Ny film: Ægte kvindekamp i Saudi Arabien

*** tre stjerner ud af seks  

 

Haifaa Al Mansour er født 1974 i Saudi Arabien og bliver opfattet som den første kvindelige filminstruktør her.  Hun er barn nr. 8 ud af en børneflok på 12 og datter af digteren Abdul Rahman Mansour. Med hans opmuntring studerede hun sammenlignende litteratur på The American University i Cairo og fuldendte senere en uddannelse i film på University of Sydney, Australia.  

 

Al Mansour bliver både rost og kritiseret i det saudiske kongedømme, fordi hun opmuntrer til at diskutere tabuiserede emner som tolerance, faren ved fundamentalisme og behovet for, at saudiere forholder sig kritisk til deres kultur og traditioner. 

 

MARYAM – DEN PERFEKTE KANDIDAT er hendes femte film i rækken, der bl.a. rummer ”Wadjda” (2012) og ”Mary Shelley” (2016). 

 

Handling
Maryam (Mila Al Zahrani) arbejder som læge i en lille by i Saudi-Arabien. Hun bor sammen med sin musiker-far og to søstre, og hele familien lider under at have mistet den højtelskede hustru og mor.
(Den tilhyllede) Maryam er både dygtig og ambitiøs og vil gerne væk fra den skadestue, hvor hendes kvalifikationer ikke bliver anerkendt på grund af hendes køn. Hverken af kolleger eller patienter. 

 

Maryam forsøger at meritere sig til en læge-stilling i hovedstaden Riyadh ved at melde sig til et kursus i Dubai, men bliver forhindret i at rejse, fordi hendes visum er udløbet. Faren er på turné, og Maryam opsøger derfor en indflydelsesrig mandlig ven af familien for at få hjælp. Adgangen til dennes kontor viser sig at gå via en opstilling som kandidat til det lokale byråd, og Maryam vælger at tage udfordringen op.

 

Modstanden mod en kvindelig politiker er enorm, og omgivelserne gør, hvad de kan for at lægge Maryam hindringer i vejen i valgkampagnen. Hun står dog ikke ganske alene. Både søstrene og andre giver hende en hjælpende hånd i kampen for at omgå de restriktioner, der pålægges kvinder i det saudiske samfund. 

 

Ægte kvindekamp
Styrken ved ”Maryam – den perfekte kandidat” er den ubesmykkede fremstilling af den kvindeundertrykkelse, der foregår i Saudi Arabien.  Fx nægter en mandlig patient efter en trafikulykke at lade sig behandle af den kvindelig læge.  Og det til trods for at hun arbejder med niqab – den ultimative usynliggørelse: Hun kan end ikke vise sit ansigt. 

 

I modsætning til vores hjemlige pseudo-diskussion af krav om ligelig repræsentation af mænd og kvinder på direktørposter og i bestyrelser, er der her tale om ægte kvindekamp for at opnå nogle basale rettigheder. Og filmen er helt bestemt værd at se med dens tematisering af et samfundssystem, der fortsat fastholder sine borgere i et jerngreb med stereotype kønsroller. Samtidig med at der altså også er en opblødning på vej, fordi begavede og talentfulde enkeltindivider som en Maryam vælger at gå til modstand. Støttet af mere eller mindre sympatiserende mænd. 

 

Den kvindelige instruktør må siges selv at være et eksempel på, at saudiske kvinder har fået lidt mere råderum.  

 

Flere scener forekommer noget postulerede – og idealiserede, men et kig ind i det univers, der udfolder sig, når kvinderne kaster deres tildækning, er som altid interessant: Der er ikke sparet på hverken makeup, stiletter eller modetøj.  

 

Længde: 104 minutter  

  • Medvirkende: Mila Al Zahrani, Dae Al Hilali, Nora Al Awad m.fl.   
  • Instruktør: Haifaa Al Mansour
  • Manus: Haifaa Al-Mansour & Brad Niemann 
  • Censur: Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år. 
  • Premieredato: d. 2. juli 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…