6 gode råd til et sikkert og komfortabelt hjemmekontor 

Har du fundet det rigtige spot til dit nye hjemmekontor? Og har du styr på den helt basale it-sikkerhed hvad angår netværk og VPN-forbindelse? Læs med her og få seks gode råd.   

 

Corona-pandemien tvinger i øjeblikket mange danskere til at arbejde hjemme. Og hvor længe det kommer til at vare, er der endnu ingen, der kan svare på.

 

Fordelen er at man sparer transporttid, og at man kan tage hygge-strømperne på. På den anden side kan det være svært at koncentrere sig om arbejdet, hvis ikke man har ro omkring sig, eller hvis overspringshandlinger som vasketøj og oprydning tager fokus. 

 

For mange medarbejdere er det første gang, der skal arbejdes hjemmefra og faktisk er der flere ting at tænke på, end hvad man lige regner med. Vær derfor på forkant med både det praktiske, det komfortable og ikke mindst sikkerheden i at arbejde fra hjemmet.

 

For at sikre det mest optimale hjemme-arbejdsmiljø, giver AnyTech365 her en række gode råd.  

 

Lav en liste over arbejds-udstyr

Start med at lave en liste over det udstyr, du har brug for, når du skal arbejde hjemme – måske for første gang. Her er nogle eksempler til at komme igang.  

 

– Skal jeg arbejde fra en laptop eller en stationær computer? 

– Skal jeg installere ekstra software, som kræves i forbindelse med mit job?

– Hvor mange computerskærme har jeg brug for?

– Har jeg brug for en printer/scanner?

– Skal jeg gøre brug af en VPN?

– Er mit antivirusprogram tilstrækkeligt for at beskytte mine arbejdsdata? 

 

Find det bedste arbejds-spot i hjemmet

Når du er kommet frem til, hvor mange skærme og andet udstyr, du har brug for, kan du begynde at tænke på, hvor du har lyst til at sidde og arbejde. 

 

Måske er du ikke så heldig at have et ekstra rum eller kontor. Find det sted i hjemmet, hvor du føler dig godt tilpas og har ro omkring dig til koncentrere dig om dit arbejde. Spisebordet i køkkenet er ikke den bedste plads, hvis i er mange om faciliteterne i køkkenet. Når du har fundet dit spot, så sørg for at fjern alle irrelevante ting der ligger fremme, f.eks. bøger eller halvtomme kaffekopper.   

 

Sørg for at din computer og internet er up-to-date 

Forestil dig at din computer fryser fast eller tager utrolig lang tid om at åbne et dokument. Det kan være frustrerende at arbejde med. Det er derfor en god idé at køre alle opdateringer på din computer inden du begynder på hjemmearbejdet. 

 

Tjek ligeledes om din internetforbindelse er tilstrækkelig til at udføre dit arbejde. Har du mange virtuelle gruppemøder, der kræver høj upload eller store billedfiler, du skal sende frem og tilbage? Hvis ikke din wifi-forbindelse er god nok, så anvend et kabel eller lav en opgradering af dit internet.     

 

Hav styr på basal IT-sikkerhed  

Vær i denne tid ekstra opmærksom på phishing og falske e-mails og beskeder. Tænk dig om en ekstra gang, inden du klikker på et link. 

 

Opret aldrig forbindelse til en fremmed persons netværk og sørg for opdatere passwords regelmæssigt, også gerne til dit WiFi. 

 

Hav et antivirus-program installeret og opdateret, og tag gerne back-up af vigtige data dagligt.    

 

Installér en VPN-forbindelse

VPN beskytter din internetforbindelse. Den opretter forbindelse via en krypteret server og forhindrer dermed uvedkommende i at opsnappe, hvad du foretager dig på nettet. Det svarer lidt til at du låser din hoveddør. 

 

Fordelene ved en VPN er at din IP-adresse bliver skjult, dine data bliver krypteret og samtidig skjuler den også din location. 

 

Hvis ikke allerede du har en pålidelig VPN-tjeneste, så snak med din arbejdsplads om en fælles løsning, så arbejdsrelateret data ikke risikerer at havne i hænderne på de forkerte. 

 

Hold virtuelle møder med dine kolleger

Hold fast i kontakten med dine kolleger både virtuelt og i gruppechats. Nu hvor i ikke har mulighed for at smalltalke ved kaffemaskinen på arbejdspladsen, så hold i stedet et virtuelt møde med dine kolleger, hvor i hver især drikker en kop kaffe og snakker om både arbejde og private ting, præcis som i plejer at gøre. Tag 10min om morgenen inden i begynder at arbejde eller senere hvor på dagen, når der er brug for en pause. 

 

Gør det ikke kun for din egen skyld, men lige så meget for andre, der sidder alene hjemme og ikke er vant til at arbejde hjemmefra. Det vil booste sammenholdet, hvis i fortsat kommunikerer med hinanden på daglig basis.  

 

Home Office IT Hotline 24 timer i døgnet

It-firmaet AnyTech365 har oplevet en stor stigning i opkald siden corona-virussen har tvunget rigtig mange danskere til at arbejde hjemmefra.  

 

Corona-svindlerne hærger Danmark mere end nogensinde med en lang række forskellige fup-numre, der ikke virker til at tage nogen ende.  

 

Folk er nervøse og søger hjælp og vejledning til, hvordan de nu skal forholde sig online. Rigtig mange mennesker har meget mere tid til at sidde foran deres computer, nu hvor coronavirussen for alvor truer, og samtidig er der mange der prøver at handle online for aller første gang i disse dage. Det kan være en udfordring, som man gerne vil have hjælp til. 

 

– Vi hjælper folk, der ringer til os gratis og tilbyder dem et Home Office helbredstjek. 24 timer i døgnet sidder vi og tager telefonen, hvor vi hjælper og guider på bedste vis. Vi giver også en række basale og generelle tips og tricks, siger Janus R. Nielsen.

 

På baggrund af Corona-situationen har AnyTech365 oprettet en speciel Home Office IT Hotline, som alle kan ringe til gratis og få råd og generel vejledning om it-sikkerhed på hjemmearbejdspladsen og om sikker online shopping for begyndere.

 

– Som et af Europas største firmaer indenfor vores felt, mener vi, det er vores pligt at hjælpe i denne tid med forvirring, frygt og uvished om fremtiden, afslutter Janus R Nielsen.

 

Du kan ringe til vores hotline hos www.AnyTech365.com, som er: +45 78 73 09 20

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…