Sådan rammer du dine kunder med influencer marketing

Hvis du vil have en effektiv marketingstrategi, er det i dag svært at komme udenom influencere. Med de rette influencere kan du nå ud til målgrupper, du ellers ikke ville kunne fange – hvad enten du har et brand, budskab eller firma, du gerne vil skabe reklame omkring.

 

I samtidens digitale tidsalder er de traditionelle massemedier i konkurrence med et hav af nye digitale medier som Facebook, Instagram og YouTube. Det betyder, at vi hver især får informationer, nyheder, reklamer og underholdning fra mange forskellige steder. Med traditionelle reklamer er du derfor langt fra sikker på at nå ud til dine kunder, for der er stor sandsynlighed for, at de slet ikke ser dem.

 

Hvad er en influencer?
En influencer er en person, som har mange følgere på sociale medier, og som eventuelt modtager betaling fra firmaer for at reklamere for bestemte produkter eller budskaber. Inden for de seneste år er brugen af influencere i marketingbranchen steget markant. Både brugen af de såkaldte mikro-influencere og makro-influencere er populære. Mikro-influencere har typisk en følgerskare på mellem 300 og 15.000 følgere, mens makro-influencere har minimum 15.000 følgere og har en kendisstatus.

Derfor er influencere effektive

Influencere har gennem deres autoritet, viden eller berømmelse potentiale til at påvirke folks forbrug. Det unikke ved influencere er, at de skaber et forhold til deres følgere, som opfattes som ægte og troværdigt. Mange influencere har startet deres karriere som helt almindelige mennesker uden for mediernes søgelys, og derfor opfatter mange dem som troværdige og ukommercialiserede. Hvis en influencer anbefaler et produkt eller et brand til sine følgere, føles det som at få en personlig anbefaling fra en ven.

 

Desuden har mange, især unge, installeret såkaldte adblockers på deres computere og smartphones, som blokerer for reklamer. Influencere kan derfor være effektive våben i kampen om folks opmærksomhed, for de er meget mere end en reklamesøjle. De har skabt sig selv et personligt og autentisk brand, som tilfører personlighed og menneskelig kvalitet til produkter, brands og firmaer.

Sådan kommer du i gang med influencer marketing

Der er flere måder at komme i gang med influencer marketing på. Du kan selv lave det hårde rugbrødsarbejde for at finde frem til influencere med en målgruppe, der matcher dine kunder, eller du kan bruge firmaer, der er specialister i influencer marketing. De har typisk en online portal over influencere med forskellige antal følgere og nicheområder. På den måde kan du enten selv gå på opdagelse i portalen eller få professionel hjælp til at finde det perfekte match.

 

Hvis du gerne vil undgå at skyde med spredehagl og i stedet ramme bestemte kundesegmenter, er influencere et klogt og effektivt valg. Du køber ikke bare en reklamesøjle – du køber personlighed, autenticitet og troværdighed.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…