Den Korte Avis berettede i morges om et tyrkisk fragtskib, der blev kapret af migranter, som menneskesmuglere havde skaffet ombord. Der skal have været cirka 108 migranter med på skibet.
Aktionen er nu endt i fiasko. Menneskesmuglerne får efter alt at dømme ikke held til at skaffe migranterne en plads i det rige Europa.
En militær specialenhed fra Malta erobrede kontrollen med skibet fra de oprørske passagerer og gav kommandoen tilbage til kaptajnen og hans besætning.
Kort efter sejlede skibet i havn i Maltas hovedstad Malta. Fem af migranterne blev anholdt af politiet.
”De er pirater”
Onsdag var de maltesiske myndigheder blevet informeret om et skib, ”der var blevet overfaldet til havs”. Migranter ombord ville ikke sendes tilbage til Libyen, hvor de kom fra, men forsøgte at tvinge sig vej til ind i Europa.
Kaptajnen aktiverede en alarm og forsikrede gentagne gange, at nogle af migranterne havde truet ham og besætningen.
Men de oprørske migranter fandt ud af, at der ikke var noget europæisk land, der ville modtage dem.
Den stærke mand i den italienske regering, indenrigsminister Matteo Salvini fra Lega-partiet, sagde om de besættende migranter: ”De er ikke skibbrudne, de er pirater.”
EU-lande har strammet kraftigt op
Hverken Italien eller Malta vil slippe migranter, der kommer over Middelhavet, ind i deres lande. Som officielt argument bruger de, at dette i hvert fald ikke kan komme på tale, så længe de andre EU-lande ikke vil være med til at tage deres andel af disse migranter. Og det vil de ikke.
Så efter at Italien har fået en ny regering, er den enorme strøm af migranter, som tidligere kom til landet, blevet skåret meget kraftigt ned.
I det hele taget er der bremset stærkt op i antallet af migranter, som sejler ud på Middelhavet med kurs mod Europa.
Der er meget få migrant-redningsskibe tilbage ud for Libyens kyst. De meget indvandringsvenlige hjælpeorganisationers skibe har mødt så megen modstand fra myndighederne i Europa og Libyen, at de næsten har opgivet ævred.
Heller ikke EU’s ”Operation Sophia”, der har skullet bekæmpe menneskesmuglerne i Middelhavet, vil fremover samle migranter på havet op i samme omfang som før.
Man satser i stedet på overvågning fra luften og på at uddanne den libyske kystvagt til kontrollere adgangen til Middelhavet.
Stramningerne har allerede sat sig kraftige spor. Væsentligt færre migranter kommer nu over Middelhavet til især Italien.
Spanien er i øjeblikket det EU-land, der modtager flest migranter. Men også her strammer man op.
Italien og Malta sender en besked
Kapringen af fragtskibet var et forsøg på at tiltvinge sig adgang til Europa nu, hvor det er blevet meget sværere at komme over.
Man kan ikke udelukke, at andre migranter vil forsøge at gøre det samme. Men det er en ekstra grund til, at hverken Italien eller Malta vil tage imod sådanne ”pirater”, som Salvini kalder dem.
Der kan opstå nye episoder af denne art. Og det kan selvfølgelig være meget belastende for de skibsbesætninger, som det går ud over. Ligesom pirateriet ved Somalia har været det.
Men intet tyder på, at det vil være noget brugbart middel til at skaffe de økonomiske migranter fra Afrika til Europa. De besked benytter Italien og Malta denne lejlighed til at få sendt.