Flemming Karberg er en succesrig handelsmand og noget af legende i sin branche

Foto: Privat
Udskriv

Der er få egentlige levende legender i den danske vin- og spiritusbranche, men de findes, og en af dem er Flemming Just Karberg, som lørdag 4. marts fejrer dagen for sin 80 års fødselsdag.

 

Flemming Karberg er 4. generation i det familieejede vin- og spiritusfirma Hans Just A/S, som 18. juni kan festligholde, at det i år er 150 år  siden, at hans oldefar, den 28-årige Hans Just, hjemvendt soldat fra krigen i 1864 og senere af kong Christian den 9.udnævnt til etatsråd, etablerede sin egen vin- og spiritusagenturforretning i København.

 

” Igennem 58 år har jeg haft min daglige gang her i firmaet, og mit liv har stort set altid foregået på 1. klasse, men uden at jeg på noget tidspunkt har været afhængig af livets goder”, fortæller Flemming Karberg, der efter en vinkyperuddannelse hos vinhandler Knud Jørgensen i Hellerup, fulgt op af en handelsuddannelse og et par års ophold i Frankrig og Storbritannien som 22-årig i 1959 startede hos Hans Just A/S.

 

Her blev han i 1965 medindehaver og i 1979 eneindehaver.

 

5. generation

I 1980’erne indledtes et generationsskifte med sønnerne Peter, Thomas og Andreas, således at hver fik 10 pct. af aktierne. De to ældste fik  samtidig plads i Hans Just’s direktion og modtog kyndig bistand af deres far og finansdirektør Per Heinze, som i dag er bestyrelsesformand i Hans Just Gruppen.

 

Den yngste, Andreas, styrer i dag ejendomsselskabet Karberghus A/S, der excellerer i opkøb af større københavnske fredede ejendomme.

Læs også
Superfine vine fra Languedoc

 

Porteføljen er på 20 ejendomme ud over firmadomicilet på 9 etager i Århusgade 88, som Flemming Karbergs bedstefar byggede i 1917.

 

Gode brands

” Da jeg kom ind i firmaet, lå omsætningen for 1958 på 3,4 millioner kroner, og vi havde 15 agenturer fra producenter, der alle var familieejede som vi selv. Vort største aktiv var Jägermeister Bitter fulgt af bl. a. King George Whisky, Hennessy Cognac, Grand Marnier Likør, Noilly Prat Vermouth og Hansen Rhum samt Dow’s Port og vine fra Schröder et Schyler i Frankrig og Franz Reh i Tyskland, samt drinkmixerne fra Rose’s i Skotland”, siger Flemming Karberg.

 

Agentur-pleje

Min fars filosofi, som jeg har overtaget, var, at man skulle pleje og passe sine agenturgivere som babyer. Og det gjorde vi så nidkært, at da jeg efter 15 år blev eneejer i 1979, havde omsætningen rundet 60 millioner kr. Men så fulgte nogle år med stagnation og fejlinvestering i et forretningscenter på Fyn og i en skyllecentral for brugte vinflasker. Her var vi for tidligt ude rent miljømæssigt, og det kostede.

 

Men efter, at mine sønner kom med i ledelsen, gik pilen igen den rigtige vej: Opad.

Læs også
Hyggevin til en sur Indian Summer

 

Vi fik for alvor tag i det toldfri marked, købte firmaer i både Norge, Finland og Sverige og udvidede vore agenturer med nogle Premium Brands som f.eks.  Glenfiddich Malt whisky, Grant’s Whisky, Campari Bitter, Aperol og Finsbury Gin”, fortæller Flemming Karberg, som har opfundet en pensionsmetode, hvor han dagligt kommer på sit kontor om morgenen og går hjem ved frokosttid.

 

Traditioner og værdier

På listen over Flemming Karbergs arbejdsopgaver står bl. a. introduktion af barnebarnet, cand.merc. Frederik Karberg, til en senere ledelsespost i firmaet. Han er yngste ansatte hos Hans Just og er med mottoet ”Kunden er min chef” faldet godt ind i vin- og spiritusselskabets miljø. To andre børnebørn læser økonomi og handel på Copenhagen Business School og står i kø for at komme ind i familieforetagendet, som hvis det står til fødselaren aldrig vil blive sat til salg.

 

På dagsordenen står også planlægning af den årlige kundemiddag med en prominent personlighed som gæstetaler – Statsminister Lars Løkke Rasmussen var nr. 34 i rækken i 2016 –  og tilrettelægning af den årlige uddeling af Hanne og Flemming Karbergs Fonds Sportspris i november måned, hvor danske idrætsindsatser på den internationale arena belønnes.

 

” I 2016 rundede vores omsætning 1,4 milliarder kr., og vi er meget taknemmelige for, at vi får lov til at formidle vore forretningsforbindelsers produkter, og vi siger mange tak til vore medarbejdere for deres dedikerede indsats, så vi får mulighed for at opretholde traditioner og bevare værdierne,” slutter Flemming Karberg.

 

Læs også
Vinskatte fra Italiens Colli Euganei

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ