Tosprogede børn kørt i skole i taxa – regningen til Aarhus Kommune fordoblet på tre år

Colourbox

Det er tidlig morgen i Aarhus, og Mohammed skal i skole. På gaden holder som sædvanlig en taxa, der skal køre ham i skole.

 

Mohammed er et opdigtet navn, men situationen er helt realistisk. Der er mange børn med indvandrerbaggrund i Aarhus, som hver dag bliver kørt i skole med taxi. Det er dyrt for kommunen, som betaler regningen.

 

Antallet af tosprogede elever, der bliver kørt i taxi vokser voldsomt. Og det samme gør udgiften. På tre år er regningen mere end fordoblet. Det skriver JP Aarhus.

 

I 2017 kostede taxikørslen 5,4 mio. kr. mod 2,6 mio. kr i 2014. Det fremgår af en opgørelse fra Børn og Unge, Aarhus Kommune som avisen har offentliggjort.

 

Udgifterne omfatter både taxikørsel af skolebørn, der går i normalklasser, specialklasser og modtagelsesklasser.

 

Men det er  især elever i modtagelsesklasser, som får udgifterne i vejret. Det siger Lone Nielsen fra kommunen til avisen.

 

“Stigningen i udgifter til taxikørsel kan dels henføres til en markant stigning i antallet af elever, som har behov for basisundervisning i dansk i en modtagelsesklasse, herunder blandt andet som følge af tilstrømningen af flygtninge,” siger Lone Nielsen.

Men hvorfor køres børn i skole i taxi?
Et valg mellem to dårlige løsninger

Aarhus Byråd har besluttet, at der højst må være 20 procent tosprogede elever med et særligt sprogstøttebehov på et givet klassetrin. Hvis der er mere end det på en skole, bliver nogle af børnene henvist til andre skoler.

 

Børnene bliver sprogscreenet, og dem, der ikke kan godt nok dansk, kommer i en modtagelsesklasse.

 

Aarhus skal altså vælge mellem to dårlige løsninger:

 

Enten skal de accepterer, at der er skoler som udvikler sig til ghettoskoler med ingen eller få danske elever. Og det vil byrådet ikke.

 

Derfor må de fordele eleverne til andre skoler ofte langt fra, hvor de bor. De store elever får et gratis buskort. Men elever i de fire mindste klasser bliver hentet og bragt i taxi.

 

Besværligt og dyrt og måske med et tvivlsomt resultat for integrationen.

 

Og på bare lidt længere sigt kan fordelingen af elever næppe styres.

 

Men ghettoskoler, spredning af elever og taxiregninger er reelt kun symptomer.

 

Problemet er tilstrømningen

Det grundlæggende problem er selve antallet af migranter fra Mellemøsten og Afrika.

 

Det bliver flere og flere ikke-vestlige indvandrere i det danske samfund. Og hvad der er helt afgørende: Deres andel af befolkningen i Danmark vokser, og danskernes andel skrumper.

 

Antallet var et problem allerede for 20 år siden. Dengang forsøgte byens socialdemokratiske borgmester Thorkild Simonsen at advare om, at antallet af indvandrere var ved at blive for stort til, at Aarhus kunne klare integrationen. Det samme gjorde kommunens socialdirektør og flere andre.

 

Men der blev ikke lyttet. Antallet af migranter fortsatte med at stige.

 

Og nu viser konsekvenserne sig i form af utryghed på gaderne, parallelsamfund, ghettoskoler  – og millionstore taxiregninger til skolebørn, der ikke taler dansk.

 

Og migrantbørn som ‘Mohammed’ får nemt en forkert opfattelse af deres nye land som et sted, hvor man får i pose og sæk uden at røre en finger.

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…