.

 

“With the integration of Safmarine, we can present Safmarine customers with the full ocean and supply chain offering and more scale. At the same time, I’m very excited to have Safmarine’s passion for customers closer to Maersk by uniting our teams”.

 

“Our colleagues in Damco have delivered a remarkable effort under challenging market conditions, serving customers through focus, discipline and expertise which will now be a strong asset for our customers in Maersk.”

 

Spørgsmålet er om Mærsk-aktionærerne er modtagelige for pølsesnak – mandag formiddag kunne Mærsk-aktien notere en lille kursstigning i København.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…