Der bliver kørt vildt i landets ghettoer – politikommissær taler om lovløse tilstande

Af Jakob Søgaard Clausen

 

I området omkring den indvandrertunge Gellerup-ghetto i det vestlige Århus bliver der kørt stærkt. Rigtig stærkt.

 

Der bliver også kørt over for rødt i stor stil, ligesom det ikke er uvant, at man oplever voldsomme hasarderede overhalinger, hvis man færdes i trafikken i området.

 

Vanvidskørsel er blevet hverdag. Det har flere af politiets døgnrapport vist med stor tydelighed.

 

Nu har beboerne fået nok. De kræver videoovervågning af de mest plagede veje.

 

Og politiet er enig i kritikken.

 

Det bliver nu kørt så groft uforsvarligt, at en lokal politikommissær kalder det for “lovløse tilstande”.

 

Det skete på et lokalt borgermøde i Gellerup, hvor politikommisær Klaus Hvegholm Møller fra Østjyllands Politi mødtes med beboere, frivillige og øvrige fagfolk fra Gellerup. Det skriver voresbrabrand.dk

 

Færdselsloven bliver ikke taget alvorligt som en lov der skal overholdes. Færdselsloven bliver af mange i området blot som en hensigtserklæring, siger politikommissæren.

 

Politiet har aldrig udstedt så mange sigtelser som nu, siger han.

 

De lokale borgere føler sig meget utrygge, når de færdes i trafikken i området.

 

En borger siger til Vores Brabrand, at han føler sig som et mobilt vejbump, når han cykler på den nye Karen Blixens Boulevard, der forløber centralt gennem Gellerup.

 

På mødet nævnte flere beboere eksempler på hurtig og ubehersket kørsel i området. Der blev spurgt til, om video-overvågning af nogle af de hårdest ramte veje, Edwin Rahrs Vej, Gudrunsvej og Karen Blixens Boulevard, kunne være en løsning, skriver avisen og fortsætter:

 

”Jeg tror dog, det bliver svært med overvågning,” siger han. Det var dog inden, regeringen onsdag fremlagde sin sikkerhedspakke med forslag om ”markant mere tv-overvågning” i form af 300 flere kameraer, politiet kan sætte op, hvor det skønnes nødvendigt.

 

Livsfarlig trafikkultur kendt fra muslimske lande

Hvis man har været på ferie i mellemøstlige eller afrikanske lande, så har man med garanti oplevet det samme, som man oplever i den indvandreretunge del af Århus V: mennesker, som kører efter deres egne love og regler.

 

Det er parallelsamfund i fuldt flor og viser et område med en trafikkultur, der er til livsfare for almindelige borgere.

 

Ulykker er heller ikke sjældne i området. Sidste år gik det helt galt, da en kun 21-årig ung pige mistede livet i et lyskryds. Her kørte en 31-årig mand med udenlandsk baggrund for hurtigt og over for rødt og ramte den 21-årige, der mistede livet på stedet.

 

Straffen lød på én måneds ubetinget fængsel samt ubetinget frakendelse af kørekortet i et år. Gerningsmanden var tidligere dømt for vanvidskørsel (https://aarhus.lokalavisen.dk/112/2019-02-20/-Retsreportage-Bilist-d%C3%B8mt-for-at-k%C3%B8re-over-for-r%C3%B8dt-lys-og-ind-i-ung-kvinde-der-d%C3%B8de-4223999.html).

 

Et problem der ses i hele landet 

Det er ikke kun i det vestlige Århus, at politiet oplever problemer med vanvidskørsel. DR har kunne afdække, hvordan flere af de store danske byer har problemer de såkaldte muskelbiler, som kører ræs på gader og stræder.

 

Flere steder har politiet oplevet, at der er tale om leasede biler, som bliver brugt af bandemedlemmer eller andre organiserede kriminelle.

 

I København efterlyser politiet nu nye redskaber til at sætte ind mod vanvidskørslen i de leasede biler, som kan være svære at beslaglægge (https://www.dr.dk/nyheder/indland/store-byer-kaemper-med-raes-i-muskelbiler-fartgraense-overskrides-med-mere-end-100)

 

Lokale ønsker mere videoovervågning

De lokale i Gellerup ønsker ifølge Vores Brabrand nu videoovervågning af de mest udsatte veje.

 

Noget kan tyde på, at det vil være en god idé. Den nuværende indstats tyder nemlig ikke på at virke.

Politiet har afholdt intet mindre end 22 færdselsrazziaer i Gellerup-området i år. Hver gang kan politiet berette om et højt antal alvorlige lovovertrædelser. De mange razziaer har tilsyneladende ingen effekt.

 

Man kunne med fordel opsætte mere videoovervågning, som kunne fungere som automatiske fotofælder, der registrerer, når der bliver kørt for stærkt eller over for rødt.

 

Hvis det samtidig bliver suppleret med en straf, som kan mærkes, så er der en reel mulighed for, at flere bliver straffet for deres grove lovovertrædelser i trafikken, at vanvidsbilisterne bliver fjernet fra vejene, og at trafiksikkerheden øges.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…