Af Kirsten Damgaard, kulturpsykolog
Pseudonymet Fatma, der var undercover i et stort journalistisk researchprojekt om holdninger, der trives i og omkring moskeer i Danmark (vist i TV2 2016) skriver flere gange om det meget had hun mødte hos muslimer og som man systematisk opbyggede: ”Der var så uendelig mange sider af had, forbud og fordømmelser mod alt og alle, som måtte afvises og bekæmpes. Så mange mennesker, der var uværdige og måtte betragtes som ondskab eller fjender.” … ” De voldsomme ord og forbandelser, som selv små børn blev fodret med, lagde kimen til at betragte andre mennesker og måder at leve på som noget uværdig og noget fjendligt. Man hyldede og bad jævnligt for dem, der kæmpede i Syrien elller Yemen , men hjemme i Danmark stod kampen på ord.hårde ord og had.Det var frygteligt at opleve, især hvordan det tilsyneladende var helt hverdagsagtigt at tale hadefuldt om kuffar [ikkemuslimer] eller at bede Gud om at straffe, brænde og dræbe fjenderne, uden at det forårsagde så meget som et hævet øjenbryn”. (Undercover – jeg var Fatma i Danmark. Peoples Press 2016)
Professor i sociologi Ruud Koopmans ved Humboldt Universitet i Berlin har netop udgivet ny forskning om synet på muslimer:
Had i praksis
”Når folk styrter fly ind i bygninger, sprænger busser, tog og metroer i luften, kører lastbiler ind i menneskemængder, udfører massakrer på diskoteker, i synagoger eller i koncertsale, mens de råber Gud *og erklærer, at de handler i deres religions navn – ja, så er det kun naturligt, at politikere og medier bliver opmærksomme på denne religion og de religiøse overbevisninger og kilder, som gerningsmændene siger, at de er inspireret af” erklærer han i et afsnit af bogen Das verfallende Haus des Islam 2020 som Berlingske.dk bragte 03.03.20
Da islam var ligegyldig
Koopmans går bl.a. til angreb på den cirkelslutning at det skulle være den grimme tone som islam omtales i, der har gjort flere unge muslimer så vrede og hævngerrige, at de er gået i gang med terror i stor stil mod befolkningerne i Vesten (husk 60 forpurrede terrorangreb bare i Frankrig i 2017-18). Sociologen Koopmans godtgør: ” Der [var] næsten ikke nogen debat i Vesteuropa om muslimer eller islam før bølgen af jihadistiske angreb, som rullede over verden efter 2001. Tyrkere, marokkanere og andre grupper fra islamiske lande blev primært adresseret på grundlag af deres nationalitet eller etnicitet og ikke på grund af deres religion” og ” Debatten handlede hovedsagelig om asylansøgere, udlændinge, emigranter eller indvandrere på et generelt plan, uden at der blev skelet til religion eller etnicitet ”.Undersøgelsen gjaldt avisdebat i Frankrig,Tyskland, Storbritannien, Holland og Schweiz og fokuserede på politikere og meningsdannere.
Men så kunne man jo forvente at den negative mediedebat i forhold til islam og muslimer ville være sat på turbo efter den megen Allah -Akbar-vold-og-blodsudgydelse siden 2001? Det er imidlertid heller ikke tilfældet. Ruud Koopmans og hans kolleger fandt at imødekommenhed overfor muslimers krav og ønsker var i flertal i debatindlæg fra samme segment som i tidligere undersøgelse.
Shari over Grundloven
Sociologen har tidligere undersøgt omfanget af religiøs fundamentalisme blandt tyrkiske og marokkanske muslimer i seks europæiske lande. Den undersøgelse fra 2013, som han gennemførte som direktør for forskningsprojektet ”Migration, integration og transnationalisering”, viste blandt andet, at to tredjedele af de adspurgte muslimer anser religiøse regler for vigtigere end lovgivningen i det land, de bor i. Den viste, at 60 procent ikke ville være venner med en homoseksuel person, og at 45 pct. ikke ville være venner med jøder.
Hadet motiveres af religion
Også i den ny nye bog tilbageviser han, at det skulle være dårlig uddannelse og modtagerlandenes udstødelse af unge muslimer, der bevirker motivation til terror. En ganske betragtelig del af de kendte muslimske terrorister havde gode uddannelser, ligesom vor hjemlige Omar Hussein, der dræbte ved Krudttønden og synagogen, havde både IQ og støttemuligheder til at tage videregående uddannelse. “Religion og religiøsitet er den primære, forklarende variabel. Og hvis det er tilfældet, så må man konkludere, at vi er nødt til at gøre noget ved den måde, hvorpå mange muslimer fortolker og udlever deres religion”.
”Den slags islam er for det første en trussel mod verdensfreden. For det andet hindrer den integrationen,” fremførte han sidste år ( Berlingske o2.03.19) Efter mere end 20 års forskning i integration, kan Koopmans ikke nævne et eneste vestligt land, der har succes med at integrere muslimer.
Hvem er sygelig?
Koopmans er forarget og vred over at den oprindelige befolkning i Vesten skal anklages for islamofobi, som en ubegrundet sygelig afsky for islam og muslimer. Ubegrundet kan den mindre nutidige respekt, som jeg observerer, imidlertid ikke siges at være. Jeg har tidligere præsenteret at der findes islamiske opdragende bøger med titler som “At Hade for Allahs skyld” ligesom jeg i artiklen “Villighed til vold ” beskriver voldsparatheden i den importerede klankultur og dens virkeligggørelse i opdragelsen. Imam Ahmed Akkari kunne jo heller ikke efter sin danske universitetsuddannelse og nye erkendelses-værktøjer fortsat lade sig forblænde af visse fundamentalistiske prædikanters spekulative udlægninger af Vesten, som hadefuld overfor muslimer og havende til hensigt at tilintetgøre islam.
Islam er redningen
Her i Danmark har vi religionshistoriker og arabist Jeppe Sinding Jensen, der for mange år siden blev træt af at blive overhørt, når han kom med analyser om islam og muslimer og derfor til dels skiftede forskningsfelt. I sin sidste lille bog Religion (Århus Universitet tænkepause 2019) skriver han dog igen om islam, en religion som går meget op i os og dem: ” Islamiske teologer siger, at islam er den bedste religion, fordi den dækker alt i menneskers liv, individuelt som kollektivt, privat som offentligt. …Budskabet er, at islam er den eneste redning for menneskeheden, for de vantro kommer til at brænde op i helvede ” .
Helvede med vold, brand og bomber modtager vi jo jævnligt. Så vi venter vel egentlig bare på den redning islam vil bringe os? Efter mere end 40 år i integrationsbranchen, kan jeg interessant nok ikke nævne et eneste vestligt land hvor den oprindelige befolkning påskønner den levede virkelighed muslimsk indvandring har udsat dem for. Udsat – ligesom i udsatte områder.
*faktisk råber de Allah Akbar, hvilket betyder gud er større. Altså vores gud er større end hvad de vantro eller sekularisterne må have af idealer