Indlæg fra læserne 31. januar: Konference ’30året for fatwaen mod Salman Rushdie’ # Sagen mod Sven Lings #Flysikkerheden sættes på spil #

30året for fatwaen mod Salman Rushdie. Christiansborg lørdag den 9. februar klokken 14-17.

Arrangør: Helle Meretes Saloner i samarbejde med Naser Khader.

 

Det er 30 år siden, ayatollah Khomeini udstedte en fatwa mod forfatteren Salman Rusdie. Hvordan er det gået på ytringsfrihedens område i de 30 år? Hvad skete der egentlig dengang? Hvad kan vi håbe på/frygte i de kommende år? Det vil et nordisk panel af forfattere, kunstnere og mediefolk forsøge at belyse.

 

N.B. Tilmelding til denne konference SKAL SKE med både NAVN og ADRESSE (alternativt NAVN og ORGANISATION eller NAVN og MEDIE) til:

 

Nina Berg Behnke på [email protected] SENEST tirsdag den 5. februar. Der er gratis adgang.

 

PÅ DAGEN: HUSK ID. Kom i god tid – mellem 13.15-14.00, da alle skal igennem sikkerheden. Indgang gennem publikumsindgangen.

 

Program for konferencen:

14-14.15: Naser Khader, politiker og forfatter åbner konferencen.

14.15-14.30: Helle Merete Brix, forfatter og indehaver af Helle Meretes Saloner byder velkommen og præsenterer panelet.

14.30-14.45: Johannes Riis, forlægger, Gyldendal – igennem alle årene Salman Rushdies danske forlægger.

14.45-15.00: Kåre Bluitgen, forfatter.

15.00-15.15: Karin Olsson, kulturredaktør, Expressen, Sverige.

15.15-15.35: Pause med kaffe, isvand og sødt.

15.35-15.50: Lars Vilks, fatwaramt kunsthistoriker og muhammedtegner, Sverige.

15.50-16.05: Shabana Rehman, stand-up komiker og forfatter, Norge.

16.05-16.30: Panelet kommenterer på hinandens indlæg.

16.30-17.00: Debat med publikum – tak for i dag.

Konferencen er støttet af Statens Kunstfond.

 


 

Systemets fallit

 

Af Jørgen Mejrup, Svendborg

 

Man kan mere, hvad man vil om aktiv dødshjælp og domstolene, men straffesagen mod tidligere overlæge Svend Lings åbenbarer et retssystem helt ude af trit med folket. Et stort flertal i befolkningen støtter assisteret selvmord.

 

Først lød dommen på betinget hæfte i 40 dage til Lings. Så lagde landsretten yderligere 20 dage på.

 

Dommerne famler i blinde, fordi de i denne sag ikke har en retspraksis at læne sig op af, fordi sagen er uden fortilfælde.

 

”Gadens parlament” skal da heller i k k e være en domstol. Almindeligvis respekteres retternes afgørelser i befolkningen. Domme er nærmest den højest opnåelige ”retfærdighed” i et demokratisk samfund, hvor meninger brydes. Et eller andet sted skal der være en myndighed, der ”skærer igennem.”

 

Men j u r a er blot et regelsæt. En juridisk afgørelse kan føles som om, at retfærdigheden sker fyldest, men alt for ofte er udviklingen og tidens ånd løbet fra de vise lovgivere, som i sin tid skrev lovene ud fra den tids forudsætninger
Ankedommen over Svend Lings er juridisk korrekt ud fra lovgivningens rammer, men den er forkert set ud fra den moderne opfattelse af, hvad der er ret og rimeligt.

 

Netop i en tid, hvor alle bevidstløst og – styrter afsted for at ”holde i live” for enhver pris.
Man glemmer, at nogle mennesker har et så elendigt og smertefyldt ”liv,” at de ønsker at stå af.

 

Det ER og BØR være det enkelte menneskes ret selv at bestemme, hvornår nok er nok – på et oplyst grundlag , naturligvis.

 

Det er politikernes – i k k e dommernes ansvar.

 

Så i stedet for selvhøjtideligt navlepilleri, bør politikerne nu sikre borgernes deres ret til at bestemme over e g e t liv og tilvejebringe en lovændring, der hindrer, at godhjertede mennesker som Svend Lings ryger i fedtefadet.

 

Bliver politikerne ikke snart deres ansvar bevidst, er kun tilbage at håbe, at Højesteret vil bøje de stive paragraffer.


Flysikkerheden sættes på spil

Seks lufthavne kræver åbnet for brændstof

 

Af Jørgen Mejrup

 

– En fare for flysikkerheden.

Frygter formanden for Dansk Motorflyver Union, Knud Nielsen efter at oliekoncernen BP har opsagt leverancen af flybrændstof til seks danske og et antal mindre europæiske flyvepladser.
Unionen har indledt forhandling med konkurrerende olieselskaber, så der igen kan flyde brændstof i hanerne.

Opsigelserne falder samtidig med, at en lang række kommuner, der lægger jord til flyvepladserne, i de kommende år gennemfører voldsomme nedskæringer i de tilskud, som de små flyvepladser er afhængige af.

De seks flyvepladser, der lukker for brændstofhanerne er Sydfyns Flyveplads på Tåsinge, Kalundborg Flyveplads, Holbæk Flyveplads, Viborg Flyveplads, Randers Flyveplads og Kolding Lufthavn.

Det oplyser direktør Niels Jacobsen, AIR BP.

Flere pladser – heriblandt Sydfyns Flyveplads på Tåsinge har status som internationale flyvepladser, men de to flyveklubber i Svendborg frygter, at pladsen må lukke helt.

BP Air lukkede for hanerne allerede ved årsskiftet, så flyene må nu enten blive på jorden eller, hvad der advares mod, driste sig til Odense eller Ærø måske på tankens sidste dråber for at få fyldt op: Det advarer Dansk Motorflyver Unions formand, Knud Nielsen imod.

Niels Jacobsen begrunder BP’s lukning af anlæggene med, at tankfaciliteterne er urentable, og at der trænges til en ”opgradering

 

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…