Danskernes dom: Her er de 8 mest irriterende ting, en butiksmedarbejder kan gøre

De fleste danskere har prøvet at handle i en butik, hvor en medarbejder har opført sig ubehøvlet eller upassende. Men hvad er egentlig det mest irriterende, vi kan blive udsat for, når vi handler? Spørger man danskerne, er svaret klart: Hvis butiksmedarbejderen er for påtrængende! Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af den danske anmeldelsesplatform Trustpilot.

 

Sommerudsalget synger på sidste vers, og det er nu, butikkerne skal kæmmes for at gøre et godt sommerkup.

 

Men selvom der er penge at spare, kan shoppingturen hurtigt blive en anspændt affære, hvis man støder ind i en butiksmedarbejder, der taler privat med kollegerne, forsøger at presse en til at købe noget eller brager ind i prøverummet, mens man er halvt afklædt.

 

Men hvad er egentlig det mest irriterende en butiksmedarbejder kan gøre? Det har YouGov på vegne af anmeldelsesplatformen Trustpilot spurgt 1.302 danskere om.

 

”I undersøgelsen kan vi se, at danskerne hovedsageligt stejler over to ting: Hvis deres personlige rum bliver overtrådt, eller hvis de ikke får den viden eller rådgivning, som de efterspørger,” siger Mathilde Lykke Bülow, der er kommunikationschef i Trustpilot.

 

På Trustpilot anmelder forbrugere hver dag tusindvis af købsoplevelser i danske butikker og webshops, og her spiller butikkernes kundeservice en afgørende rolle for, hvor tilfredse kunderne er.

 

“Vi ved fra tidligere undersøgelser og fra kundernes anmeldelser på vores platform, at danskernes købsoplevelse afhænger ekstremt meget af den service, butikken giver. Så hvis en butiksmedarbejder fx opfører sig for anmassende eller ikke har den fornødne viden om et produkt, så kan det have en meget negativ effekt på det samlede indtryk af butikken. Især fordi forbrugere i dag er meget hurtige til at dele deres oplevelse med andre på nettet,” siger Mathilde Lykke Bülow.

 

De 8 mest irriterende ting en butiksmedarbejder kan gøre

Herunder er de otte mest irriterende ting, en butiksmedarbejder kan gøre ifølge danskerne.

 

1. At være for påtrængende topper ifølge 56 pct. af danskerne listen over de mest irriterende ting, en butiksmedarbejder kan være. Vi bryder os nemlig ikke om, at vores personlige rum bliver overtrådt.

 

2. Uvidenhed hos en butiksmedarbejder er ifølge 48 pct. af danskerne det mest irriterende, når de er ude at ose i butikker. Fx hvis butiksmedarbejderen ikke kan svare på basale spørgsmål om produkter eller give kompetent rådgivning.

Læs også
En realistisk energiaftale, der sikrer forsyningssikkerheden – er det for meget at bede om?

 

3. Private samtaler med kolleger er heller ikke i orden ifølge danskerne. 42 pct. ser det som noget af det mest irriterende, når butiksmedarbejdere fører private samtaler, mens der er kunder i butikken.

 

4. Mersalg er for mange danskere også en kilde til frustration. Hele 36 pct. af danskerne synes, det er noget af det mest irriterende, hvis de får spørgsmål som ”hvad med en chokoladebar til en 10’er?” med på vejen, når de står ved kassen.

 

5. Uopmærksomhed er for 33 pct. af danskerne blandt det mest irriterende, når de shopper. Danskerne vil gerne føle sig bemærket, når de går ind i en butik.

 

6. At hverve medlemmer til en kundeklub er heller ikke noget, som danskerne er vilde med. I undersøgelsen svarer 18 pct., at butiksmedarbejderes jagt på nye medlemmer er noget af det mest irriterende.

 

7. At blive forstyrret i prøverummet er heller ikke altid den bedste oplevelse, og for 16 pct. af danskerne er det blandt det mest irriterende, en medarbejder kan gøre.

 

8. At stille private spørgsmål kommer ind på sidstepladsen. Kun 6 pct. af danskerne nævner dette som noget af det mest irriterende, en butiksmedarbejder kan gøre.

Læs også
Vred læser: Jeg bliver tvunget til at spise halalkød og betale til muslimske organisationer

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er gennemført på vegne af Trustpilot af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1302 CAWI-interview med danskere i alderen 18 år+, i perioden 6.-10. juni 2016.

 

Om Trustpilot

Trustpilot er et online community, der styrker relationen mellem forbrugere og virksomheder. Forbrugere kan anmelde deres købsoplevelser hos virksomheder, og virksomheder kan svare på anmeldelser og gå i dialog med deres kunder. Alle virksomheder kan bruge de grundlæggende funktioner på Trustpilot gratis. Trustpilot har oplevet hastig vækst siden lanceringen i 2007. I dag har mere end 130.000 virksomheder såkaldte TrustScores, der er baseret på mere end 20 millioner brugeranmeldelser.

 

Trustpilot har 500+ ansatte, som arbejder på tværs af 3 kontinenter i København, London, New York, Denver, Berlin og Melbourne. Med kunder i 65 lande ekspanderer Trustpilot fortsat globalt, og virksomheden har en stærk position i Danmark, Sverige, Storbritannien, Frankrig, Tyskland og Holland såvel som i USA.

 

Faktaark.

 

Læs mere på www.trustpilot.dk

 

Læs også
Kæmperegninger til fjernvarmekunderne

PRESSEMEDDELELSE

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…