Det fremgår af en artikel på Videnskab.dk den 11. maj 2019, at journalisterne HAR manipuleret under valgkampen.
Journalistisk Venstreparti lavede et klimavalg, men det som optog folk var flygtningedebatten.
På Facebook diskuterede den brede befolkning migrationskrisen
Det fremgår af en artikel på Videnskab.dk den 11 maj 2019 med overskriften ”Flygtningedebatten fylder klart mest på Facebook”.
Som det siges i artiklen, så fylder flygtninge-og indvandrerspørgsmålet meget hos den bredere del af befolkningen, der er repræsenteret på Facebook.
Twitter benævnes som mere elitært (kun 6 % brugere i 2018 jf nedenfor) og her var det klimadebatten som toppede.
Twitter blev kun brugt af 6 % af befolkningen i 2018
Danmarks Radio spurgte den 21 marts 2016 en medieforsker, hvem der bruger Twitter. Medieforskeren oplyser, at brugerne af Twitter kan identificeres som personer, der beskæftiger sig med journalistik, kommunikation eller politik og de sportsinteresserede. Men Twitter er aldrig slået igennem bredt og ifølge DR Medieforskning var det kun ca 6 % af danskerne, der dagligt tjekkede Twitter i 2018.
Flygtninge- og indvandrer-debatten dominerede alle steder, men ikke i DR og TV2
En oversigt i den nævnte artikel i Videnskab.dk den 11. maj 2019 viser, at flygtninge-og indvandrer-debatten dominerede på det klart mest brugte sociale medie dvs Facebook, men ikke på Twitter og Instagram.
FX viste en gennemgang af de sociale medier, at følgende 2 emner var mest ”oppe” den 10. maj 2019:
Facebook har ifølge Danmarks Statistik ca 53 % af befolkningen som daglige besøgende.
Journalistisk Folkeparti vil fortie og lukke debatten om migration
En anden gennemgang af emner i valgkampen maj-juni 2019 optalt af en forsker på RUC og gengivet af journalist Anne Bolleslev den 12. juni 2019 på DR´s hjemmeside viser, at en gennemgang af 99 danske medier viste, at klimaet var det mest omtalte emne i valgkampen.
I artiklen fra 12. juni 2019 skrives, at betegnelsen medier i denne forbindelse dækker over : aviser, tv, radio og elektroniske medier dvs det må antages, at de sociale medier ikke er med i undersøgelsen. Det er her Journalistisk Venstreparti sætter dagsordenen og bestemmer emner, som skal op – og hvilke emner, der skal ties ihjel.
Journalistisk Venstreparti er ligeglade med, hvad der bekymret befolkningen
Ifølge Facebook var det flygtninge- og migrationskrisen, der optog folk under valgkampen. Det er Journalistisk Venstreparti ligeglade med. Journalistisk Venstreparti ønsker at tie befolkningsudskiftningen ihjel.