Filmnmeldelse af VÆRK UDEN SKABER: Kunst, krig og kærlighed  

***** 5 stjerner ud af 6

 

Den tyske filminstruktør Florian Henckel von Donnersmarck (født 1973) er nok især kendt for “De andres liv” (2006), men også ”Turisten” (2010) med Angelina Jolie, Johnny Depp og Paul Bettany i hovedrollerne er interessant.  Derfor er von Donnersmarcks over tre timer lange film VÆRK UDEN SKABER – om tre årtier i nyere tysk historie med afsæt i virkelige begivenheder – blevet imødeset med forventning. Store forventninger bliver ofte skuffede, men det sker heldigvis ikke i denne omgang.

 

 Ikke mindst er det en fornøjelse at gense skuespilleren Sebastian Koch, der havde den ene (helte)hovedrolle i ”De andres liv”, men i denne omgang er at finde i skurkerollen.

 

Handling

Vi befinder os i 30’ernes Tyskland i og i nærheden af Dresden. Den 5-årige Kurt er med sin tante Elisabeth (Saskia Rosendahl) til kunstudstilling, hvor en rundviser belærer publikum om, at de ser på degenereret kunst. At tanten er ganske uenig viser sig hurtigt. Hun er helt igennem politisk ukorrekt i forhold til det nazistiske Tysklands kunst- og menneskesyn.

 

En række voldsomme begivenheder indtræffer, der er med til at forme Kurts (Tom Schilling) liv. Efter 2. verdenskrig får han arbejde som skiltemaler, men hans overordnede har blik for, at Kurt har talent som tegner og kunstmaler, og hjælper ham til at komme ind på kunstakademiet.

 

Her møder den unge østtysker Ellie (Paula Beer) og forelsker sig i hende. Hun gengælder hans kærlighed, men forholdet er problematisk. Ellie er nemlig datter af den meget berømte og indflydelsesrige gynækolog, professor Seeband, der altid insisterer på at blive kaldt ved sin professortitel. Han har helt andre planer for datterens fremtid end en ung mand, der i professorens optik er udstyret med dårlige gener og er placeret lavt på den sociale rangstige.

 Hvad hverken professoren eller Kurt ved er, at de via tante Elisabeth har en fælles fortid. Mere skal ikke afsløres her.  

 

Store eksistentielle temaer i spil

Et hovedtema i filmen er kunst, og filminstruktøren har da også givet udtryk for, at hans ønske har været at skabe en vigtig film om efterkrigstidens mest betydelige tyske kunstretninger. Forlægget for Kurt-skikkelsen er den østtyske maler Gerhard Richter, født og opvokset nær Dresden.

  Et andet hovedtema er nazisternes forbrydelser i bestræbelserne på at bevare den ariske racerenhed. Her bliver professor Seeband repræsentativ for en magtelite, der opfatter sig som hævet over andre med ret til at skalte og valte med deres liv.

  Endelig er der kærligheds-temaet, udfoldet dels i den familie, hvor Kurt vokser op, dels i relationen mellem Kurt og Ellie.

 

Både hoved- og bipersoner interesserer, og det indbyggede spændingsmoment – vil Seebands fortid som nazilæge komme for en dag? – ligger hele tiden som en pirrende, tikkende ’bombe’.  

Læs også
Filmanmeldelse: Ung i Transnistrien   

 Dertil kommer, at det altid er en fryd at se en film, hvor alle kræfter og ressourcer er sat ind for at genskabe tidstypiske detaljer ved bygninger, biler, boligindretning, musik, klædedragt m.m. Et plus er også, at slutningen er vederkvægende åben for fortolkninger.

 

Nogle få scener kammer over i sentimental forudsigelighed, men de store og eksistentielle emner, der er i spil, bliver formidlet så flot og sanseligt, at selv om 188 minutter ER lang tid, så varer ”Værk uden skaber” ikke et minut for længe.

 

Længde: 188 minutter

  • Medvirkende: Tom Schilling, Paula Beer, Sebastian Koch, Oliver Masucci m.fl.  
  • Instruktør: Florian Henckel von Donnersmarck
  • Manus: Florian Henckel von Donnersmarck
  • Filmfotograf: Caleb Deschanel (nomineret til en Oscar)
  • Klip: Patricia Rommel
  • Censur: Tilladt for børn over 15 år
  • Premieredato: onsdag d. 17.4.19                                                                                         

   

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…