IT-brevkasse: Hvad skal jeg være opmærksom på i forbindelse med falske e-mails?

Vi besvarer dine spørgsmål i IT-brevkassen

IT-sikkerhedsekspert Janus R. Nielsen fra IoT-firmaet AnyTech365 besvarer spørgsmål om it-sikkerhed, IoT- og pc-problemer. Har du spørgsmål om, hvordan du sikrer dig selv på trådløse netværk eller sociale medier, hvordan du kommer sikkert gennem shopping online eller noget helt fjerde, så send os en mail med dit spørgsmål til [email protected] eller til [email protected] Når dit spørgsmål er besvaret, kan du læse det her på Den Korte Avis. 

 

Facts om AnyTech365 & Janus R. Nielsen: Som den hurtigst voksende tech-virksomhed i Spanien, ifølge Financial Times, er AnyTech365 en IoT-virksomhed, der udvikler sig med lynets hast. AnyTech365 er et IoT-sikkerheds- og support firma, der tilbyder sine kunder en sikker og velfungerende computer samt hjælp til IoT-problemer.  

       

CEO og IT-iværksætter Janus R. Nielsen har mere end 20års erfaring inden for IT-branchen. Eventyret startede som elev i Jysks afdeling i Göteborg i Sverige. Senere hen blev han nordisk regionschef for blandt andre Corel Corporation og Computer Associates, og i 2003 etablerede han sammen med sin barndomsven sin første selvstædige forretning, MYSecurityCenter.

 

Kære Janus,

Jeg kigger i min e-mail indbakke næsten hver dag, og hver eneste gang jeg åbner den, har jeg modtaget e-mails, som jeg er i tvivl om er falske eller ej. Det tager mig lang tid at finde ud af om de er rigtige eller falske, og ofte ender det med at jeg gætter mig frem til det. 

 

Derfor vil jeg høre, om du har nogle små konkrete ting, som jeg kan kigge efter, når jeg modtager de her e-mails? Jeg vil nødigt blive snydt for penge, som man hører så meget om i medierne. 

 

Hilsen Lars.

 

Kære Lars,

Først og fremmest er det godt at høre, at du er opmærksom på de falske mails, der florerer i øjeblikket. 

 

En god huskeregel er, at du aldrig skal åbne en mail, hvis du er usikker på, om det er svindel. Er du bare det mindste usikker, så slet mailen. Hvis du er bange for, at det er en vigtig besked fra banken eller en ven, som du ikke reagerer på, så tag i stedet kontakt til afsenderen for at høre, om den pågældende person/firma har sendt dig en mail.

 

Du kan bl.a. tjekke afsenderen af mailen ved at se, om du før har modtaget mails fra samme person eller firma. Sammenlign den nye mail med de gamle for at se, om det er fup. Det kan være et punktum eller et ekstra bogstav i midten, der gør forskellen. Og ellers er det selvfølgelig bare at ringe til afsenderen. 

Læs også
IT-brevkasse: Hvilke konsekvenser kan der være ved at dele private billeder på Facebook?

 

Svar aldrig på mails, der beder om dine personlige eller finansielle oplysninger. Og husk på at banker og andre store virksomheder aldrig vil bede dig om at oplyse dine adgangskoder eller kontooplysninger via e-mail eller telefon.

 

Vær ekstra opmærksom på bilag og vedhæftede filer. Du skal altid være kritisk, før du klikker på et link i en mail. Du kan holde musen over linket (uden at klikke) og se, hvilken webadresse der kommer frem og om den peger på en autoriseret webside eller ej.

 

Modtager du en mail fra f.eks. SKAT, hvor du kommer videre til en hjemmeside, så tjek altid om URL-adressen stemmer overens med SKATs hjemmeside. Er linket falsk, vil URL-adresserne aldrig være de samme.
Jeg håber, at disse råd kan hjælpe dig med at holde it-svindlerne væk. 

 

Med venlig hilsen

Janus R. Nielsen, IT-sikkerhedsekspert. 

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…