Hvad er vegansk mad?

Vegetarer, fleksitarer eller veganere? Kært barn har mange navne. Fælles for dem er, at de mere eller mindre systematisk udelader at spise kød og i stedet spiser en plantebaseret kost – med undtagelse af få animalske fødevarer såsom mælk og æg. Veganere er i den gruppe, der konsekvent udelukker enhver form for animalske produkter til fordel for at spise vegetabilske fødevarer – det vil sige fødevarer, der ikke indeholder kød, fisk, æg og mælkeprodukter.

 

 

Hvad er forskellen på en vegetar og veganer?

 

Selvom betegnelserne vegetar og veganer ligger meget op ad hinanden, så er der nogle markante forskelle foruden det, at de begge udelukker kød fra deres kost. Veganere er mere konsekvente i deres kost, hvilket betyder, at de også skal overveje, hvad forarbejdede produkter indeholde. F.eks. så indeholder visse fødevarer, såsom marmelade, is og margarine, animalske tilsætningsstoffer som gelatine. Derfor kan den veganske levevej virke som et større projekt med mange fravalg. Men heldigvis findes der et hav af lækre alternativer, som kan erstatte vigtige energikilder såsom mælk, æg og kød.

 

 

Vegansk mad er fyldt med saft og kraft

 

Når man lever en vegansk livsstil, skal man være opmærksom på, at man udelukker en stor proteinkilde ved at undlade at spise kød. Men dermed ikke sagt, at man ikke kan få samme proteinrige kost andetsteds fra – for det kan man! Fødevarer, som bl.a. bælgfrugter, kornprodukter, nødder, grove grøntsager og sojabaserede produkter, er vigtige produkter for veganere for at sikre den nødvendige mængde energi.

Det handler om at finde de erstatninger, der kan gøre det ud for de fødevarer, vi normalt ser i kosten – såsom sojamælk, plantebaseret smør og ost og kokosolie. Derudover så findes der et hav af frugter, grøntsager, bælgfrugter og nødder, der er sprængfyldt med masser af saft og kraft lige fra naturens hånd.

Har du prøvet af bage vegansk uden æg? Hvor æg typisk bruges som et bindemiddel, kan man i stedet bruge lecithin naturligt udvundet af solsikker eller sojabønner til at blande og binde sine ingredienser sammen med. Sagt med andre ord, så behøver det at leve vegansk slet ikke at føles som en kulinarisk begrænsning. Tvært imod. Verdens planter er fulde af smag, konsistens og fylde, som netop er det, du skal bruge i køkkenet.

 

 

Veganske retter

Svampe- og kartoffelragout med boghvede

 

Læs opskriften her


Hjemmelavede baked beans

 

Læs opskriften her


Cremet bagt pasta med svampe og spinat

 

Læs opskriften her


Chili sin carne

 

Læs opskriften her


Nudelsalat

 

Læs opskriften her


Pommes Anna med peberrodspuré og ramsløgsbearnaise

 

Læs opskriften her


Grøntsagsfrikadeller med linsemel

 

Læs opskriften her


Khichri med brune ris

 

Læs opskriften her


Spelotto med ærter

 

Læs opskriften her


Miso suppe med svampe

 

Læs opskriften her


Nordisk tzatziki

 

Læs opskriften her


Saltbagt spidskål

 

Læs opskriften her


Bagte jordskokker med æble- og hasselnøddedressing

 

Læs opskriften her


Vegansk bagværk

Brød med purpurhvede og kerner

 

Læs opskriften her


Manitobaboller med øl og grov ølandshvede

 

Læs opskriften her


Sunde boller

 

Læs opskriften her


Veganske desserter

Veganske æbleskiver med passionsfrugt og hvid chokolade

 

Læs opskriften her


Rabarbertærte med vaniljeiscreme og citrusurter

 

Læs opskriften her


Vegansk citronfromage

 

Læs opskriften her


Vegansk risalamande

 

Læs opskriften her


Pandekager af blomkålsris

 

Læs opskriften her


Dehydrerede kakaobrud

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…