Indlæg fra læserne 24. januar: Konference ’30året for fatwaen mod Salman Rushdie # Radio 24/7 # Sandheden skjules bag svensk politisk korrekthed # Små flyvepladser trues af lukning

30året for fatwaen mod Salman Rushdie. Christiansborg lørdag den 9. februar klokken 14-17.

Arrangør: Helle Meretes Saloner i samarbejde med Naser Khader.

 

Det er 30 år siden, ayatollah Khomeini udstedte en fatwa mod forfatteren Salman Rusdie. Hvordan er det gået på ytringsfrihedens område i de 30 år? Hvad skete der egentlig dengang? Hvad kan vi håbe på/frygte i de kommende år? Det vil et nordisk panel af forfattere, kunstnere og mediefolk forsøge at belyse.

 

N.B. Tilmelding til denne konference SKAL SKE med både NAVN og ADRESSE (alternativt NAVN og ORGANISATION eller NAVN og MEDIE) til:

 

Nina Berg Behnke på [email protected] SENEST tirsdag den 5. februar. Der er gratis adgang.

 

PÅ DAGEN: HUSK ID. Kom i god tid – mellem 13.15-14.00, da alle skal igennem sikkerheden. Indgang gennem publikumsindgangen.

 

Program for konferencen:

14-14.15: Naser Khader, politiker og forfatter åbner konferencen.

14.15-14.30: Helle Merete Brix, forfatter og indehaver af Helle Meretes Saloner byder velkommen og præsenterer panelet.

14.30-14.45: Johannes Riis, forlægger, Gyldendal – igennem alle årene Salman Rushdies danske forlægger.

14.45-15.00: Kåre Bluitgen, forfatter.

15.00-15.15: Karin Olsson, kulturredaktør, Expressen, Sverige.

15.15-15.35: Pause med kaffe, isvand og sødt.

15.35-15.50: Lars Vilks, fatwaramt kunsthistoriker og muhammedtegner, Sverige.

15.50-16.05: Shabana Rehman, stand-up komiker og forfatter, Norge.

16.05-16.30: Panelet kommenterer på hinandens indlæg.

16.30-17.00: Debat med publikum – tak for i dag.

Konferencen er støttet af Statens Kunstfond


 

Træerne og himlen og ørene

Af Karsten Søberg

 

Mandag aften foran højttaleren. Radio 24/7, denne på nogle måder rimelige, men dog røde radio, præsenterer pludselig Mikael Jalving som kommentator. Jeg tog mig til ørene for at sikre mig at de stadig sad der. Det gjorde de.
Nå ja, men træerne vokser stadig ikke ind i himlen. Jalving skulle bruges som cykelkommentator. Det gjorde han såmænd udmærket. Og jeg fik en omgang af det, jeg som ung ville have kaldt narrefis.. Og Radio 24/7 kan senere påvise, at de skam har brugt en national-konservativ, Mikael Jalving, som kommentator. Så de er skam ikke røde. De har ikke engang røde ører.

 

Sandheden skjules bag svensk politisk korrekthed

Af Bertel Lohmann Andersen

I 1998 havde Sverige en produktionsevne fra kernekraft på 10.368 MW. I 2018 var denne faldet til 8.376 MW, efter lukning af to reaktorer i Barsebäck og to i Oscarshamn. Og i 2020 forudses den at være 6.691 MW, idet to reaktorer i Ringhals vil blive lukket. Ikke fordi de er slidt op, men fordi politiske kræfter i Sverige modarbejder kernekraften.

 

Den reaktor i Ringhals, som vil blive lukket i 2020, er en søstermodel til to finske reaktorer, som har fået lov til at køre til udgangen af 2038. Her og nu (januar 2019) er evnen til at producere el i Sverige ca. 2.000 MW mindre, end den kunne have været, et tal der i 2020 vil være vokset til ca. 3.700 MW. Dette fravær af produktionsevne, som fungerer stabilt hen over året og ikke afhænger af vejr og vind, har ramt den sydlige del af landet.

 

Den 21. januar kunne svensk TV så i Nyheterne afsløre, at Sverige trues af elmangel, bl.a. i Malmøområdet, en nyhed som i længere tid har cirkuleret i den frie presse. I den anledning fik SVTV to eksperter fra den ansvarlige myndighed, Svenska Kraftnät, til at forklare situationen. På spørgsmålet: ”Hvad er det, som har ført frem til denne her situation?” kommer der en længere udredning om flere forbrugere, mere kollektiv trafik, nye industrier osv.

 

MEN DET NÆVNES IKKE, AT SVERIGE SELV HAR LUKKET KERNEREAKTORER SOM OMTALT OVENFOR OG DERFOR MANGLER EVNEN TIL AT PRODUCERE EL NOK.

 

Det ville være politisk ukorrekt at nævne dette, eller måske frygter de to eksperter for deres stilling? Det er en situation, som man troede kun fandtes længere østpå!


 

Små flyvepladser trues af lukning

Af Jørgen Mejrup
BP lukker for brændstofhanerne i Danmark og Europa

 

Tæt på en katastrofe og en fare for flysikkerheden. Sådan lyder en kommentaren fra formanden for Dansk Motorflyver Union, Knud Nielsen efter at oliekoncernen BP har opsagt leverancen af flybrændstof til op imod en snes danske og et ukendt antal mindre europæiske flyvepladser.

 

Opsigelserne falder samtidig med, at en lang række danske kommuner, der lægger jord til flyvepladser,i de kommende år har bebudet voldsomme nedskæringer i de tilskud, som de små pladser er dybt afhængige af. Flere pladser – heriblandt Svendborg Flyveplads på Tåsinge – der har status som international flyveplads – frygter, at pladsen må lukke.

 

BP Air har allerede lukket for hanerne på tankanlægget i Svendborg, så flyene på pladsen må enten bliver på jorden eller driste sig til Odense eller Ærø på reservetankens sidste brændstofdråber for at tank. Og det finder Dansk Motorflyver Unions formand,Knud Nielsen betænkeligt.

 

Dansk Motorflyver Union, der repræsenterer 1300 medlemmer i Danmark i 31 danske flyveklubber, har netop aftalt et møde med BP Air først i den kommende uge i et forsøg på at finde en løsning, oplyser Knud Nielsen.

 

Det har ikke været muligt helt præcist at få oplyst, hvor mange mindre danske flyvepladser BP har opsagt. Rygterne siger 17, flyunionens formand: “Et antal”, mens operationsmanager i Air BP, Niels Jacobsen nævner tallet seks.

 

Niels Jacobsen begrunder BP’s lukning af anlæggene med, at tankfaciliteterne på den små anlæg er urentable på grund af for lavt salg og at de trænger til en opgradering.
De seks flyvepladser, som BP nævner, har ifølge Niels Jacobsen tilbudt ejerne at overtage anlæggene og derefter fortsat levere brændstof til anlæggene.

 

– Det her er et set-up, som Air BP også benytter i det øvrige Europa: Flere danske flypladser har allerede sagt ja til denne løsning, siger Niels Jacobsen.

 

– Vi har tilbud ejeren af flyvepladsen på Sydfyn, Svendborg Kommune, at overtage tankanlægget, men det ønsker kommunen ikke. Den har i stedet bedt os fjerne anlægget. Det vil ske i løbet af foråret, oplyser Niels Jacobsen, Air BP.

 

– Hvis BP sløjfer tankanlæggene og graver dem op, er det meget dyrt at få dem retableret, siger Dansk Motorflyver Unions formand.

 

– Det er ren pengeafpresning fra BP, der blot forsøger at hæve priserne. Tankanlægget på Svendborg Flyveplads fejler intet, anfører kritiske brugere af flypladsen på Sydfyn..

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…