Muskelbiler og trafikofre – hver fjerde trafikdømte var sidste år asylansøgere og indvandrere

Colourbox

Henrik Schmeisser er politiassistent ved Københavns Færdselspoliti.

 

Han både utilfreds og nærmest desperat over udviklingen i Københavns gader og på landevejene.

 

”Der kører mange biler rundt på vejene, eksempelvis af mærkerne Mercedes, BMW, Audi og Porsche, der har motorer fra 200 til over 400 hestekræfter, registreret til stråmænd eller familie til personer med tilknytning til bandemiljøet,” skrev Henrik Schmeisser blandt andet i et indlæg i Berlingske den 7. august og fortsætter:

 

”Bilerne er oftest registreret i leasingselskaber og til personer, der reelt ikke har nogen tilknytning til køretøjet, men optræder som stråmænd for bandemiljøet. Her anvendes muskelbilen som puljebil.”

 

Henrik Schmeisser fortæller, at de personer, der kører i muskelbiler, ofte er påvirkede af hash og andre stoffer, når politiet får dem standset.

 

En fjerdedel af trafikdømte er indvandrere og asylansøgere

Sidste år blev i alt 102.478 personer dømt i retten for overtrædelser af færdselsloven, og det visere sig, at hver fjerde af de dømte er udlændinge med opholdstilladelse i Danmark.

 

Altså indvandrere.

 

Det drejer sig om i alt 24.931 personer, hvoraf de 432 er asylansøgere, som altså også er med til at gøre vejene usikre, så snart de sætter deres ben i Danmark.

 

Hvordan så mange asylansøgere har fået råd til køretøjer af forskellig slags, er så i øvrigt en helt anden side af sagen.

 

Blandt de hårdeste trafiksyndere blev i alt 78 indvandrere og to asylansøgere idømt ubetingede fængselsstraffe.

 

Det samme blev 657 danske statsborgere, men her skal den etniske oprindelse tages med et vist gran salt i og med, at cirka halvdelen af alle ikke-vestlig indvandre har dansk statsborgerskab og dermed også bliver registrerer som danske statsborgere.

 

 

Hensynsløs kørsel: En politibetjent dræbt – to fodgængere ramt

Natten til tirsdag den 23. juli mistede en 35-årig politibetjent livet i et færdselsuheld, der var forårsaget af hensynsløs kørsel i en muskelbil, der i høj fart kørte over i den modsatte vejbane og stødte frontalt sammen med politibilen.

 

Blot en måned senere var den gal igen.

 

 

Om aftenen lørdag den 24. august drønede en sort Audi rundt i Københavns gader med 100 kilometer i timen.

 

 

Den første offer var en svensk statsborger, som blev ramt og kastet op i luften ved Holmens Kanal.

 

 

Kort tid efter fik en nordmand sin fod kørt over af den samme bil på Toldbodgade.

 

 

Var ”kendt af politiet”

Den sorte Audi var jagtet af politiet, som imidlertid måtte afbryde forfølgelsen for at give den kvæstede svensker førstehjælp.

 

 

Senere blev bilen og fem mænd, som ”er kendt af politiet”, anholdt ved Kastellet i København.

 

 

Situationen med vanvidskørsel er ikke ukendt i København.

 

 

Politiassistent Henrik Schmeisser fortæller således, at politiets automatiske hastighedskontrol den 21. juli klokken 20:30 målte en muskelbil, der kørte med 159 kilometer i timen på H.C. Andersens Boulevard og over Langebro.

 

 

”Hvilke sanktioner skal tages i brug, når man kører 218 procent hurtigere end det tilladte i byen?” spørger Henrik Schmeisser og svarer selv:

 

 

”Redskaberne i andre lande er naturligvis øjeblikkelig konfiskation af køretøjet.”

 

 

Danske politikere enige: Konfiskér bilerne

Skal man tro de udtalelser, der i øjeblikket kommer fra de politiske partiers retsordførere, så er der enighed om, at politiet skal have forøgede beføjelser til stoppe den vanvidskørsel, banderne og andre står bag.

 

 

”De skal rammes med det samme, og vores forslag er, at politiet skal have mulighed for at konfiskere køretøjerne på stedet,” sig Peter Skaarup til Den Korte Avis og understreger:

 

 

”Vi skal ikke tolerere truende og intimiderende adfærd, så vi vil stille forslag om, at køretøjerne skal konfiskeres med det samme.”

 

 

Hos Venstre er retsordfører Inger Støjberg inde på samme tankegang:

 

 

”Vi er nødt til at se på, hvor vi bedst kan konfiskere muskelbilerne. Muskelbilerne er våben i gaderne,” siger Inger Støjberg blandt andet til Berlingske Tidende.

 

 

Tilbage står, at hvad der er muligt i udlandet, det må vel også være muligt i Danmark, uanset om bilerne er leasede eller ej.

 

Det er fredelige og lovlydige trafikanters og fodgængeres sikkerhed, der her er på spil.

 

 

Læs også:

https://www.statistikbanken.dk/10061 (Tabelkode: STRAF42)

 

https://www.berlingske.dk/kommentarer/politibetjent-om-vanvidskoersel-i-koebenhavn-retsstaten-svigter-sit

 

https://www.berlingske.dk/samfund/muskelbiler-vanvidskoersel-og-et-magtesloest-politi-vaekker-vrede-paa

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…