Andelen af muslimer vokser i Danmark. Det får store konsekvenser for samfundet. Hvordan det vil udvikle sig, kan man få en fysende fornemmelse af ved at se på Sverige.
En lærer, som har arbejdet i mange år på skoler i Malmø-området har netop fortalt om forholdene på skoler med elever og lærere, der har indvandrerbaggrund og også muslimer. Vold, trusler, chikane mod ikke-muslimer og snyderi med skoleresultater er dagligdag. Og ingen tør sige noget. Samnytt.se
Arbejdsmiljøet beskrives som kaotisk, medens skolens ledelse fejer problemerne ind under gulvtæppet.
Han tegner et meget dyster billede, som bliver værre.
Forældre og lærere, der ikke kan svensk
Flere af forældrene kan ikke svensk, selv om de har været 10 år eller mere i Sverige. De har brug for tolk, hvis de skal til møde på skolen. Og det skal de svenske skatteydere betale.
Men der er også flere af dem, der underviser, som ikke er særlig gode til svensk. Hvordan skal børnene blive gode til det svenske sprog, hvis lærerne ikke taler det?
Nogle af dem taler med elever på deres hjemlands sprog og de retleder dem om, hvordan de skal se ud i forhold til ‘deres kultur’.
De presser også på for at skolen skal fejre Ramadan og lignende.
Det hedder ofte, at det er ikke alle elever, der er kristne, vi må ikke glemme muslimerne, når vi taler om traditioner.
Det er især vikarer, der er problemet – men der kan også være lignende adfærd blandt det ordinære personale.
Vantro hunde
– Kan du give eksempler på, hvordan religion påvirker undervisningen?, spørger intervieweren.
“Islam er uden sidestykke den religion, som er mest undertrykkende over for andre på skolerne. Men det dysses ned eller forties.
Børnene hører, at svenskere og andre ikke-muslimer er vantro hunde eller grise. Det kan være muslimske elever som fortæller, at det har de hørt i koranskolen eller i moskeen.
På nogle skoler i Malmø tør man ikke besøge kirker fordi det udløser vrede reaktioner. Men der er aldrig problemer med at besøge moskeer.
Pigerne tvinges til at gå med islamisk tørklæde. Der bliver flere og flere – selv i de mindste klasser. Pigerne ved ikke, hvorfor de går med tørklæde. Samtidig må drengene se ud og gøre, som de selv vil.
Skolerne tilpasser sig et mindretal, som er på vej til at blive flertal.
Det er også et stort problem, at mange børn blive opdraget med vold. Læreren fortæller, at han har haft flere forældre fra især Irak og Syrien, som direkte opfordrede lærerne til at gige børnene en ørefigen eller ruske dem, hvis de ikke lystrede.
Der er også forældre, som siger det er i orden at deres barn har smidt sten efter andre eller kaldt dem hund og luder. Det gør vi i Syrien, siger de mens barnet hører på.
Med de holdninger er det ikke nemt for lærerne at tale med forældrene om problemer med deres børn.
Nogle gange slipper eleverne reelt for prøver, fordi de får hjælp til besvarelserne. på den måde undgår man konflikter med forældrene og man sænker heller ikke skolens resultat.
Nogle elever sælger narko på skolen, de truer og mishandler andre uden at der sker noget. Deres forældre er kriminelle og de lægger pres på skolen, så der ikke sker deres børn noget. De får tværtimod et frirum og ekstra hjælp til at klare sig fagligt.
De lærere og pædagoger, der forsøger at gøre noget bliver truet på de sociale medier.
De lokale politikere og myndigheder lukker øjnene.
Det er en dyster fremtid vi går i møde, slutter læreren.
Sverige, Danmark og det øvrige Vesteuropa bliver mere muslimsk. Institutionerne bliver islamiserede. Islamister bliver ansat på institutioner som for eksempel i Sverige, hvor de har indflydelse på børn og unge. I Frankrig bliver islamister ansat i politiet, hvor de kan videregive oplysninger. I Tyskland er kriminelle klanerne så stærke, at de er ved at oprette egne retssystemer, mens politiet ser magtesløs til.
Og nu dette eksempel fra skoler i Malmø.