Filmanmeldelse – COLETTE: Det flydende køn – anno 1900

**** 4 stjerner ud af 6

 

Instruktøren Wash Westmoreland står bl.a. bag den fine film ”Still Alice” med Julianne Moore i hovedrollen som lingvistik-lektoren, der bliver ramt af Alzheimer. Nu er han aktuel med en film om den franske forfatter Colette, som han også har skrevet manuskript til i et samarbejde med (afdøde) Richard Glatzer.

 

Colette har et stort forfatterskab bag sig, men er nok mest kendt for romanen ”Gigi”. Gigi handler om en ung pige, der oplæres som kurtisane, men ender med at få indfanget en rig ægtemand. Bogen blev omskrevet til et skuespil med Audrey Hepburn i hovedrollen, og siden fulgte Vincente Minellis musical med Leslie Caron som Gigi.

 

Handling
Sidonie-Gabrielle Colette (Keira Knightley) er født på landet i 1873. I 1893 bliver hun gift med litteraten og levemanden Henry ’Willy’ Gauthier-Villars (Dominic West), der får hende i gang med at skrive om hendes alter ego: Teenagepigen Claudine. Dog udgivet i hans navn!

 

Overgangen fra en enkel dagligdag tæt på naturen til et liv i overhalingsbanen i det parisiske kunstnermiljø er til at føle på. Men den smukke, intelligente og kompromisløse Colette er lærenem og bevæger sig gradvist væk fra rollen som elev i forhold til den 14 år ældre ægtemand, der fungerer som hendes mentor.

 

Hendes gryende erkendelse af egne forfatterevner kommer også til at præge privatlivet, hvor hun eksperimenterer med diverse seksuelle affærer med både mænd og kvinder. Ægteskabet holder tilsyneladende til de erotiske sidespring, men spørgsmålet er, hvor længe forfatteren Colette vil finde sig i at leve i skyggen af Willy og hans lånte fjer.   

 

Colette – forud for sin tid
Der er ingen tvivl om, at Colette var forud for sin tid. Såvel hvad angår de for perioden dristige temaer, hun tog op i sine selvbiografiske romaner, som den grænseoverskridende livsstil, hun udfolder.

 

Keira Knightley gør det også godt i titelrollen, og det samme gælder for Dominic West som den uforudsigelige livsnyder, der lever over evne og øder de alt for små indtægter bort på væddeløbsheste, kvinder og selskabelighed. Altid stor i slaget og i konstant gæld.

 

Vores aktuelle tidsånd

Filmatiseringen af den yngre Colettes liv kan i den grad siges at afspejle vores aktuelle tidsånd: Kønnet bliver set som flydende – Colette er både til mænd og kvinder – og de grænseoverskridende handlinger fremstillet som beundrings- og efterlignelsesværdige. Ja, forudsætningen for kunstnerisk originalitet. Det er socialkonstruktivisme i fuldt flor. Samt den velkendte firkantede kategorisering af mænd som undertrykkere og kvinder som ofre.

 

At Colette var og er rollemodel for kvinder og kvindelige kunstnere ikke mindst, står næppe til diskussion. Og med rette: Hun satte sin hat, som hun ville, og sprang op og ned på den offentlige mening. En ener, der i øvrigt som den første kvindelige forfatter opnåede en statsbegravelse i 1954.

 

I denne anmelders optik bliver hendes hang til ekshibitionisme og grænseløshed i al sin overfladiskhed i længden bare en smule trættende.   

Læs også
Filmanmeldelse ALLE VED DET: Rygter, sladder og hemmeligheder  

 

Længde: 111 minutter

  • Medvirkende: Keira Knightley, Dominic West, Denise Gough, Fiona Shaw m. fl.
  • Instruktør: Wash Westmoreland
  • Manus: Wash Westmoreland & Richard Glatzer
  • Premieredato: Torsdag d. 25. oktober     

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…