Halløj i Operaen i Italien – nej tak til 15 millioner Euro fra Saudi-Arabien

Italiens La Scala opera har netop sagt nej til en infusion på 15 millioner euro fra Saudi-Arabien. Det har i Italien givet ny næring til den gamle diskussion om det statslige ansvar for finansiering af kunsten, eller om det er okay at overlade finansieringen til selskaber og tvivlsomme investorer?

 

Det er ingen nyhed, at kunst i Italien har problemer med den offentlige finansiering. Koalitionsregeringen mellem 5Stjernebevægelsen og det højre nationale Lega har i budgettet for 2019 skåret kraftigt i støtten til bl.a. Roms moderne institutioner, Maxxi og Galleria Nazionale, og det har naturligvis forstærket debatten.

 

La Scala

Problematikken illustreres med det drama, der udfolder sig i Milanos operahus, La Scala. Teatret har være involveret i indgående drøftelser om et femårigt partnerskab med det saudiarabiske kulturministerium, der ville hælde 15 mio. euro i La Scalas kasser. La Scala havde faktisk allerede modtaget godt 3 millioner euro, men planerne har givet anledning til massiv kritik fra politikere og andre, der krymper sig ved tanken om et samarbejde mellem en ikonisk national institution og et dubiøst regime.

 

Beslutningen om at sige nej tak til Saudi-pengene, er hilst velkommen af Forza Italia, Silvio Berlusconis centrum-højre parti, som har været særdeles kritisk overfor den mulige aftale.

 

La Scala, som fortsat er et centrum for Milanos kulturelle og sociale elite, blev grundlagt af den østrigske kejserinde Maria Theresa i 1778.

 

La Scala har været rammen for mange af de helt store i italiensk opera fra Gioachino Rossini til Aruro Toscanini, men er måske allermest forbundet med Giuseppe Verdi.

 

Andre skandaler

Operaen har også haft sin del af de dramaer og skandaler, der forbindes med opera. Den seneste angik åbningsforestillingen for sæsonen 2018-19. La Scala lagde den 7. december 2018 ud med Verdis opera Attila, men nyfortolkningen gav anledning til furore. Især var mange utilfredse med en scene, hvor en kvinde smadrer en statue af Jomfru Maria.

 

I 2012 var åbningsforestillingen Wagners Lohengrin. Årsagen var at 2013 markerede 200-året for den tyske kompåonist fødsel. Problemet var, at 2013 også var 200-året for Giuseppe Verdi, og mange italienere blev fornærmede. Den berømte dirigent Riccardo Muti udtalte, at det svarede til at Bayreuth i Tyskland åbnede sæsonen med La Traviata eller Nabucco!

 

Dirigenten Daniel Barenboim kunne ikke se det store problem, og han gjorde stilfærdigt opmærksom på, at La Scala for hele sæsonen havde 8 værker af Verdi og 6 værker af Wagner på programmet.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…