Regeringen har bebudet et lovforslag om transportøransvar. Det skal efter al sandsynlighed bane vejen for øget grænsekontrol. Og det er godt.
Men den måde, det tilsyneladende skal ske på, er stærkt kritisabel og afslører et manglende kendskab til en effektiv grænsekontrol.
Der er lagt op til, at det ikke er politiet, der skal stå for kontrollen. Kontrollen af de rejsendes identifikation skal derimod overlades til personalet i transportsektoren.
Men det er en fuldstændig urealistisk opfattelse, al den stund at person- og paskontrol er en vanskelig opgave, og kun dygtigt uddannet personale er i stand til at varetage denne vigtige opgave på forsvarlig vis.
Falske pas er svære at gennemskue
Jeg har selv i 26 år været beskæftiget med person- og paskontrol, og ved hvor vanskeligt det kan være at afgøre om et pas er ægte eller falsk.
Der er mange måder at forfalske et pas på. Ofte ses at foto’et er udskiftet.
Men det kan endog være meget vanskeligt at se, og ofte må man tage specielle maskiner i brug for at afgøre om et foto er udskiftet.
Den tid hvor Sherlock Holmes brugte sit store forstørrelsesglas er længst forbi. Når nutidens falsknere går i aktion, kræver det virkelig en dygtig og trænet efterforsker at afsløre det.
Højdeforskel på 30 cm
Ofte rejser personer med et ægte pas, men hvor der er tale om look alike. Det vil sige at man skaffer et pas hvor foto’et ligner den person som bruger passet.
Det kan være utroligt svært at afgøre om det nu også er den rigtige person til det anvendte pas.
Jeg husker en gang fra min tid i grænsekontrollen i Kruså, hvor en somalisk mand kom med et ægte pas, blot ikke hans eget.
Det var nu ikke den sværeste sag af afsløre, idet somalieren ikke havde været opmærksom på den angivne højde i passet. Der var en forskel på ca.30 cmpå den højde somalieren havde og til det som var angivet i passet.
Det viste sig at somalieren var analfabet, og derfor af gode grunde ikke var opmærksom på forholdet.
Det er svært med ikke-europæiske pas
Så længe vi taler om europæiske – og i det hele taget vestlige pas, er det nogenlunde til at have med at gøre, men når vi kommer over i pas fra lande som er skrevet med arabiske, kinesiske eller kyrilliske bogstaver, bliver det straks noget vanskeligere og væsentlig mere tidskrævende.
Mange gange er man nødt til at få en tolk til at tale med den/de pågældende for at kunne fastslå om de nu også taler sproget fra det land som de påstår at komme fra.
Jeg har mange gange haft problemer med kinesere som rejste på andre asiatiske landes pas. Det er svært at fastslå om det er en kineser eller en fra Nordkorea/Sydkorea. Her er det nødvendigt med en tolk for at kunne fastlægge identiteten på den pågældende.
Med disse ganske få eksempler håber jeg at kunne anskueliggøre at person- og paskontrol ikke er en opgave man lægger over på transportbranchen. Det er simpelthen at tage denne branche som gidsel.
Direkte uansvarligt at udlicitere opgaven
Det vil give enorm mange frustrationer hos de medarbejdere som eventuelt bliver pålagt denne opgave.
Jeg ved fra min tid hos politiet i Billund Lufthavn, at chek-in personalet (efter regelen om transportøransvar, bøde 20.000 kr. for hver “forkert” person) mange gange hver dag, kontaktede os (politiet) for at kontrollere om et pas og en person nu også var i orden.
De var simpelthen ikke i stand til selv at afgøre om forholdet var i orden.
Det er uanstændigt og direkte uansvarligt såfremt man udliciterer denne klare politiopgave til de virksomheder, busser, tog, flytransport og skibe som transporterer personer til Danmark. Dette personale kan ikke bebrejdes når der fremover laves mange fejl i forbindelse med et arbejde som bør udføres af dansk politi – og ingen andre.