Akkari har været islamist og imam – nu advarer han danskerne mod den magt, imamer har over muslimer

Den tidligere imam Ahmed Akkari tager igen bladet fra munden og advarer danskerne mod den magt imamer har over mange muslimer.

 

Det sker i den “personlig refleksionsrapport”, han netop har skrevet og som kan læses på Unitos.dk.

 

Ahmed Akkari har selv været imam og rabiat islamist

Ahmed Akkari ved hvad han taler om, når han kritiserer islam og imamer. For 13 år siden var han med til at sætte Melemøsten i brand i raseri over Jyllands-Postens Muhammedtegninger.

 

Få måneder efter Jyllands-Postens offentliggørelse af Muhammedkarikaturene i 2005 var han med i en delegation af imamer, der rejste rundt i Mellemøsten.

 

Formålet var at piske en stemning op mod vestlige værdier.

 

Og alle midler blev brugt. Billeder som intet havdemed sagen at gøre blevet taget med.

 

Det skete for at vise, hvor hadefuld danskerne var, når det handlede om muslimer og islam.

 

Akkari selv blev dengang afsløret med skjult kamera. Han sad i en bil og foreslog andre muslimer, at de skulle sprænge Naser Khader i luften.

 

Det lykkedes imamerne at skabe en hadefulde stemning i Mellemøsten, hvor situationen var ved at komme ud af kontrol. Flere ambassader blev stukket i brand og mennesker døde under de voldsomme begivenheder.

 

Der har også været planer om terror mod Jyllands-Posten, og dødstrusler og mordforsøg på tegneren Kurt Westergaard.

 

Han har siden været fange i sit eget hjem, men han har aldrig fortrudt.

 

Selvkritik i 2014 og 2018

I 2014 udkom Akkari med bogen, “Min afsked med islamismen”.

 

Her fordømte han sin handlinger, som han havde været med til at begå i islams navn. Og han tog helt og holdent afstand fra sine islamistiske holdninger.

 

Nu takkede han Danmark for alt det gode, landet havde givet ham.

 

Akkari var ‘vågnet’. Og han prøvede nu at få andre til at forstå, hvad rettro islam handler om.

 

I 2018 uddybede han sin beretning om forvandlingen fra islamist til humanist i bogen, “Mod til at tvivle”.

 

Ny rapport fra Akkari

Og nu har han så skrevet en “personlig reflektionsrapport”. Den hedder “Loyalitetskonflikten i Vesten – hvorfor muslimer er svære at integrere”.

 

Her skriver Akkari, at forsøget på at integrere muslimer er en fiasko.

 

Han kritiserer danske islamforskere for manglende mod til at se problemerne med islam i øjnene.

 

Forskerne har fejlet.

 

Han kritiserer især, at forskerne ikke vil erkende, at imamerne spiller en afgørende rolle som meningsdanner for en meget stor gruppe muslimer.

 

Man skal gøre opmærksom på de kræfter, der modarbejder den forståelse. Det er dem, jeg kalder monopolister og traditionalister. De sætter sig på fortolkningen af religion og kultur, så man ikke er fri til at være den, man gerne vil være.

 

“Jeg mener, det er noget vås. Det er noget idioti. Hvis der er en årsag til, at rigtig mange muslimer i dag bruger islam som argument, så er det, fordi de i et eller andet omfang lytter til sharia. De behøver ikke selv gå i moske eller konsultere en imam. Men hvis man spørger en muslimsk pige, hvorfor hun går med tørklæde, og hun svarer, at det er det, Gud vil have, så er alle de svar, man kan få om, hvad man må eller ikke må, enten direkte eller indirekte påvirket af den udlægning af islam, som hedder sharia,” siger han til Berlingske.

 

Han mener man må gøre samfundet opmærksom på disse kræfter, som han kalder monopolister og traditionalistisk. De focuserer på en tolkning af islam og kultur, som tilsiger at man ikke er fri til at være den, man gerne vil være, siger Akkari, som ikke er i tvivl om, at karismatiske imamer kan udøve en enorm indflydelse.

 

I rapporten skitserer Akkari, hvordan islamistiske kræfter har det som mål at holde muslimer i vestlige land indespærret i et slags mentalt parallelt samfund. De fleste muslimer i Vesten befinder sig derfor i en loyalitetskonflikt mellem en bogstavtro og fundamentalistisk version af islam på den ene siden og demokratiske værdier i det nye hjemland på den andre siden.

 

Akkari beskriver hvordan reaktionære imamer og muslimske ledere bruger et skjult magtmonopol. Et magtmonopol som altså Akkari selv udnyttede, da han spillede en central rolle i Muhammed-krisen. Men danske forskere fortsætter med at underkende eller undervurdere, hvor galt det står til i de islamistiske miljøene, siger han.

 

Forskerne får det til at lyde som om alle (muslimer, red.) er frigjorte. Det passet ikke til billedet af  hvordan, det faktisk fungerer. Prøv at overvære en eid-bøn efter Ramadan. Send journalister ud og se, hvor mange som deltager i bønnen og møder andre muslimer. Det er en direkte kontakt med det religiøse område, selv om det ikke betyder, at de lytter til hver eneste ting imamen siger.

 

Men fælles løsninger kræver, at der er en fælles forståelse af årsagen til problemerne.

 

Og det kniber med viljen til at sætte sig ind i, hvad islam grundlæggende handler om. At det ikke kun er en religion men også et politisk-ideologisk værdisæt, som stå i direkte modstrid til vestligt demokrati, kvinders ligestilling og individets frihed.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…