Filmanmeldelse LADY BIRD: Fra Sacramento til New York – en ung pige flyver fra reden

**** 4 stjerner ud af 6

 

Greta Gerwig (født 1983 i Sacramento, Californien) har både skrevet manus til og instrueret LADY BIRD. Det er hendes debutfilm som instruktør, men før hun stillede sig bag kameraet, har hun medvirket i en lang række film, bl.a. ”Damsels in Distress” (2011), ”Jackie” (2016) og ”20th Century Women” (2016).

 

Handling
Den 17-årige Christine McPherson (Saoirse Ronan) bor i Sacramento. Det kan godt være, Californien lyder eksotisk, men Sacramento er ikke San Francisco, og Christine kan ikke vente med at komme væk fra den hjemlige andedam. Det er hendes sidste år i den lokale kristne high school, og hendes store drøm er at komme på et college et sted ved Østkysten.

 

Den vision forspilder hendes kontante mor (Laurie Metcalf) ingen lejlighed til at skyde ned. Dels er datterens karakterer for dårlige, dels står det skralt til med familiens økonomi. Den depressivt anlagte far (Tracy Letts) er netop blevet fyret, og selv om moren tager ekstra-vagter som sygeplejerske, er der slet ikke grundlag for at finansiere et dyrt universitet. Ja, der er ikke engang råd til et kulørt magasin i forbindelse med indkøb i det lokale supermarked. Moren vil derfor have hende til at søge ind på et katolsk college i nærheden.

 

Christine ligger i evig og bitter krig med den mor, der aldrig stikker noget under stolen og konstant kritiserer sin datter for bare at tænke på sig selv. Christines svar er at lægge yderligere afstand til familien ved at insistere på at blive kaldt Lady Bird – det navn, hun har givet sig selv.

 

Tilværelsen er dog ikke bare sort. Faren lover at hjælpe datteren med at sende ansøgninger til østkyst-universiteterne bag morens ryg. Og så har Lady Bird både bedsteveninden Julie og en ny kæreste, Danny (Lucas Hedges), som hun møder, da hun melder sig til at deltage i året musical. Stykket spiller Danny hovedrollen i, og det kommer han også til at gøre i en periode i Christines liv.

 

Men vil Lady Bird kunne holde fast i at realisere sine ambitioner og komme væk, eller ender det med, at mor trækker det længste strå?  

 

To hovedtemaer

Filmens to hovedtemaer er overgangen fra barndom til voksentilværelse og et kompliceret og betændt mor-datter-forhold. ”Lady Bird” byder på en række forrygende – og tragikomiske –  scener, hvor to stærke hunkønsvæsner krydser klinger.
   

Det lykkes især Laurie Metcalf at skabe en overbevisende og – stik imod manus-odds – sympatisk skikkelse. Hun udsætter sin datter for massiv jantelov (’du skal ikke tro, du er noget’), men et langt liv har lært Marian McPherson, at man ikke får noget foræret, at tilværelsen er benhård, og at det derfor kan være nødvendigt at kende sine begrænsninger. Med andre ord opfatter hun det som sin pligt at lære datteren, at beslutninger skal tages med afsæt i et realitetstjek.  

 

Den erfaring er Lady Bird ikke til sinds sådan lige at overtage, og Saoirse Ronan giver fin dækning for sin oprørske og for miljøet grænseoverskridende teenage-figur.  

 

En charmerende og humoristisk film

”Lady Bird” er en både charmerende og humoristisk film med et vedkommende budskab om betydningen af kærlighed, troskab og (familie)rødder. Slutningen er dog en tand for konstrueret, og det er ærgerligt.    

Læs også
Filmanmeldelse – COLETTE: Det flydende køn – anno 1900

 

Spilletid: 94 minutter

Medvirkende: Saoirse Ronin, Laurie Metcalf, Tracy Letts, Lucas Hedges m.fl.

Instruktør: Greta Gerwig

Censur: 7 år

Manus: Greta Gerwig

Premieredato: Torsdag d. 26. april

 

 

 

 

Læs også
The Wife: Kongemageren – bag enhver succesfuld mand står en kvinde

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…