Folk bliver snydt på nettet så det driver: På kun fem måneder har politiet modtager over 10.000 anmeldelser

Handel via internettet udgør en stadig større del af danskernes indkøbsvaner, og netbutikker og private, der vil sælge, skyder op som paddehatte.

 

Det samme gør svindlere.

 

I december 2018 oprette politiet ”Landsdækkende Center for Indledende efterforskning og forebyggelse af sager vedrørende it-relateret økonomisk Kriminalitet” – LCIK

 

Det har vist sig at være en succes. I perioden december 2018 – maj 2019 har politiet modtaget ikke færre end 12.162 anmeldelser, skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse

 

Borgere snyder andre borgere

Sagsområdet ”Samhandel” udgør over en tredjedel (4.209) af de 12.162 anmeldelser. Her er der tale om sager, hvor borgere bliver snydt af andre borgere, når de forsøger at handle sammen via salgsannoncer på nettet.

 

“Vi taler om en form for kriminalitet, som mange danskere enten selv har været udsat for eller kender nogen, der har. Det er en kriminalitetsform, hvor der typisk er tale om, at én gerningsmand står bag mange forhold,” forklarer Trine Møller, centerchef i LCIK, og fortsætter:

 

”Det er en del af forklaringen på de over 12.000 anmeldelser. For os understreger de mange anmeldelser, at det har været den rette prioritering at oprette et nationalt center”, siger Trine Møller, centerchef i LCIK.

 

Enkelt mand med 197 forhold

 

LCIK’s rolle er bl.a. at skabe et overblik over de mange sager, der enkeltvis fremstår små, men tilsammen kan være en del af noget større. En modus, som typisk gør sig gældende i sager om samhandel.

 

“Et godt eksempel er en sag fra Nordjyllands politi, hvor LCIK har bidraget til opklaring af i alt 197 forhold om bedrageri begået af den samme gerningsmand. Gerningsmanden oprettede en salgsannonce, som mange borgere reagerede på. Borgere overførte penge, men varen dukkede aldrig op. Gerningsmanden blev varetægtsfængslet og senere dømt for alle 197 tilfælde”, siger Trine Møller.

 

Centret understøtter på den måde landets 12 politikredse og tager sig bl.a. af de indledende efterforskningsskridt for at identificere mønstre og koble sager til hinanden på tværs af kredsgrænser.

 

Centret understøtter på den måde landets 12 politikredse og tager sig bl.a. af de indledende efterforskningsskridt for at identificere mønstre og koble sager til hinanden på tværs af kredsgrænser.

 

Stærkt grundlag for forebyggelse 

Det er første gang, politiet kortlægger it-relateret økonomisk kriminalitet så detaljeret. Og det har vist sig særligt nyttigt, når det kommer til forebyggelse:

 

“Vi har et rigtig godt overblik over, hvilke typer for it-relateret økonomisk kriminalitet, danskerne anmelder. Samtidig ved vi også, hvilke dele af befolkningen, der udsættes for særlige former for kriminalitet. For eksempel hvor anmelderen kommer fra, deres alder og så videre. Det betyder, at vi løbende kan lave meget præcise, målrettede forebyggelseskampagner”, siger Trine Møller og fortsætter:

 

“Det har vi blandt andet gjort i forbindelse med, at vi kunne se en tendens til, at især ældre borgere blev franarret personlige oplysninger over telefonen. Så snart vi blev opmærksomme på problemet, gik vi ud og advarede via en række platforme og samarbejdspartnere. Det samme har vi gjort med CEO-fraud og salg af falske festivalbilletter. Det er den type initiativer, der forhåbentlig er med til at knække kurven for it-relateret økonomisk kriminalitet”.

 

“Med den første større analyse har vi haft særligt fokus på at kortlægge, hvilke former for it-relateret økonomisk kriminalitet, danskerne anmelder. Med fremtidige analyser kan vi fx dykke ned i gerningsmandsprofiler, og på den måde få viden om, hvorvidt og hvordan gerningsmændene er anderledes på dette område end andre former for kriminalitet”, siger Trine Møller.

 

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…